Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding: Mailchimp is een platform dat je kunt gebruiken om e-mails te sturen naar grote groepen mensen.  Ik heb het nu niet over een gewone e-mail, maar over een nieuwsbrief. Over hoe je dit doet zijn complete cursussen en videoseries gemaakt. Dat heb ik ooit ook gedaan, maar tegenwoordig bied ik je liever hulp in de vorm van persoonlijke begeleiding in de vorm van een korte cursus Mailchimp op maat, een workshop met maximaal 4 mensen of een privé workshop voor jou alleen.

In dit overzicht vind je massa’s verwijzingen

naar artikelen waarin je precies kunt lezen hoe je iets moet doen

MailChimp handleiding

Dit is een uitgebreide pagina met afschuwelijk veel woorden. Met behulp van dit menu kun je springen naar de sectie waar je over wilt lezen in deze MailChimp handleiding. In iedere sectie van deze MailChimp handleiding vind je doorverwijzingen naar artikelen op het blog. En in die artikelen kun je vaak precies lezen hoe je iets moet doen.

Inhoud van deze MailChimp handleiding

MailChimp handleiding: SaaS

MailChimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van MailChimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn.

MailChimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van MailChimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van MailChimp.

MailChimp: 3 versies

MailChimp heeft 3 versies:

  • een gratis versie
  • een betaalde versie
  • en Pro versie met extra mogelijkheden

Gratis versie

De gratis versie bied je genoeg mogelijkheden om een mailinglijst te beheren en mooie nieuwsbrieven te vesturen. Je kunt de gratis versie gebruiken tot je meer dan 2000 abonnees hebt of tot je functies wilt gaan gebruiken die bij de betaalde versie horen. MailChimp Automation is tegenwoordig ook beschikbaar bij de gratis versie.


Betaalde versie

De betaalde versie geeft een paar extra’s zoals een eigen URL en een hulpje om de optimale verzendtijd te bepalen. Erg handig, maar ik heb het jaren zonder deze luxe gedaan en dat ging ook prima.


MailChimp Pro

MailChimp Pro is een ander verhaal. De Pro-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen. Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je MailChimp Pro niet nodig.

MailChimp handleiding: hulp en support

De software van MailChimp is niet altijd gemakkelijk in het gebruik. Zeker als je een ingewikkelde structuur hebt bedacht kan het lastig worden. MailChimp weet dat zelf ook, daarom biedt MailChimp op meerdere manieren hulp:

  • kennisbank
  • helpdesk
  • experts

Mailchimp kennisbank

Mailchimp heeft een uitgebreide kennisbank die je kunt raadplegen. In deze kennisbank vind je bergen artikelen en massa’s video’s. Je kunt deze kennisbank bereiken als je bent ingelogd in je account (rechts boven “help”) maar je kunt ook gewoon de zoekmachine van Google gebruiken.


Mailchimp experts

Daarnaast heeft Mailchimp een Experts Directory. Hier vind je profielen van mensen die je kunnen helpen met de software. Je kunt ook van de diensten van deze mensen gebruik maken als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt en je zit dan ook niet aan het Engels vast want er zijn experts in alle talen. Deze Mailchimp experts zijn zelfstandigen en hun diensten moet je dus betalen.


Mailchimp diensten

Ik ben zelf een Mailchimp expert en ik heb een uitgebreid aanbod van diensten. O.a. korte cursussen op maat en workshops.


Bruikbare tips, snelle respons!

18 juli 2018

Als je een stap verder wilt gaan in Mailchimp, helpt Judith je zeer snel vooruit en ze denkt mee na in concrete oplossing. Haar tips tijdens een workshop zijn zeer bruikbaar en geven directe quick wins.

Tine Coopman, AVR

Mailchimp handleiding: account aanmaken

Mailchimp account

Over het account

Je begint met een account aan te maken. Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met Mailchimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen, dan kun je er rustig even rondkijken.

Als je het account maakt, dan stelt Mailchimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in. Sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met Mailchimp dan gaat Mailchimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten. Mailchimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.


Problemen bij het aanmaken van het account

  • Als je problemen tegenkomt bij het aanmaken van het account, dan kan het zijn dat het systeem dat je gebruikt niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Mailchimp.
  • Het is ook erg belangrijk om te weten dat je niet meer dan één account mag hebben bij Mailchimp.
  • En kan ook nog lastig zijn om de verificatie e-mail van Mailchimp te ontvangen. Als je de verificatie e-mail niet ontvangt, voeg dan eerst dit adres toe aan je adresboek: accountservices@mailchimp.com. Verstuur de verificatie e-mail daarna opnieuw.

Gebruikersrollen

Als je met medewerkers werkt, is het handig om je medewerkers een eigen ingang te geven. Dan hoef je geen wachtwoord te delen want iedere gebruiker krijgt een eigen wachtwoord. Dat kan er belangrijk zijn als het wachtwoord zoek is en de eigenaar van het account niet bereikbaar is. De verschillende gebruikers kunnen verschillende rechten krijgen en de rechten die iemand heeft bepalen wat iemand in het account kan doen.

Mailchimp handleiding: navigatie

Navigatie op MailChimp

Hoofdmenu

De navigatie op Mailchimp wil wel eens een probleem opleveren. Allereerst heb je het hoofdmenu. Als je inlogt op Mailchimp vind je het hoofdmenu links boven.

Freddie

Helemaal aan de linkerkant van het hoofdmenu vind je het logo van Mailchimp. Dit logo is aanklikbaar en als je ‘m aanklik kom je op het dashboard. Het logo staat bijna overal links boven, dus als je de weg kwijtraakt kun je via het logo altijd terug naar het dashboard.

Gebruikersnaam

Onder je gebruikersnaam zit ook een menu. Als je dat menu gebruikt kom je daarna vaak een menu tegen dat midden op de pagina staat.

Onderaan

Ben je een nieuwsbrief of template aan het maken, dan vind je het menu onderaan de pagina in een donkere balk.

Mailchimp handleiding: mailinglijst

MailChimp mailinglijst

Zoals ik eerder zei, je gebruikt Mailchimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je op een mailinglijst.

Deze adressen moeten aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012. Dit lijkt lang geleden, maar met de AVG is deze wetgeving nog steeds geldig en zelfs iets aangescherpt.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.


Uploaden of instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van Mailchimp of via een embedded form op je website.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen inbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).

Om dubbele opt-in te gebruiken hoef je niets extra’s te doen. Integendeel, je moet moeite doen om het zonder dubbele opt-in te regelen (af te raden).


Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.


Eén mailinglijst

Bij Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen. En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.


Taal instellen

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen. In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:

Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn.

Mailchimp handleiding: nieuwsbrieven

Mailchimp nieuwsbrief

Soorten nieuwsbrieven

Mailchimp biedt verschillende soorten nieuwsbrieven:

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw.

Responsive

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

Nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.


Gewone nieuwsbrief

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in. Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.


RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt ze wel door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

En je kunt ook meedoen met een workshop, dan ben je in een middag klaar met je e-mailmarketing want je  maakt zelf een RSS nieuwsbrief en ik help je daarbij.


Automation

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen.

Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen.


Op Facebook en Google adverteren

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.


Ansichtkaart versturen

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Niet voor de hand liggend als je in Nederland woont en naar Nederlandse ontvangers wilt verzenden.

Mailchimp handleiding: design

MailChimp biedt 3 mogelijkheden voor het design van je nieuwsbrief:

  • Layouts
  • Themes
  • Code your own

Layouts

Met Layouts bedoelt Mailchimp een responsive design dat je opbouwt uit verschillende inhoudsblokken die je naar je nieuwsbrief sleept. Welke blokken je gebruikt hangt af van de opbouw van je nieuwsbrief.

Je hebt een keuze uit 14 verschillende indelingen en bij iedere indeling kun je de volgende blokken gebruiken:


Themes

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen.


Code your own

Code your own is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

  • Code plakken
  • HTML importeren
  • Of ZIP importeren

MailChimp handleiding: MonkeyRewards

Monkeyrewards

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van Mailchimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Als je de betaalde versie van Mailchimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

MonkeyRewards staan zowel onder de nieuwsbrief als onder de formulierenset.

Mailchimp manual: integraties

MailChimp integraties

Mailchimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met Mailchimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van Mailchimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Handleiding Mailchimp: problemen

Als je je nieuwsbrief gaat versturen verwacht je natuurlijk dat hij ook aan zal komen in de mailbox van je abonnee. Waarschijnlijk vind je dat zo vanzelfsprekend dat je daar niet eens over nadenkt. Dit is echter niet vanzelfsprekend.

Als je merkt dat je nieuwsbrieven in de spamfilters komen of helemaal niet aankomen, dan komt dat waarschijnlijk door de manier waarop je je nieuwsbrieven hebt gemaakt. Het helpt dan niet om Mailchimp de schuld te geven en over te stappen naar een ander platform, want de oorzaak ligt dan in de inhoud van je nieuwsbrief en/of de manier waarop je ‘m gemaakt hebt.

Je kunt hier een serie opvragen waarin ik de belangrijkste triggers voor spamfilters benoem.

GDPR of AVG

Mailchimp handleiding: statistieken

Mailchimp levert je ook statistieken en helpt je om de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.

Door regelmatig naar je statistieken te kijken kun je leren en proberen de click rate en de open rate van je nieuwsbrief te verhogen. Maar je moet ook zeker kijken naar de bounces want die zijn schadelijk.

Nieuwste artikelen op het Mailchimp blog

Ik werk deze handleiding regelmatig bij met verwijzingen naar nieuw geschreven artikelen, maar evengoed kan het gebeuren dat er nieuwe artikelen zijn die nog niet in de Mailchimp handleiding zijn verwerkt. Daarom vind je hieronder de nieuwste artikelen op het blog.

Midwinterschool Mailchimp 2018

Mid winter school Mailchimp

Van 17 december t/m 21 december kun je een privé les Mailchimp van 2 uur inkopen tegen een gereduceerd tarief. En je steunt er ook nog een goed doel mee.

Nog slechts 3 dagdelen beschikbaar

naar midwinter school

Mailchimp handleiding was last modified: by

Behalve deze Mailchimp handleiding staat er nog een handleiding op dit blog. Dat is de handleiding SEO leren voor beginners. En als het om Mailchimp gaat hebben we een pagina met tips die speciaal bedoeld zijn voor Mailchimp beginners, maar ook een pagina voor Mailchimp gevorderden.

Mailchimp handleiding was last modified: by