Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding

Mailinglijst
Mailinglijst

Mailchimp handleiding: mailinglijst

Zoals ik eerder zei, je gebruikt Mailchimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je op een mailinglijst.

Deze adressen moeten aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012. Dit lijkt lang geleden, maar met de AVG is deze wetgeving nog steeds geldig en zelfs iets aangescherpt.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.


Mailchimp uitleg: uploaden of instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van Mailchimp of via een embedded form op je website.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen inbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).


Maar dat niet alleen. Als je een platform zoals Mailchimp gebruikt, dan deel je het IP-adres met anderen. Mailchimp kijkt naar de kwaliteit van je mailinglijst en op basis hiervan krijg je een IP-adres.

Als je alle adressen met dubbele opt-in op je mailinglijst gekregen hebt, dan heeft je lijst een hoge kwaliteit. Je deelt het IP-adres dat je voor je verzendingen gebruikt dan met anderen die ook alle adressen met dubbele opt-in op hun lijst gekregen hebben. Dit is erg gunstig voor een goede aflevering van je nieuwsbrief.


Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Bedrijfscorrespondentie
Bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.


Mailchimp uitleg over eén mailinglijst

Bij Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen. En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is.

Adressen ontdubbelen
Adressen ontdubbelen

Maar niet alleen daarom is het belangrijk om alle adressen op één lijst te hebben. Dit is ook belangrijk omdat dit de enige manier is om afmeldingen goed te kunnen verwerken.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.


Mailchimp uitleg over contacten organiseren

In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:

Mailchimp groepen in je mailinglijst
Mailchimp groepen

Groepen kun je verbergen of zichtbaar op je inschrijfformulier zetten. En als je deze groepen zichtbaar maakt, dan kunnen je lezers zichzelf indelen op basis van hun interesses.

Segmenten zijn indelingen op basis van condities. Er is bijvoorbeeld een segment van alle lezers die je laatste nieuwsbrief geopend hebben. De samenstelling van een segment verandert dus voortdurend.

hTags zijn een vrij nieuwe indeling: je geeft je abonnees een label. Deze labels zijn voor je abonnees niet zichtbaar en ze kunnen er ook niets aan veranderen.


Mailchimp uitleg over landingspagina’s

Mailchimp heeft ook landingspagina’s. Landingspagina’s hebben als bijzonderheid dat ook mensen die al op je mailinglijst staan zich kunnen inschrijven via een landingspagina.

Mailchimp landingspagina's
Landingspagina’s

Taal instellen

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen.

Mailchimp taal instellen
Mailchimp taal instellen

Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn.

Gratis checklist voor nieuwsbrieven

Gratis checklist voor nieuwsbrieven
Mailchimp handleiding was last modified: by

Volgende pagina

Terug naar de inhoudsopgave


Hoe werkt Mailchimp

Mailchimp handleiding was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.