Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding

Mailchimp expert

Mailchimp handleiding: nieuwsbrieven

Soorten nieuwsbrieven

Mailchimp biedt verschillende soorten nieuwsbrieven:

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw.

Mailchimp nieuwsbrieven
Mailchimp nieuwsbrieven

Responsive

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.


Nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.


Gewone nieuwsbrief

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in.

Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.

Hoe vaak een nieuwsbrief versturen
Hoe vaak een nieuwsbrief versturen?

RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSs
RSS, de snelle nieuwsbrief

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt ze wel door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

En je kunt ook meedoen met een workshop, dan ben je in een middag klaar met je e-mailmarketing want je  maakt zelf een RSS nieuwsbrief en ik help je daarbij.


Automation

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Marketing Automation
Mailchimp automation

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen.


Op Facebook en Google adverteren

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Facebook ads met Mailchimp
Facebook ads met Mailchimp

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.


Ansichtkaart versturen

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Niet voor de hand liggend als je in Nederland woont en naar Nederlandse ontvangers wilt verzenden.


Mailchimp handleiding: design

MailChimp biedt 3 mogelijkheden voor het design van je nieuwsbrief:

  • Layouts
  • Themes
  • Code your own

Hoe Mailchimp werkt

Layouts

Met Layouts bedoelt Mailchimp een responsive design dat je opbouwt uit verschillende inhoudsblokken die je naar je nieuwsbrief sleept. Welke blokken je gebruikt hangt af van de opbouw van je nieuwsbrief.

Je hebt een keuze uit 14 verschillende indelingen en bij iedere indeling kun je de volgende blokken gebruiken:


Hoe Mailchimp werkt

Themes

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen.


Mailchimp handleiding

Code your own

Code your own is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

  • Code plakken
  • HTML importeren
  • Of ZIP importeren

Gratis checklist voor nieuwsbrieven

Gratis checklist voor nieuwsbrieven
Mailchimp handleiding was last modified: by

Volgende pagina

Terug naar de inhoudsopgave


Hoe werkt Mailchimp

Mailchimp handleiding was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.