Mailchimp landingspagina

Mailchimp landingspagina's

Mailchimp landingspagina’s vind je bij de campaigns. Mailchimp heeft mooie landingspagina’s. En deze landingspagina’s kunnen een lastig probleem eenvoudig maken. Daar wil ik hier iets over vertellen. Dat lastige probleem is het “gehannes” met lijsten.

Landingspagina’s zijn beschikbaar in iedere versie van Mailchimp.

En het gebruiken van Mailchimp landingspagina’s kost niets extra, ze zijn inbegrepen bij het tarief dat je Mailchimp betaalt en ook beschikbaar in de gratis versies van Mailchimp.


Mailchimp landingspagina

Inhoud

  • Wat is een landingspagina
  • Waarom en wanneer een landingspagina
  • Soorten landingspagina’s
  • Wat zet je op een landingspagina
  • URL aanpassen
  • Tags en landingspagina’s
  • Zelf een eenvoudige landingspagina maken
  • Tracking en opvolgen
  • Statistieken van een landingspagina
  • Publicatie ongedaan maken

Wat is een landingspagina

Een Mailchimp landingspagina is een pagina die op de website van Mailchimp staat, maar die je presenteert als jouw pagina. Mailchimp landingspagina’s worden niet geindexeerd. Dat betekent dat ze niet in de zoekresultaten komen. En als een pagina niet in de zoekresultaten komt, dan moet je er zelf mensen naartoe sturen.


Waarom en wanneer een landingspagina

Landingspagina’s gebruik je voor focus. Ze gaan over 1 onderwerp en je vraagt 1 actie van de lezer.

Je kunt bijvoorbeeld een landingspagina maken om 1 ding te verkopen. Of je vraagt op een landingspagina om in te schrijven voor je nieuwsbrief. En ze zijn ook heel geschikt als je een actie hebt die na een poosje weer afloopt.

Een landingspagina heeft geen zijbalken en geen menu of een ingekort menu, waardoor geen afleidingen zijn. Daarom heeft een landingspagina zoveel focus.


3 soorten landingspagina’s

Mailchimp heeft 3 soorten landingspagina’s

  1. voor promotie van een product of dienst
  2. voor lijstgroei
  3. en om iets te verkopen

Daarnaast kun je voor elke type landingspagina kiezen uit “voorgekookte” templates en voor basissjablonen die je helemaal zelf maakt. Zelf maken lijkt moeilijk, maar ik vind de basissjablonen veel makkelijker werken.

In de “voorgekookte” sjablonen zitten links waardoor je van het ene punt van de pagina naar het andere punt kunt springen en dat is heel mooi. Maar als je daar nooit eerder mee gewerkt hebt, dan maakt dit het niet simpeler om met deze pagina’s te werken.

Promotie van een product of dienst

In het template om een product of dienst te promoten zit een blok voor producten. Dat kun je gebruiken als je een shop verbonden hebt met Mailchimp, want dan kun je producten ophalen. Maar als je geen shop hebt of als je shop niet verbonden is met Mailchimp, dan heb je niets aan dat blok.

Lijstgroei

Landingspagina’s voor lijstgroei zijn ontworpen om adressen te verzamelen. Dat zal helder zijn.

Landingspagina’s om betalingen te ontvangen

Dit is even een dingetje. Juist voor dienstverleners en andere beroepen die geen shop hebben maar die wel een boek of zoiets willen verkopen lijkt een landingspagina waar je betalingen kunt ontvangen ideaal. Maar er zijn wat haken en ogen.

Je kunt betalingen ontvangen doordat je die landingspagina kunt verbinden met Square. En daar beginnen de problemen. In Nederland willen mensen betalen met iDEAL en in België met MisterCash. Steeds meer buitenlandse bedrijven beseffen dit en bieden daarom iDEAL en MisterCash aan.

Ik heb daarom bij Square gezocht om uit te vinden of Nederlandse en Belgische mensen kunnen betalen met iDEAL of MisterCash. Maar dat is niet eenvoudig uit te vinden.

De enige mogelijkheid om contact met Square te krijgen zonder dat je een account hebt is een contactmogelijkheid met sales, maar voordat je dat contact krijgt vragen ze je het hemd van het lijf. Dus ik heb een account aangemaakt om te zien of het dan makkelijker zou gaan. Nou echt niet. Als je een account hebt dan is er een chatvenster, maar dan krijg je contact met een robot. Dat schiet niet op natuurlijk. Ik heb de zoekfunctie gebruikt om iets te vinden over iDEAL of MisterCash maar dat gaf geen resultaten.

Het is dus niet mogelijk om op een eenvoudige manier contact met een persoon bij Square te krijgen (wees gewaarschuwd) en de vraag of mensen kunnen betalen met iDEAL of MisterCash is vooralsnog niet beantwoord. Maar met en voorlopig voorbehoud (ik blijf proberen) lijkt het erop dat dit niet kan.

Zonder iDEAL en Bancontact hebt je niet zoveel aan een landingspagina om betalingen te ontvangen als je doelgroep een Nederlands of Belgisch publiek is.

Oplossing

Als je toch graag betalingen wilt ontvangen via een landingspagina, dan kun je mensen redirecten van je landingspagina naar een andere betaalpagina. Hier kun je een rubriek vol met mogelijkheden vinden om te betalingen in WordPress mogelijk te maken.


Wat zet je op een landingspagina?

Een landingspagina maak je omdat een landingspagina veel meer focus heeft dan een pagina op je website. Daar moet je aan denken als je de landingspagina maakt. Want als je er 30 producten op zet, dan is er geen focus meer en dat is wel een doel van een landingspagina.

Kop

Begin met een koptekst die direct de aandacht trekt van je bezoekers. Verzin een tekst waardoor ze verder willen lezen. Of nog sterker: waardoor ze verder moeten lezen. Trek je bezoekers de landingspagina in.

Call to action

Een landingspagina moet natuurlijk een call to action hebben. Plaats je eerste CTA het liefst zo dat mensen ‘m zien zonder te scrollen.

Body

In de body van je landingspagina moet je iets vertellen over je aanbod. Houd dit simpel. Maak het heel eenvoudig, informatief en to-the-point.

Voettekst

Zorg dat je contactgegevens in de voettekst staan zodat je bezoekers je kunnen bereiken.

Controleren

Bij nieuwsbrieven is er een beveiliging waardoor je geen nieuwsbrieven met standaard Mailchimp teksten kunt versturen. Op landingspagina’s zit deze beveiliging niet. Daarom moet je je landingspagina extra goed nalezen om te zien of je niet ergens een placeholder hebt laten staan.


URL van je landingspagina aanpassen

Standaard krijg je een URL met daarin: mailchi.mp. Zoiets dus

mailchi.mp/virtueelpresent/dit-is-mijn-landingspagina

Je kunt ook je eigen subdomein aan Mailchimp toevoegen. Dan wordt de URL zoiets:

landing.virtueelpresent.nl/dit-is-mijn-landingspagina

Als je dit wilt, vraag dan hulp aan je webmaster. Hier staat wat je webmaster moet weten.


URL samenstellen

Of je die URL nou op een subdomein zet of niet, denk wel even na over je URL:

  • Zorg dat de URL iets te maken heeft met de inhoud van je landingspagina.
  • Houd het kort, zodat mensen het kunnen onthouden.
  • Als je landingspagina gepubliceerd is, kun je de URL niet meer veranderen.

Tags toevoegen aan een landingspagina

Aan adressen die via een landingspagina op je lijst komen kun je tags toevoegen. Dat is handig want:

Je kunt hierdoor direct nadat het adres op je lijst is ingestroomd of direct nadat het adres is bijgewerkt met de toegevoegde tag, een e-mail sturen. Als je die adressen een unieke tag geeft, dan gaat die e-mail uitsluitend naar de adressen die via die specifieke landingspagina op je lijst gekomen zijn.

tag toevoegen aan Mailchimp landingspagina
Klik op het plusje om een tag toe te voegen

Ook als je geen tag toevoegt kun je een automatische e-mail sturen naar mensen die via je landingspagina inschrijven. Maar die e-mail gaat dan niet naar adressen die al eerder op je lijst stonden.


Eenvoudige landingspagina zelf maken

Als je een landingspagina gaat maken dan zie je een heleboel “voorgekookte” landingspagina’s staan. En als je daarmee aan de slag gaat dan valt het lelijk tegen. Want juist in die mooie templates zitten een heleboel ankerlinks, waardoor ze lastig te bewerken zijn zoals ik eerder zei.

En als je eigen afbeeldingen er in wilt zetten, dan valt het ook nog tegen wat er over blijft van die mooie lay-out.

Ik raad je daarom aan om te beginnen met een simpele landingspagina. De eenvoudig te bewerken landingspagina’s vind je op de onderste regel op de pagina waar de templates staan. En de landingspagina die ik het makkelijkste te bewerken vind is het template “Grow your list”.

Mailchimp landingspagina
Grow your list: middelste template

Ik weet het, dit template ziet er lang niet zo spectaculair uit als de templates op de bovenste regel. Maar daar kun je heel makkelijk iets aan doen. Je kunt het je eigen kleuren geven en je kunt je eigen afbeeldingen toevoegen. Je kunt het template zelfs een achtergrondafbeelding geven. Net wat je wilt.

Maar het belangrijkste van dit template: er zitten geen ankerlinks in, er zitten geen onverwachte verrassingen in waardoor iets links blijft staan dat je rechts wilt hebben of andersom.

Mijn tip: begin eenvoudig. Als je een eenvoudig template in de vingers hebt, dan heb je in dat proces zoveel geleerd dat je daarna een moeilijker template kunt proberen.


Tracking en opvolgen

Op landingspagina’s van Mailchimp heb je de volgende mogelijkheden voor statistieken en opvolgen:

  • Tracking met Mailchimp en opvolgen met Mailchimp
  • Google Analytics
  • Facebook pixel

Maar voor Google Analytics en de Facebook pixel moet je volgens de AVG specifiek toestemming vragen en daar zie ik geen mogelijkheid voor op een landingspagina.

Je kunt wel een notificatiebalk activeren waarin je vertelt dat je bijvoorbeeld een Facebook pixel plaatst, maar dat is niet genoeg. Je moet er specifiek toestemming voor vragen.


Statistieken van landingspagina’s

Landingspagina’s hebben eigen statistieken. Je vindt deze statistieken door deze navigatie te volgen:

  • Campaigns (bovenste menu)
  • Zoek je landingspagina
  • En klik op “View report”

Hieronder zie je een statistiek van een landingspagina die bedoeld is voor lijstgroei.

Statistieken van een landingspagina

Je ziet hier dat deze landingspagina 57 bezoekers heeft gehad en daarvan waren 15 bezoeken uniek. Sommige mensen zijn dus meerdere malen op deze landingspagina geweest. Er zijn 50 clicks geweest. Dat waren clicks op de link waarmee de bezoeker terug kon naar de website.

De landingspagina heeft 12 inschrijvingen opgeleverd en de conversie rate is 33,3%. Dat is de verhouding tussen het aantal mensen die de pagina bekeken hebben en het aantal mensen dat heeft ingeschreven.

Op die conversie kun je ook sturen. Als de conversie laag is, dan is er een reden om je pagina te gaan verbeteren. Als de conversie hoog is kun je er beter vanaf blijven, want je moet niet gaan maken wat niet stuk is. Vanaf 20% is goed.


Publicatie van je landingspagina ongedaan maken

Als je een landingspagina gebruikt voor een tijdelijke actie, dan moet je de publicatie ongedaan maken na afloop van die actie. Dat doe je zo:

  1. Ga naar campaigns.
  2. Selecteer het audience dat bij je landingspagina hoort.
  3. Zoek je landingspagina.
  4. Klik op het kleine pijltje naast Report en klik Unpublish aan.
  5. Daarna moet je nog in hoofdletters UNPUBLISH typen en dan is je landingspagina weg.

pijltje

Uurtje hulp met Mailchimp

Moeilijkheden met Mailchimp? Met een uurtje coaching met vergadersoftware kom een heel eind.

Of lees hier verder in de handleiding Mailchimp.



Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Audiences » Mailchimp landingspagina

Mailchimp landingspagina was last modified: by

Landingspagina’s van Mailchimp: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de afbeelding.

Mailchimp landingspagina was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *