Mailchimp landingspagina's

Mailchimp landingspagina’s

Mailchimp heeft mooie landingspagina’s. En deze landingspagina’s kunnen een lastig probleem eenvoudig maken. Daar wil ik hier iets over vertellen.

Mailchimp landingspagina's
Mailchimp landingspagina’s

Mailchimp landingspagina’s: indexatie

Voor je een landingspagina van Mailchimp in gebruik neemt is belangrijk dat je je realiseert dat deze landingspagina’s niet geïndexeerd worden. Dat betekent dat ze niet in de zoekresultaten komen. Je moet je bezoekers er daarom actief naartoe sturen, mensen komen er niet vanzelf.

Dit lijkt een nadeel, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik bedoel hiermee dat alles vergankelijk is, ook jouw belangstelling voor de landingspagina. Dus waarschijnlijk gooi je ‘m ooit weer weg. En je kunt dan geen redirect maken, want de landingspagina staat niet op je eigen domein.

Om helemaal zeker te weten dat deze landingspagina’s echt niet geïndexeerd worden heb ik dit nog even nagevraagd bij Mailchimp en het is echt waar: geen indexatie op het moment waarop ik dit schrijf (datum staat bovenaan dit artikel).


Landingspagina’s van Mailchimp: de voordelen

Een groot voordeel van een landingspagina op een e-mail platform is dat die pagina aan het hele systeem van het e-mail programma vast zit waardoor je snel, gemakkelijk en direct kunt opvolgen.

Mailchimp landingspagina
Mailchimp landingspagina

Het grote probleem met Mailchimp

Het grote probleem dat de meeste mensen met Mailchimp ervaren is “gehannes met lijsten”.

Het is bij Mailchimp belangrijk dat je al je adressen op dezelfde lijst hebt staan i.v.m. het goed kunnen verwerken van afmeldingen en met het voorkomen van onnodig hoge kosten.

Maar als je het hosted signup form van Mailchimp gebruikt, dan is het erg ingewikkeld om het bij die ene lijst te houden. Want als mensen die al op je lijst staan zich daar inschrijven, dan krijgen ze een foutmelding.

Daar is wel iets aan te doen, maar daarvoor moet je technisch knutselen. Op gebruikersniveau kan het dus niet. Dus dat los je op met een plugin, maar die moet je dan wel goed kunnen configureren. En als jij niet handig bent met de pc, is ook dit een obstakel.


Landingspagina’s lossen dit probleem op

Door een landingspagina van Mailchimp te gebruiken kun je dit probleem oplossen. Want als bestaande abonnees zich op een landingspagina inschrijven, dan krijgen ze geen foutmelding.


Opvolgen

Je wilt die mensen natuurlijk niet alleen op je lijst hebben, je wilt ze ook iets toesturen. Bijvoorbeeld een e-book. En dat e-book moet alleen naar die groep mensen en niet naar iedereen.

Ook dat kun je vrij eenvoudig regelen met een landingspagina. Want Mailchimp registreert op welke landingspagina iemand zich heeft ingeschreven. Aan dat segment kun je een Automation workflow koppelen zodat je deze mensen een e-book kunt sturen dat uitsluitend verstuurd wordt naar de mensen die zich op die ene specifieke landingspagina hebben ingeschreven.

Landingspagina’s zijn beschikbaar in iedere versie van Mailchimp.


Segment voor landingspagina maken

Ga naar Campaigns en klik op “Create Campaign”.

create campaign
Klik op Create Campaign

Kies nu voor E-mail, dan voor Automated en dan voor “Welcome new subscribers”.

Je komt nu op de pagina waar je een Automation workflow kunt maken. Bij de eerste e-mail ga je nu een filter maken.

Klik op Edit bij: “Filter by segment or tag”.

filter maken

Nu kom je op een pagina waar je moet aanvinken: “Choose segment or tag”.

Daarna heb je de keuze uit 2 mogelijkheden waarvan er eentje al staat aangevinkt. Trek je niets van dat vinkje aan en verander het in:

“Subscribers match te following conditions”.


Stel nu in:

Subscribers match [any] of [all] of the following conditions

In deze situatie maakt het niet uit of je any of all kiest. Het is niet altijd zo dat dit geen verschil maakt. Daar kun je meer over lezen in het artikel Segmenten in Mailchimp.


Stel daarna in:

Landings Page Activity + signed up on + de naam van je landingspagina

Landingspagina filter Mailchimp
Filter maken voor je workflow

Nu kun je gewoon je workflow gaan maken en je gaat de e-mails in je workflow alleen versturen naar de mensen die zich op je landingspagina hebben ingeschreven.


Bestaande abonnees

Zoals ik hierboven vertelde krijgen je huidige abonnees die zich op een landingspagina inschrijven geen foutmelding. Maar als je bovenstaande methode volgt dan krijgen ze ook geen e-book. Maar je maakt een landingspagina omdat je wilt opvolgen.

Dat lukt op bovenstaande manier niet omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen want ze staan al geregistreerd en hebben zich niet voor het eerst ingeschreven op je landingspagina.

Als het je bedoeling is dat ze je e-book of serie wel krijgen wanneer ze zich inschrijven op de landingspagina, dan moet iets anders doen. Je moet dan geen gewone “welkom” serie maken die uitsluitend naar een segment gestuurd wordt.

In plaats daarvan maak je op het hosted signup form een radio button met de waarde “Stuur me tips over xxx” of zoiets. Op het hosted signup form vink je aan “hidden” en je maakt dit veld op het hosted signup vorm niet verplicht.

Op je landingspagina maak je het veld zichtbaar en wel verplicht. Daarna kies je als trigger voor de workflow “Change list field to value”. En dan krijgt iedereen die via de landingspagina inschrijft je e-book of serie. Je moet dan geen segment instellen.


Tracking en opvolgen

Op landingspagina’s van Mailchimp heb je de volgende mogelijkheden voor statistieken en opvolgen

  • Tracking met Mailchimp en opvolgen met Mailchimp
  • Google Analytics
  • Facebook pixel

Meer handige tips kun je vinden in de handleiding Mailchimp.

En natuurlijk in mijn nieuwsbrief. Je kunt je hieronder inschrijven.

idee

Moeilijkheden met Mailchimp? Met een korte privé cursus van een uurtje met vergadersoftware kom een heel eind.


Mailchimp landingspagina’s was last modified: by

Landingspagina’s van Mailchimp: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de afbeelding.

Mailchimp landingspagina’s was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.