Mailchimp merge tag voornaam

Mailchimp merge tag voornaam: op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief kun je vragen om de voornaam. Als je dat doet kun je die voornaam ook in je nieuwsbrief gebruiken met behulp van de Mailchimp merge tag voornaam.

Dan kun je een persoonlijke nieuwsbrief maken. Door het gebruik van de merge tag voornaam het lijkt net alsof je je nieuwsbrief speciaal voor die ene lezer geschreven hebt.

Je kunt overal op internet lezen dat gepersonaliseerde nieuwsbrieven het beter doen dan nieuwsbrieven die niet gepersonaliseerd zijn. Dat is ook zo. Maar maakt het gebruiken van de voornaam een nieuwsbrief persoonlijker?

Test

Ik heb dit getest op mijn eigen abonnees en toen bleek het niet uit te maken. Nieuwsbrieven zonder voornaam deden het net zo goed als nieuwsbrieven met voornaam.

Maar anderzijds, bij de nieuwsbrief van één van mijn klanten maakt het een wereld van verschil. Ik denk daarom dat het effect er van afhangt van hoe vertrouwd je doelgroep is met het Internet.

Mailchimp merge tag voornaam

Hoe het ook is, jij bent hier gekomen omdat je meer wilt weten over de Mailchimp merge tag voornaam.

Nou, dat is heel eenvoudig, je begint je nieuwsbrief gewoon met

Beste *|FNAME|*

Hiermee lijkt de kous af. In werkelijkheid is dat echter niet zo. Niet iedereen gebruikt bij het inschrijven netjes een hoofdletter aan het begin van zijn of haar naam.

Voornaam met een hoofdletter

Als je abonnee zijn of haar naam niet met een hoofdletter heeft geschreven en jij wilt in je nieuwsbrief die voornaam wel met een hoofdletter schrijven, dan kun je het volgende neerzetten:

Beste *|TITLE:FNAME|*

en dan komen alle namen netjes met een hoofdletter in je nieuwsbrief.

Je hebt geen voornaam

Het is aan te raden om op je inschrijfformulier zo weinig mogelijk te vragen en het is zeker aan te raden om van zo weinig mogelijk velden verplichte velden te maken.

Over een voornaam kun je zeggen dat het erg gewenst is om er eentje te hebben, want je nieuwsbrief komt dan minder snel in de spamfilters.

Als je de voornaam wilt gebruiken om minder snel in de spamfilters te komen moet je ‘m natuurlijk wel meesturen. Ga naar de pagina Setup en vink het vakje Personalize the “To”field aan.

Maar dat is onvoldoende reden om het veld van de voornaam verplicht te maken, want de voornaam is niet absoluut noodzakelijk om een nieuwsbrief te kunnen sturen. Alleen het e-mailadres is essentieel.

Als je het veld van de voornaam niet verplicht maakt, dan zullen er altijd mensen zijn die hun naam niet invullen. Je kunt deze mensen op een andere manier aanspreken, bijvoorbeeld

Beste lezer

of nog iets anders. Verzin iets leuks.

Aanpak

Als je mensen die geen voornaam hebben opgegeven op een andere manier wilt aanspreken kun je dit heel gemakkelijk regelen via de velden op je inschrijfformulier.

merge tag voornaam

Zet de aanspreekvorm (lezer, abonnee of iets anders) in het veld waar ik hierboven een rode cirkel omheen gezet heb en sla het veld daarna op.

Als je op het inschrijfformulier in het veld default merge tag value iets hebt ingevuld en je gebruikt daarna een andere alternatieve aanspreekvorm in je nieuwsbrief, dan wordt de alternatieve aanspreekvorm die je in de nieuwsbrief hebt geplaatst getoond.

Het is dus allemaal niet zo heel erg moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet én je moet nauwkeurig werken.

Merge tag voornaam testen

Als je een test van je nieuwsbrief naar jezelf stuurt, dan wekt die test niet echt het vertrouwen dat het goed gegaan is, want je ziet geen voornaam. Je ziet dat er een test voornaam in staat. Daar word je misschien een beetje onrustig van, daarom geef ik je nu een manier om de voornaam te testen.

Op de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt, kun je de merge tag van de voornaam testen. Klik op:

  • Ga naar de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt) en klik op “Preview and Test”.
  • Klik daarna op “Enter preview mode”.

Merge tag voornaam

Nu zie je aan de rechterkant van de pagina een grijs schuifje. Zet dat schuifje op groen. Nu kun je de echte voornamen zien.

Op de afbeelding:

  • Rechtsboven het schuifje dat je op groen moet zetten.
  • Aan de linkerkant van de pagina de echte voornaam.
  • Onder het schuifje een pijltje waarmee je de volgende voornaam kunt testen.

Als de merge tags niet werken

Merge tags werken onder voorwaarden. Als je niet aan deze voorwaarden hebt voldaan dan werken ze niet. Als jij merkt dat ze niet werken, lees dan de inleiding van deze rubriek want daar vind je de oplossing.

Nieuwsbrief personaliseren

Dat ik niet zoveel waarde toeken aan een persoonlijke aanhef betekent niet dat ik zou vinden dat je een nieuwsbrief niet persoonlijk zou hoeven te zijn. Integendeel!

Ik denk dat het absoluut noodzakelijk is een gepersonaliseerde nieuwsbrief te sturen. Maar dit moet veel verder gaan dan alleen de aanhef. Het op een geautomatiseerde manier toevoegen van de voornaam van je lezer is is niet genoeg en kan er als je het verkeerd gebruikt zelfs raar uitzien.

Als je een nieuwsbrief werkelijk wilt personaliseren moet je content sturen die is aangepast aan de lezer.  En je kunt hier ook heel veel tips over Mailchimp vinden.

Lees direct verder: Zelf een merge tag maken.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Mailchimp merge tag voornaam was last modified: by
Mailchimp merge tag voornaam was last modified: by