Mailchimp merge tag voornaam

Mailchimp merge tag voornaam

Mailchimp merge tag voornaam: op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief kun je vragen om de voornaam. Als je dat doet kun je die voornaam ook in je nieuwsbrief gebruiken met behulp van de Mailchimp merge tag voornaam.

Met behulp van de merge tag van de voornaam kun je een persoonlijke nieuwsbrief maken. Door het gebruik van de merge tag voornaam het lijkt net alsof je je nieuwsbrief speciaal voor die ene lezer geschreven hebt.

Je kunt overal op internet lezen dat gepersonaliseerde nieuwsbrieven het beter doen dan nieuwsbrieven die niet gepersonaliseerd zijn. Dat is ook zo. Maar maakt het gebruiken van de voornaam een nieuwsbrief persoonlijker?

Test: is de voornaam belangrijk?

Ik heb dit getest op mijn eigen abonnees en toen bleek het niet uit te maken. Nieuwsbrieven zonder voornaam deden het net zo goed als nieuwsbrieven met voornaam.

Maar anderzijds, bij de nieuwsbrief van één van mijn klanten maakt het een wereld van verschil. Ik denk daarom dat het effect ervan afhangt van hoe vertrouwd je doelgroep is met het Internet.

Mijn lezers zijn geïnteresseerd in Mailchimp en weten precies wat er gebeurt als ik de merge tag van de voornaam gebruik. Maar als jouw lezers dit minder goed weten, dan is het zeker aan te raden deze merge tag te gebruiken.

Mailchimp merge tag voornaam

Hoe het ook is, jij bent hier gekomen omdat je meer wilt weten over de Mailchimp merge tag voornaam.

Nou, dat is heel eenvoudig, je begint je nieuwsbrief gewoon met

Beste *|FNAME|*

Hiermee lijkt de kous af. In werkelijkheid is dat echter niet zo. Niet iedereen gebruikt bij het inschrijven netjes een hoofdletter aan het begin van zijn of haar naam.

Voornaam met een hoofdletter

Als je abonnee zijn of haar naam niet met een hoofdletter heeft geschreven en jij wilt in je nieuwsbrief die voornaam wel met een hoofdletter schrijven, dan kun je het volgende neerzetten:

Beste *|TITLE:FNAME|*

en dan komen alle namen netjes met een hoofdletter in je nieuwsbrief.

Verplicht of niet?

Het is aan te raden om op je inschrijfformulier zo weinig mogelijk te vragen en het is zeker aan te raden om van zo weinig mogelijk velden verplichte velden te maken.

Over een voornaam kun je zeggen dat het erg gewenst is om er eentje te hebben, want je nieuwsbrief komt dan minder snel in de spamfilters. Maar ikzelf heb ‘m niet verplicht gemaakt.

Als je de voornaam wilt gebruiken om minder snel in de spamfilters te komen moet je ‘m natuurlijk wel meesturen. Vink dan het vakje Personalize the “To”field aan.

peronalize the to field
Vink het vakje aan

Als mensen hun voornaam niet geven

Als je het veld van de voornaam niet verplicht maakt, dan zullen er altijd mensen zijn die hun naam niet invullen. Je kunt deze mensen op een andere manier aanspreken, bijvoorbeeld

Beste lezer

of nog iets anders. Verzin iets leuks.

Aanpak: alternatief voor de voornaam

Als je mensen die geen voornaam hebben opgegeven op een andere manier wilt aanspreken kun je dit heel gemakkelijk regelen via de velden op je inschrijfformulier.

merge tag voornaam Mailchimp
Alternatief als je geen voornaam hebt

Zet de aanspreekvorm (lezer, abonnee of iets anders) in het veld waar ik hierboven met een pijl naar wijs en sla het daarna op.

Als je op het inschrijfformulier in het veld default merge tag value iets hebt ingevuld en je gebruikt daarna een andere alternatieve aanspreekvorm in je nieuwsbrief, dan wordt de alternatieve aanspreekvorm die je in de nieuwsbrief hebt geplaatst getoond.

Het is dus allemaal niet zo heel erg moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet én je moet nauwkeurig werken.

Merge tag voornaam testen

Als je een test van je nieuwsbrief naar jezelf stuurt, dan wekt die test niet echt het vertrouwen dat het goed gegaan is, want je ziet geen voornaam. Je ziet dat er een test voornaam in staat. Daar word je misschien een beetje onrustig van, daarom geef ik je nu een manier om de voornaam te testen.

Op de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt, kun je de merge tag van de voornaam testen.

  • Ga naar de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt) en klik op Preview and Test.
  • Klik daarna op Enter preview mode.
merge tag voornaam testen
Merge tag voornaam testen

Nu zie je aan de rechterkant van de pagina een grijs schuifje. Zet dat schuifje op groen. Nu kun je de echte voornamen zien.

Op de afbeelding:

  • Rechtsboven het schuifje dat je op groen moet zetten.
  • Aan de linkerkant van de pagina de echte voornaam.
  • Onder het schuifje een pijltje waarmee je de volgende voornaam kunt testen.

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan is de oorzaak waarschijnlijk één van deze twee zaken:

  • je werkt in een template
  • of je hebt de nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld

Merge tags halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

Mailchimp merge tag voornaam was last modified: by

Nieuwsbrief personaliseren

Dat ik niet zoveel waarde toeken aan een persoonlijke aanhef betekent niet dat ik zou vinden dat je een nieuwsbrief niet persoonlijk zou hoeven te zijn. Integendeel!

Ik denk dat het absoluut noodzakelijk is een gepersonaliseerde nieuwsbrief te sturen. Maar dit moet veel verder gaan dan alleen de aanhef. Het op een geautomatiseerde manier toevoegen van de voornaam van je lezer is is niet genoeg en kan er als je het verkeerd gebruikt zelfs raar uitzien.

Als je een nieuwsbrief werkelijk wilt personaliseren moet je content sturen die is aangepast aan de lezer.  Dat kun je doen door groepen en tags te gebruiken.

Lees direct verder: Afmeldingen verminderen

Mailchimp merge tag voornaam was last modified: by

Hier kun je meer lezen over merge tags

De uitgelichte afbeelding heb ik gemaakt op Canva.

Mailchimp merge tag voornaam was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.