Mailchi mp merge tag voornaam

Bijgewerkt op 24 september 2023

Mailchimp merge tag voornaam

Met behulp van de merge tag van de voornaam kun je een persoonlijke nieuwsbrief maken. Door het gebruik van de merge tag voornaam het lijkt net alsof je je nieuwsbrief speciaal voor die ene lezer geschreven hebt.

Je kunt overal op internet lezen dat gepersonaliseerde nieuwsbrieven het beter doen dan nieuwsbrieven die niet gepersonaliseerd zijn. Dat is ook zo. Maar maakt het gebruiken van de voornaam een nieuwsbrief persoonlijker?

Test: is de voornaam belangrijk?

Ik heb dit getest op mijn eigen abonnees en toen bleek het niet uit te maken. Nieuwsbrieven zonder voornaam deden het net zo goed als nieuwsbrieven met voornaam. Maar anderzijds, bij de nieuwsbrief van één van mijn klanten maakt het een wereld van verschil. Ik denk daarom dat het effect ervan afhangt van hoe vertrouwd je doelgroep is met het Internet.

Mijn lezers zijn geïnteresseerd in Mailchimp en weten precies wat er gebeurt als ik de merge tag van de voornaam gebruik. Maar als jouw lezers dit minder goed weten, dan is het zeker aan te raden deze merge tag te gebruiken. En een voornaam in de onderwerpregel doet het altijd heel erg goed!

En met merge tag kun je ook andere dingen personaliseren. Ik kreeg een gepersonaliseerde nieuwsbrief met de namen van mijn huisdieren erin. Dat was een personalisatie die me echt opviel en die indruk op me maakte. Mijn naam stond er ook boven, maar daar ben ik aan gewend geraakt.

Hoe gebruik je de merge tag van de voornaam?

Hoe het ook is, jij bent hier gekomen omdat je meer wilt weten over de Mailchimp merge tag voornaam. Nou, dat is heel eenvoudig, je begint je nieuwsbrief gewoon met

Beste *|FNAME|*

Hiermee lijkt de kous af. In werkelijkheid is dat echter niet zo. Niet iedereen gebruikt bij het inschrijven netjes een hoofdletter aan het begin van zijn of haar naam.

Voornaam met een hoofdletter

Als je abonnee zijn of haar naam niet met een hoofdletter heeft geschreven en jij wilt in je nieuwsbrief die voornaam wel met een hoofdletter schrijven, dan kun je het volgende neerzetten:

Beste *|TITLE:FNAME|*

en dan komen alle namen netjes met een hoofdletter in je nieuwsbrief.

Als mensen hun voornaam niet geven

Als je het veld van de voornaam niet verplicht maakt, dan zullen er altijd mensen zijn die hun naam niet invullen. Je kunt deze mensen op een andere manier aanspreken, bijvoorbeeld

Beste lezer

of nog iets anders. Verzin iets leuks.

Het is aan te raden om op je inschrijfformulier zo weinig mogelijk te vragen en het is zeker aan te raden om van zo weinig mogelijk velden verplichte velden te maken.

Over een voornaam kun je zeggen dat het erg gewenst is om er eentje te hebben, want je nieuwsbrief komt dan minder snel in de spamfilters als je de voornaam meestuurt. Maar ikzelf heb ‘m niet verplicht gemaakt want ik heb liever een abonnee zonder voornaam dan geen abonnee.

Alternatief voor de voornaam

Als je mensen die geen voornaam hebben opgegeven op een andere manier wilt aanspreken kun je dit heel gemakkelijk regelen via de velden op je inschrijfformulier.

merge tag voornaam Mailchimp
Alternatief als je geen voornaam hebt

Zet de aanspreekvorm (lezer, abonnee of iets anders) in het veld waar ik hierboven met een pijl naar wijs en sla het daarna op.

Als je op het inschrijfformulier in het veld default merge tag value iets hebt ingevuld en je gebruikt daarna een andere alternatieve aanspreekvorm in je nieuwsbrief, dan wordt de alternatieve aanspreekvorm die je in de nieuwsbrief hebt geplaatst getoond.

Het is dus allemaal niet zo heel erg moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet én je moet nauwkeurig werken.

Voornaam meesturen

Als je de voornaam wilt gebruiken om minder snel in de spamfilters te komen moet je ‘m natuurlijk wel meesturen. Vink dan het vakje Personalize the “To”field aan.

merge tag voornaam

Mailchimp merge tag voornaam testen

Als je een test van je nieuwsbrief naar jezelf stuurt, dan wekt die test niet echt het vertrouwen dat het goed gegaan is, want je ziet geen voornaam. Je ziet dat er een test voornaam in staat. Daar word je misschien een beetje onrustig van, daarom geef ik je nu een manier om de voornaam te testen.

Op de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt, kun je de merge tag van de voornaam testen.

  • Ga naar de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt) en klik op Preview and Test.
  • Klik daarna op Enter preview mode.
merge tag voornaam testen
Merge tag voornaam testen

Nu zie je aan de rechterkant van de pagina een grijs schuifje. Zet dat schuifje op groen. Nu kun je de echte voornamen zien.

Op de afbeelding:

  • Rechtsboven het schuifje dat je op groen moet zetten.
  • Aan de linkerkant van de pagina de echte voornaam.
  • Onder het schuifje een pijltje waarmee je de volgende voornaam kunt testen.

Merge tag voornaam in de onderwerpregel

Zoals ik hierboven al zei: een voornaam in de onderwerpregel doet het altijd goed. Dat kun je regelen door de merge tag van de voornaam gewoon in het titelveld van je nieuwsbrief te zetten.

Als je dan een test gaat versturen dan zie je staan <<test voornaam >> of het alternatief voor de voornaam dat je hebt ingevuld. Als je dat ziet heb je het goed gedaan. Zie je de merge tag van de voornaam in je mailbox verschijnen dan heb je iets niet goed gedaan.

Nieuwsbrief personaliseren

Dat ik niet zoveel waarde toeken aan een persoonlijke aanhef betekent niet dat ik zou vinden dat je een nieuwsbrief niet persoonlijk zou hoeven te zijn. Integendeel!

Ik denk dat het absoluut noodzakelijk is een gepersonaliseerde nieuwsbrief te sturen. Maar dit moet veel verder gaan dan alleen de aanhef. Het op een geautomatiseerde manier toevoegen van de voornaam van je lezer is is niet genoeg en kan er als je het verkeerd gebruikt zelfs raar uitzien.

Als je een nieuwsbrief werkelijk wilt personaliseren moet je content sturen die is aangepast aan de lezer.  Dat kun je doen door groepen en tags te gebruiken. En er zijn ook nog veel meer merge tags die je kunt gebruiken om je nieuwsbrief te personaliseren. Bijvoorbeeld merge tags die je zelf maakt.

Als je werkelijk wilt personaliseren (aanrader), volg dan een maatwerk training over groepen, segmenten en tags. Want dan weet je wat je aan het doen bent en door gericht te mailen gaat je e-mailmarketing je veel meer opleveren. En je kunt je e-mailmarketing natuurlijk ook aan mij uitbesteden.


Mailchimp experts zijn mensen die door Mailchimp erkend zijn als expert voor hun software. Ik ben een Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

2 gedachten over “Mailchimp merge tag voornaam”

  1. Geachte mevrouw De Vries, Beste Judith,
    Prima artikel maar ik zocht eigenlijk naar de mogelijkheid om een tussenvoegsel als merge tag toe te voegen. FNAME en LNAME zijn merge tags die ik heb gevonden, maar mijn tussenvoegsel veld kan ik niet een merge tag van vinden.
    Ik neem aan dat jij je ook minder aangesproken voelt met Judith Vries.
    Dat heb ik ook met mijn tussenvoegsel van.
    Weet jij hoe dat werkt?
    Vriendelijke groeten,
    Schelto van Heemstra

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven