Mailchimp merge tags voor Facebook

Mailchimp merge tags voor Facebook

Mailchimp merge tags voor Facebook

Deze merge tags waren er al voor Mailchimp in 2013 de drag en drop editor kreeg. Het zijn dus een soor archeologische curiositeiten. Maar deze merge tags werken nog steeds, dus je kunt ze gebruiken.

Voorwaarde: je moet je Facebook account verbinden met Mailchimp.


Mailchimp merge tags voor Facebook

Mailchimp merge tags voor Facebook like

Een klein knopje:

Facebook like

Als je deze knop in je nieuwsbrief zet kunnen mensen je nieuwsbrief “liken” en delen op Facebook. Dit komt in hun activiteitenlogboek op het persoonlijke profiel van je lezers te staan.

Als je dat wilt plak dan deze merge tag ergens in de tekst van je nieuwsbrief.

 *|FACEBOOK:LIKE|* 

En als mensen zo leuk zijn om op dat knopje te klikken, dan krijg je daar ook nog leuke statistieken van. Ga naar Reports > zoek het rapport van je nieuwsbrief en kies het tabblad Social.

Facebook like rapporten
Facebook like rapport

Facebook like voor je pagina

Er is ook een merge tag voor een Facebook like voor je pagina. Dat is deze merge tag:

 *|FACEBOOK:LIKE:URL|* 

Die is een beetje moeilijker te hanteren, want je moet ‘m aanpassen. Haal “URL” weg en plak daar de URL van je Facebookpagina. Inclusief https:// etc. Voorbeeld:

 *|FACEBOOK:LIKE:https://www.facebook.com/virtueelpresent/|* 

Deze knop ziet er precies hetzelfde uit als de knop hierboven.

Facebook profiel

Je kunt ook je Facebook profiel meesturen:

Mailchimp merge tags voor Facebook
 *|FACEBOOK:FULLPROFILE|* 

Facebook posts

Facebook posts meesturen in je nieuwsbrief. Vind je dat leuk?

Mailchimp merge tags voor Facebook posts

Als je dat wilt, plak dan deze merge tag in je nieuwsbrief:

*|FACEBOOK:POSTS3:mailchimp|* 
  • Het cijfer dat je hierboven ziet staan, staat voor het aantal posts dat je meeneemt in je nieuwsbrief. Als je geen cijfer neerzet verschijnen er 5 posts
  • Vervang “mailchimp” door de naam van je pagina

Voorbeeld

*|FACEBOOK:POSTS3:virtueelpresent|*

Overigens: als je die posts hierboven interessant vindt, dan moet je mijn fan pagina liken. Als het Facebook behaagt krijg je dan misschien wel zo’n interessante post op je tijdlijn te zien.

Dit zijn de archeologische merge tags voor Facebook die nu nog werken en die je dus ook nog kunt gebruiken als je dat wilt.

Blok social share in 20-nu

Je hoeft deze merge tags niet te gebruiken, want er zijn tegenwoordig ook blokken voor social share en social follow en die werken een stuk gemakkelijker. Je kunt dan zelfs een custom URL toevoegen als dat beter uitkomt.

Deze blokken halen niet zoveel leuke dingen op als de merge tags. Maar je hebt wel veel meer mogelijkheden voor de opmaak en de uitlijning. Kijk hiervoor onder de tabbladen Style en Settings aan de rechterkant van de pagina als het blok geopend is.

Als je die social share blokken interessant vindt, dan is het waarschijnlijk ook interessant voor je om te weten hoe je organische social posts via Mailchimp kunt plaatsen. En met Mailchimp Standard kun je dan zelfs posts op Instagram inplannen.


Mailchimp merge tags

Mailchimp heeft heel veel merge tags waar je leuke dingen mee kunt doen. Reserveer eventueel een uurtje in mijn agenda voor een uur Mailchimp coaching op maat. Dan kijken welke merge tags jij zou kunnen gebruiken.

En je kunt ook verder lezen in de handleiding Mailchimp waarin ik uitleg hoe Mailchimp werkt.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Ik ben een erkende Mailchimp expert, dus als je ondersteuning nodig hebt kun je me hier gerust om vragen.

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 30-9-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 17-10-2021