Bijgewerkt op 16 augustus 2023
Mailchimp merge tags voor Facebook
Hier vind je Mailchimp merge tags voor Facebook. Vanaf de grijze oudheid tot nu. Sommige van deze merge tags waren er al voor Mailchimp in 2013 de drag en drop editor kreeg. Het zijn dus een soort archeologische curiositeiten. Maar deze merge tags werken nog steeds, dus je kunt ze gebruiken.
Voorwaarde: je moet je Facebook account verbinden met Mailchimp.
Mailchimp merge tags voor Facebook: Facebook like
Facebook like is een mini-knopje. Als je deze knop in je nieuwsbrief zet kunnen mensen je nieuwsbrief “liken” en delen op Facebook. Dit komt in hun activiteitenlogboek op het persoonlijke profiel van je lezers te staan.

Als je dat wilt plak dan deze merge tag ergens in de tekst van je nieuwsbrief, want hij werkt nog steeds. Ik heb het nu over de drag & drop editor.
*|FACEBOOK:LIKE|*
En als mensen zo leuk zijn om op dat knopje te klikken, dan krijg je daar ook nog leuke statistieken van. Ga naar Reports > zoek het rapport van je nieuwsbrief en kies het tabblad Social.

Facebook like voor je pagina
Er is ook een merge tag voor een Facebook like voor je pagina. Dat is deze merge tag:
*|FACEBOOK:LIKE:URL|*
Die is een beetje moeilijker te hanteren, want je moet ‘m aanpassen. Haal “URL” weg en plak daar de URL van je Facebookpagina. Inclusief https:// etc. Voorbeeld:
*|FACEBOOK:LIKE:https://www.facebook.com/virtueelpresent/|*
Deze knop ziet er precies hetzelfde uit als de knop die ik in het bovenste item liet zien.
Facebook profiel
Je kunt ook je Facebook profiel meesturen:

*|FACEBOOK:FULLPROFILE|*
Mailchimp merge tags voor Facebook: Facebook posts
Facebook posts meesturen in je nieuwsbrief. Vind je dat leuk?

Als je dat wilt, plak dan deze merge tag in je nieuwsbrief:
*|FACEBOOK:POSTS3:mailchimp|*
- Het cijfer dat je hierboven ziet staan, staat voor het aantal posts dat je meeneemt in je nieuwsbrief. Als je geen cijfer neerzet verschijnen er 5 posts
- Vervang “mailchimp” door de naam van je pagina
Voorbeeld
*|FACEBOOK:POSTS3:virtueelpresent|*
Overigens: als je die posts hierboven interessant vindt, dan moet je mijn fan pagina liken. Als het Facebook behaagt krijg je dan misschien wel zo’n interessante post op je tijdlijn te zien.
Tot zover de archeologische merge tags voor Facebook die nu nog werken en die je dus ook nog kunt gebruiken als je dat wilt.
Mailchimp merge tags voor Facebook: moderne blokken
Blok social share in 20-nu
Je hoeft deze merge tags niet te gebruiken, want er zijn tegenwoordig ook blokken voor social share en social follow en die werken een stuk gemakkelijker. Je kunt dan zelfs een custom URL toevoegen als dat beter uitkomt.


Deze blokken halen niet zoveel leuke dingen op als de merge tags. Maar je hebt wel veel meer mogelijkheden voor de opmaak en de uitlijning. Kijk hiervoor onder de tabbladen Style en Settings aan de rechterkant van de pagina als het blok geopend is.
Als je die social share blokken interessant vindt, dan is het waarschijnlijk ook interessant voor je om te weten hoe je organische social posts via Mailchimp kunt plaatsen. En met Mailchimp Standard kun je dan zelfs posts op Instagram inplannen.
Mailchimp heeft heel veel merge tags waar je leuke dingen mee kunt doen. Reserveer eventueel een uurtje in mijn agenda voor Mailchimp coaching op maat. Dan kijken welke merge tags jij zou kunnen gebruiken. En Mailchimp heeft ook meer blokken. Klik er hier onder eentje aan en ik vertel je hoe je dat blok bewerkt en andere leuke dingen.
Ik ben een erkende Mailchimp expert en PRO partner, dus als je ondersteuning nodig hebt kun je me hier gerust om vragen.