MailChimp en wat je er over weten wilt

MailChimp: alles wat je er over weten wilt. Account, mailinglijst, nieuwsbrieven, Automation en support. De antwoorden op al je vragen in één artikel.

MailChimp alles wat je wilt weten

MailChimp is een platform dat je kunt gebruiken om e-mails te sturen naar grote groepen mensen.  Ik heb het nu niet over een gewone e-mail, maar over een nieuwsbrief. Over hoe je dit doet zijn complete cursussen en videoseries gemaakt. Dat heb ik ooit ook gedaan, maar tegenwoordig bied ik je liever hulp in de vorm van persoonlijke begeleiding.

Hoe werkt MailChimp: SaaS

MailChimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van MailChimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn. En het gevolg daarvan is dat een handleiding, cursus of videoserie binnen de kortste keren gedateerd is. Daarom is het praktischer om je een Skype sessie aan te bieden en je rond te leiden.

MailChimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van MailChimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van MailChimp.

MailChimp: 3 versies

MailChimp heeft 3 versies:

Gratis versie

De gratis versie bied je genoeg mogelijkheden om een mailinglijst te beheren en mooie nieuwsbrieven te vesturen. Je kunt de gratis versie gebruiken tot je meer dan 2000 abonnees hebt of tot je functies wilt gaan gebruiken die bij de betaalde versie horen. MailChimp Automation is tegenwoordig ook beschikbaar bij de gratis versie.

Betaalde versie

De betaalde versie geeft een paar extra’s zoals een eigen URL en een hulpje om de optimale verzendtijd te bepalen. Erg handig, maar ik heb het jaren zonder deze luxe gedaan en dat ging ook prima.

MailChimp Pro

MailChimp Pro is een ander verhaal. De Pro-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen. Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je MailChimp Pro niet nodig.

Account

MailChimp account wit

Je begint met een account aan te maken. Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met MailChimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen, dan kun je er rustig even rondkijken.

Als je het account maakt, dan stelt MailChimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in. Sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met MailChimp dan gaat MailChimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten. MailChimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.

Het is erg belangrijk om te weten dat je niet meer dan één account mag hebben bij MailChimp.

Mailinglijst

mailinglijst

Zoals ik eerder zei, je gebruikt MailChimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je op een mailinglijst.

Deze adressen moeten aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.

Uploaden of instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van MailChimp of via een embedded form op je website.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen inbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).

Om dubbele opt-in te gebruiken hoef je niets extra’s te doen. Integendeel, je moet moeite doen om het zonder dubbele opt-in te regelen (af te raden).

Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat MailChimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die MailChimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan.

Eén mailinglijst

Bij MailChimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan MailChimp de adressen voor je ontdubbelen. En dat is belangrijk, want MailChimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.

MailChimp nieuwsbrieven

nieuwsbrief

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.

Er zijn verschillende soorten nieuwsbrieven waar je uit kunt kiezen:

  • een gewone nieuwsbrief die je handmatig maakt
  • een RSS nieuwsbrief (dat is iets heel anders dan een RSS feed)
  • een automatische nieuwsbrief

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt.

Dit template gebruik je iedere keer opnieuw.

Gewone nieuwsbrief

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in. Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.

RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want MailChimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Het enige wat er verder eventueel aan te doen is, is het wijzigen van een stukje over jouzelf en je diensten of het toevoegen van een aanbieding. Dat is heel weinig werk, dus als je hier tegenop ziet, neem dan contact met me op dan gaan we hier afspraken over maken en dan doe ik dat voor je.

Automation

MailChimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen.

Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze ongeschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt. En mensen die zich ooit hebben uitgeschreven en zich daarna weer hebben ingeschreven moeten al die nieuwsbrieven dan weer allemaal opnieuw lezen.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Bijvoorbeeld als je bijzondere triggers wilt gebruiken om een Automation workflow te laten starten. Als je tegen een dergelijke probleem aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation instellen.

Vormgeving

De nieuwsbrieven die je met MailChimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op MailChimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

MonkeyRewards

monkeyrewards

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van MailChimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van MailChimp gebruikt. Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

Integraties

integraties

MailChimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met MailChimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van MailChimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Hulp bij het gebruiken van de software

Hulp bij MailChimp

De software van MailChimp is niet altijd gemakkelijk in het gebruik. Zeker als je een ingewikkelde structuur hebt bedacht kan het lastig worden. MailChimp weet dat zelf ook, daarom biedt MailChimp op meerdere manieren hulp:

  • kennisbank
  • helpdesk
  • experts
MailChimp kennisbank

MailChimp heeft een uitgebreide kennisbank die je kunt raadplegen. In deze kennisbank vind je bergen artikelen en massa’s video’s. Je kunt deze kennisbank bereiken als je bent ingelogd in je account (rechts boven “help”) maar je kunt ook gewoon de zoekmachine van Google gebruiken.

MailChimp helpdesk

Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kun je (in het Engels) hulp vragen aan de helpdesk van MailChimp. Je kunt dit  doen door een e-mail te sturen en je kunt de chatfunctie gebruiken.

Als je de gratis versie van MailChimp gebruikt is dit geen optie. Wil je toch hulp hebben? Kijk dan even bij mijn helpdesk.

MailChimp experts

Daarnaast heeft MailChimp een Experts Directory. Hier vind je profielen van mensen die je kunnen helpen met de software. Je kunt ook van de diensten van deze mensen gebruik maken als je de gratis versie van MailChimp gebruikt en je zit dan ook niet aan het Engels vast want er zijn experts in alle talen.

Deze MailChimp experts zijn zelfstandigen en hun diensten moet je dus betalen. Maar MailChimp komt je hierbij tegemoet. Als je een factuur kunt overleggen van een erkende MailChimp expert dan hoef je eenmalig 3 maanden geen abonnementskosten aan MailChimp te betalen.

Misschien denk je nu dat dit niet voor jou geldt omdat 3 maanden abonnementskosten in jouw situatie de waarde van een goede 2e-hands auto vertegenwoordigt. MailChimp doet daar echter niet moeilijk over. Ze bedanken me omdat ik hun (grote) klanten uit de brand help.

Zeker als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kun je dit dus beter doen dan je te laten helpen door een ander aardig persoon want de hulp van een expert levert je een korting bij MailChimp op. Dus als je hulp nodig hebt: hier kun je hulp vinden van een erkende expert.

Niet gevonden?

Heb je nog niet gevonden wat je zocht? In de inhoudsopgave van het MailChimp blog kun je alle artikelen vinden, gegroepeerd op onderwerp. Misschien helpt dat je verder.

De vijf fouten

Bijna iedereen die net met e-mailmarketing begint maakt 5 fouten.

Deze 5 fouten zijn funest voor je succes met e-mailmarketing, maar bijna iedereen maakt ze.

Waarschijnlijk maak jij ze ook. En als je leest welke fouten dat zijn dan begrijp je het direct.

Stel je succes niet langer uit! Neem deze serie mee.

succes met e-mails

MailChimp en wat je er over weten wilt was last modified: by
MailChimp en wat je er over weten wilt was last modified: by