Bijgewerkt op 4 december 2023
Mailchimp social posts zijn organische social posts op Facebook, Instagram en Twitter. Je maakt deze social posts in Mailchimp en je plaatst ze ook via Mailchimp. En hierdoor krijg je de statistieken van je social posts ook in Mailchimp, met uitzondering van statistieken van Twitter.
Waarom organische social posts via Mailchimp?
Een voordeel van social posts via Mailchimp is dat je alles bij elkaar op één plaats hebt. Je vindt in Mailchimp je statistieken van je nieuwsbrieven, van je social posts en van je advertenties op de social media op één plaats terug.
Content kalender
In de content kalender vind je alles wat je via Mailchimp publiceert bij elkaar terug zonder dat je een content kalender zelf in hoeft te vullen. Dat spaart tijd en geeft overzicht.
Content studio
En je hebt het voordeel van de content studio zodat afbeeldingen allemaal bij elkaar hebt en opnieuw kunt gebruiken.
Wat zijn de voordelen?
- inplannen Instagram posts
- afbeeldingen die je gebruikt voor Mailchimp landingspagina’s en nieuwsbrieven zijn direct beschikbaar voor social posts
- alle statistieken op één plaats
- een content kalender die zichzelf invult
En als je ook op Facebook of op Instagram adverteert via Mailchimp, dan kun je de statistieken van je organische posts samen zien met de statistieken van je advertenties. Dat kan interessant zijn.
Hoe maak je Mailchimp organische social posts?
Benodigde tijd: 10 minuten
Hoe je Mailchimp social posts maakt.
- Ga naar “Create Campaign”
Kies in de popup voor social post.
- Kies waar je de social post wilt delen
Dit doe je door het schuifje om te zetten.
- Save & Continue
Klik daarna op Save & Continue, dat is een knop die rechts boven staat.
- Afbeelding uploaden
Nu kun je een afbeelding ophalen van je pc of uit de content studio.
- Begeleidend schrijven toevoegen
Nu kun je een tekstje toevoegen waarin je iets vertelt. En als je nog niet al je kanalen verbonden hebt met Mailchimp, dan zie je dat hier en dan kun je dat alsnog doen.
- Save & Continue
Klik nu weer op Save & Continue (rechts boven)
- Publiceren of plannen
Als je de oude versie van Mailchimp gebruikt, of Mailchimp Free of Essentials, dan kun je je social post nu publiceren. En als je Mailchimp Standard of Premium gebruikt dan kun je kiezen of je direct wilt publiceren of dat je ‘m wilt plannen. Plannen kan ook voor Instagram.
- Content kalender
Daarna is je social post gepubliceerd of gepland en staat hij automatisch in de content kalender.
Plannen van Mailchimp organische social posts
Als je Mailchimp Standard of Premium gebruikt kun je organische social posts plannen. Als je deze versies niet hebt, dan kun je wel socials posts maken en publiceren, maar je kunt ze alleen direct publiceren. Je kunt dus niet vooruit werken.
Als je Mailchimp Free, Essentials of legacy gebruikt kun je social posts niet plannen, maar je kunt ze wel aan een nieuwsbrief hangen. En als je je nieuwsbrief kunt plannen, dan plan je automatisch ook de social post die daar aan hangt want die wordt gepubliceerd op de tijd waarop je de nieuwsbrief verstuurt.
Statistieken van social posts
Ga naar Reports en je krijgt het bereik, het totale aantal impressies en het engagement te zien. Plus het aantal reacties, comments of shares.
Plus een statistiek van het aantal impressies versus het engagement per kanaal. Hierdoor kun je zien welke social posts het goed doen en ook of je wel op het juiste kanaal bezig bent. Dat is toch is dit wel interessant.
Als je via Mailchimp op Twitter (x) gepubliceerd hebt, dan zie je bij je rapporten staan dat die post niets doet. Maar als je het rapport opent krijg je een doorverwijzing naar Twitter en dan kun je ontdekken dat die post wel degelijk iets doet.
Let op: het duurt even voor die statistieken verschijnen. Eens per 4 uur worden ze geüpdatet en dit gaat door tot 48 uur na publicatie.