MailChimp social cards maken

Mailchimp social cards maken is is heel erg eenvoudig. En als je je nieuwsbrief op de social media promoot dan is het ook heel erg aan te raden om social cards te maken. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel en een klein tekstje.


Mailchimp social cards maken

Een social card is een vormgeving van je nieuwsbrief die getoond wordt als je nieuwsbrief gedeeld wordt op Twitter, Facebook of op Pinterest.

Ook als je geen social share buttons in je nieuwsbrief plaatst kun je social cards maken. Dat kan een goed idee zijn want je kunt niet uitsluiten dat mensen de URL van je nieuwsbrief op de archiefpagina kopiëren.

Als je abonnees de URL kopiëren kunnen ze je nieuwsbrief ook op de social media delen. Maar de andere kant van het verhaal: social cards doen het niet altijd.


Facebook Open Graph

Alle social cards werken met Facebook Open Graph. Ook Twitter en Pinterest maken gebruik van Facebook Open Graph.

Facebook Open Graph is eigenlijk een vervelend ding, want hij pikt de informatie direct op. Zelfs als je een test van je nieuwsbrief naar jezelf verstuurt is Facebook Open Graph er als de kippen bij om je social card op te pikken. Dit houdt in dat je ‘m dan niet meer kunt veranderen.

Kijk daarom goed naar je social card vóór je een test verstuurt, want na de test zit je aan die social card vast. Als je dit niet goed gedaan hebt dan kun je hier lezen hoe je dit op kunt lossen. Extra werk natuurlijk.


Mailchimp social cards maken

Mailchimp social cards maken doe je zo:

  • De mogelijkheid om een social card te maken kun je vinden in het menu onder Preview and Test.
social card kiezen

Als je hierop klikt kom je op een nieuwe pagina waar je de card eerst moet aanzetten.

social cards start

Je zet ‘m aan door de knop rechtsboven aan te klikken, die knop verandert dan in een groene knop.

De afbeeldingen die je dan ziet zijn de afbeeldingen die je in je nieuwsbrief hebt gebruikt. Je kunt ze allemaal zien door de knop Next te gebruiken. Maar de afbeeldingen die je in je nieuwsbrief hebt gebruikt hebben niet het ideale formaat voor een social card.

Een social card moet minimaal 450 px breed zijn en het ideale formaat is 1200 x 628 px. Het kan daarom een goed idee zijn om een afbeelding te maken die je als social card gaat gebruiken. Die kun je uploaden met behulp van de link: Upload an image.

Onder de afbeelding kun je de social card een titel en een tekstje meegeven.

Social cards maken

Aan de linkerkant van de pagina kun je zien hoe de card eruitziet op Twitter, Facebook of Pinterest.


Mailchimp social cards op Pinterest

Ik heb met social cards geëxperimenteerd. Je kunt in dit artikel zien hoe je bijvoorbeeld ook een screenshot van je hele nieuwsbrief kunt maken. Daarna kun je die afbeelding uploaden en als afbeelding voor de social cards toevoegen.

Dat is veel werk, maar als je verwacht dat je nieuwsbrief veel gedeeld zal worden kan dit de moeite waard zijn. Vooral op Pinterest kan dat mooi zijn.

Op Pinterest doen lange afbeeldingen het erg goed en als je een echt mooie nieuwsbrief hebt gemaakt, dan is dat een lange afbeelding. Een social card van 1200 x 630 is niet lang.


Maichimp social cards maken: nadelen

Je nieuwsbrief delen op de social media lijkt een fantastisch plan, want als het meezit zal je nieuwsbrief dan door meer mensen gelezen worden.

Maar hier zitten ook nadelen aan: als je nieuwsbrief overal gelezen kan worden dan is er geen reden meer om een abonnement te nemen.


Abonnement aantrekkelijk maken

Ook hier is een oplossing voor: je kunt het zo regelen dat je én je nieuwsbrief op de social media kunt delen én kunt zorgen dat het aantrekkelijk blijft om een abonnement te nemen.

Dat kun je doen door mensen die je nieuwsbrief op de social media vinden direct naar je website te sturen. Maar het kan ook door een extra tip in je nieuwsbrief op te nemen die uitsluitend in de inbox gelezen kan worden.

Dat is dan een exclusieve tip voor je abonnees. Als je nieuwsbrief gedeeld wordt op de social media of als je nieuwsbrief doorgestuurd wordt dan komen de lezers op de archiefpagina van je nieuwsbrief.


Mailchimp social cards maken

Kijk voor je begint eerst eens in je statistieken om te zien óf je nieuwsbrief wel eens gedeeld wordt op de social media. In sommige branches gebeurt dat heel veel en in andere branches nauwelijks. En als dit in jouw branche nauwelijks gebeurt, dan hoef je al dat werk niet te doen want dat levert je dan niets op.

Daarnaast: er is iets waar je bij Mailchimp social cards aan moet denken want anders werken ze niet altijd.


Als je je nieuwsbrief niet op de juiste manier maakt, dan werken de social cards van MailChimp niet. En dat zie je niet, het lijkt alsof het allemaal goed gaat. MailChimp social cards werken dus niet altijd.

Herken je dit: je hebt een mooie nieuwsbrief gemaakt, je hebt ‘m getest en alles gedaan wat je moet doen en je denkt dat het goed is. En dan wordt je nieuwsbrief gedeeld (hoera!) en je ziet dat de social card van je vorige nieuwsbrief verschijnt.


Mailchimp social cards werken niet

Een snelle manier om een nieuwsbrief te maken is het kopiëren van je vorige campagne en de teksten en afbeeldingen vervangen.

Maar juist als je dat doet, dan zul je zien dat de nieuwe social cards die je hierbij aanmaakt niet getoond worden. Mailchimp plaatst net zo vrolijk de social cards van je vorige nieuwsbrief. En dat zie jij als het al te laat is: de social cards werken niet.


Hoe het wel moet

Om de nieuwe social cards die bij je huidige nieuwsbrief horen te tonen, is het noodzakelijk dat je een nieuwe campagne aanmaakt.

Als je toch erg graag de opmaak van je vorige campagne wilt gebruiken terwijl je het template niet hebt opgeslagen, dan moet je het template eerst even opslaan.


Template wegschrijven

Kopieer je vorige campagne en schrijf ‘m weg als template (rechts boven in de donkere balk die je op Mailchimp ziet). Maak daarna een nieuwe campagne aan en haal het template weer op.


Als je al een nieuwsbrief gemaakt hebt

Als je dit leest terwijl je al een nieuwsbrief gemaakt hebt die klaarstaat voor verzending, doe dan hetzelfde. Sla ‘m op als template, maak een nieuwe campagne aan en haal het template weer op. Maak daarna de social cards.


Facebook

En dan denk je opnieuw dat het goed is. Maar helaas … Facebook doet moeilijk.

Als je social share blokken in je campagne hebt (en die heb je, want juist daarvoor heb je die social cards nodig) dan doet Facebook verschrikkelijk moeilijk.

Zodra je een test van je campagne verstuurt slaat Facebook je social card op. Jawel, je leest het goed: ik heb het nu niet over een nieuwsbrief die je echt verzonden hebt, maar over een testcampagne.


Plan van aanpak

Je plan van aanpak moet daarom zijn:

  • een nieuwe campagne maken
  • campagne eerst testen
  • als laatste, nadat je getest hebt, de social cards aanmaken want als je een testcampagne verzonden hebt kun je hier m.b.t. Facebook niets meer aan veranderen.

Formaten van social cards

Denk daarnaast ook aan het formaat van je social cards: minimaal 450 px breed, de hoogte maakt niet uit. Maar het ideale formaat is 1200 x 628 px.

Wil je meer lezen over Mailchimp? Je kunt hier een handleiding vinden. Mailchimp is niet altijd makkelijk, maar na een cursus Mailchimp op maat gaat het beslist beter.

Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

MailChimp social cards maken was last modified: by

Mailchimp kennisbank: Enable and customize social cards

MailChimp social cards maken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *