MailChimp social cards maken

Mailchimp social cards maken is is heel erg eenvoudig. En als je je nieuwsbrief op de social media promoot dan is het ook heel erg aan te raden om social cards te maken. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel en een klein tekstje.

Mailchimp social cards maken

Een social card is een vormgeving van je nieuwsbrief die getoond wordt als je nieuwsbrief gedeeld wordt op Twitter, Facebook of op Pinterest.

Ook als je geen social share buttons in je nieuwsbrief plaatst kun je social cards maken. Dat kan een goed idee zijn want je kunt niet uitsluiten dat mensen de URL van je nieuwsbrief op de archiefpagina kopiëren.

Als je abonnees de URL kopiëren kunnen ze je nieuwsbrief ook op de social media delen. Maar de andere kant van het verhaal: social cards doen het niet altijd.

Facebook Open Graph

Alle social cards werken met Facebook Open Graph. Ook Twitter en Pinterest maken gebruik van Facebook Open Graph.

Facebook Open Graph is eigenlijk een vervelend ding, want hij pikt de informatie direct op. Zelfs als je een test van je nieuwsbrief naar jezelf verstuurt is Facebook Open Graph er als de kippen bij om je social card op te pikken. Dit houdt in dat je ‘m dan niet meer kunt veranderen.

Kijk daarom goed naar je social card vóór je een test verstuurt, want na de test zit je aan die social card vast. Als je dit niet goed gedaan hebt dan kun je hier lezen hoe je dit op kunt lossen. Extra werk natuurlijk.

Mailchimp social cards maken

Mailchimp social cards maken doe je zo:

  • De mogelijkheid om een social card te maken kun je vinden in het menu onder Preview and Test.

social card kiezen

Als je hierop klikt kom je op een nieuwe pagina waar je de card eerst moet aanzetten.

social cards start

Je zet ‘m aan door de knop rechtsboven aan te klikken, die knop verandert dan in een groene knop.

De afbeeldingen die je dan ziet zijn de afbeeldingen die je in je nieuwsbrief hebt gebruikt. Je kunt ze allemaal zien door de knop Next te gebruiken. Maar de afbeeldingen die je in je nieuwsbrief hebt gebruikt hebben niet het ideale formaat voor een social card.

Een social card moet minimaal 450 px breed zijn en het ideale formaat is 1200 x 628 px. Het kan daarom een goed idee zijn om een afbeelding te maken die je als social card gaat gebruiken. Die kun je uploaden met behulp van de link: Upload an image.

Onder de afbeelding kun je de social card een titel en een tekstje meegeven.

Social cards maken

Aan de linkerkant van de pagina kun je zien hoe de card eruitziet op Twitter, Facebook of Pinterest.

Experiment met social cards

Ik heb met social cards geëxperimenteerd. Je kunt in dit artikel zien hoe je bijvoorbeeld ook een screenshot van je hele nieuwsbrief kunt maken. Daarna kun je die afbeelding uploaden en als afbeelding voor de social cards toevoegen.

Dat is veel werk, maar als je verwacht dat je nieuwsbrief veel gedeeld zal worden kan dit de moeite waard zijn. Vooral op Pinterest kan dat mooi zijn.

Mailchimp social cards op Pinterest

Op Pinterest doen lange afbeeldingen het erg goed en als je een echt mooie nieuwsbrief hebt gemaakt, dan is dat een lange afbeelding. Een social card van 1200 x 630 is niet lang.

Maichimp social cards maken: nadelen

Je nieuwsbrief delen op de social media lijkt een fantastisch plan, want als het meezit zal je nieuwsbrief dan door meer mensen gelezen worden.

Maar hier zitten ook nadelen aan: als je nieuwsbrief overal gelezen kan worden dan is er geen reden meer om een abonnement te nemen.

Abonnement aantrekkelijk maken

Ook hier is een oplossing voor: je kunt het zo regelen dat je én je nieuwsbrief op de social media kunt delen én kunt zorgen dat het aantrekkelijk blijft om een abonnement te nemen.

Dat kun je doen door mensen die je nieuwsbrief op de social media vinden direct naar je website te sturen. Maar het kan ook door een extra tip in je nieuwsbrief op te nemen die uitsluitend in de inbox gelezen kan worden.

Dat is dan een exclusieve tip voor je abonnees. Als je nieuwsbrief gedeeld wordt op de social media of als je nieuwsbrief doorgestuurd wordt dan komen de lezers op de archiefpagina van je nieuwsbrief.

Mailchimp social cards maken

Kijk voor je begint eerst eens in je statistieken om te zien óf je nieuwsbrief wel eens gedeeld wordt op de social media. In sommige branches gebeurt dat heel veel en in andere branches nauwelijks. En als dit in jouw branche nauwelijks gebeurt, dan hoef je al dat werk niet te doen want dat levert je dan niets op.

Daarnaast: er is iets waar je bij Mailchimp social cards aan moet denken want anders werken ze niet altijd >>

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

MailChimp social cards maken was last modified: by

Mailchimp social cards maken: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

MailChimp social cards maken was last modified: by