MailChimp social cards werken niet altijd

Als je je nieuwsbrief niet op de juiste manier maakt, dan werken de social cards van MailChimp niet. En dat zie je niet, het lijkt alsof het allemaal goed gaat. MailChimp social cards werken dus niet altijd.

Herken je dit: je hebt een mooie nieuwsbrief gemaakt, je hebt ‘m getest en alles gedaan wat je moet doen en je denkt dat het goed is. En dan wordt je nieuwsbrief gedeeld (hoera!) en je ziet dat de social card van je vorige nieuwsbrief verschijnt.

Waarom social cards

Als je geen social cards gebruikt en je nieuwsbrief wordt wel gedeeld, dan kiest MailChimp een afbeelding. Voor de tekst neemt hij datgene wat je hebt ingevuld op de pagina Setup.

Als je je marketing niet aan een aap wilt overlaten moet je dus social cards aanmaken.

MailChimp social cards werken niet

Een snelle manier om een nieuwsbrief te maken is het kopiëren van je vorige campagne en de teksten en afbeeldingen vervangen.

Maar juist als je dat doet, dan zul je zien dat de nieuwe social cards die je hierbij aanmaakt niet getoond worden. MailChimp plaatst net zo vrolijk de social cards van je vorige nieuwsbrief. En dat zie jij als het al te laat is: de social cards werken niet.

Hoe het wel moet

Om de nieuwe social cards die bij je huidige nieuwsbrief horen te tonen, is het noodzakelijk dat je een nieuwe campagne aanmaakt.

Als je toch erg graag de opmaak van je vorige campagne wilt gebruiken terwijl je het template niet hebt opgeslagen, dan moet je het template eerst even opslaan.

Template wegschrijven

Kopieer je vorige campagne en schrijf ‘m weg als template (rechtsboven). Maak daarna een nieuwe campagne aan en haal het template weer op.

Als je al een nieuwsbrief gemaakt hebt

Als je dit leest terwijl je al een nieuwsbrief gemaakt hebt die klaarstaat voor verzending, doe dan hetzelfde. Sla ‘m op als template, maak een nieuwe campagne aan en haal het template weer op.

Maak daarna de social cards.

Facebook

En dan denk je opnieuw dat het goed is. Maar helaas … Facebook doet moeilijk.

Als je social share blokken in je campagne hebt (en die heb je, want juist daarvoor heb je die social cards nodig) dan doet Facebook verschrikkelijk moeilijk.

Zodra je een test van je campagne verstuurt slaat Facebook je social card op. Jawel, je leest het goed: ik heb het nu niet over een nieuwsbrief die je echt verzonden hebt, maar over een testcampagne.

Plan van aanpak

Je plan van aanpak moet daarom zijn:

  • een nieuwe campagne maken
  • campagne eerst testen
  • als laatste, nadat je getest hebt, de social cards aanmaken want als je een testcampagne verzonden hebt kun je hier m.b.t. Facebook niets meer aan veranderen.

Formaten van social cards

Denk daarnaast ook aan het formaat van je social cards: minimaal 450 px breed, de hoogte maakt niet uit.

Ik heb geëxperimenteerd met MailChimp social cards en uitgeprobeerd wat je er allemaal mee kunt. Daarover staat op dit blog ook een artikel. Als je iets leuks wilt doen met social cards is dat artikel de moeite waard om ook even te lezen.

Wil je meer lezen over MailChimp? Je kunt hier een handleiding vinden. MailChimp is niet altijd makkelijk, maar na een korte cursus Mailchimp op maat gaat het beslist beter.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

MailChimp social cards werken niet altijd was last modified: by

Bron

MailChimp kennisbank: Enable and customize social cards

MailChimp social cards werken niet altijd was last modified: by