MailChimp Social Profiles

MailChimp social profiles: als ondernemer is het belangrijk voor je dat je je doelgroep kunt vinden op de social media. Want waar je doelgroep is, daar moet jij ook zijn.

Om uit te vinden op welke platforms je doelgroep precies te vinden is kun je algemene data gebruiken die gebaseerd is op enquêtes. Je kunt hier vinden op welk platform je de verschillende leeftijdsgroepen kunt vinden.

MailChimp social profiles

Over je abonnees weet je echter zeker dat ze in je dienst geïnteresseerd zijn. Als je algemene data gebruikt dan weet je alleen dat een specifieke leeftijdsgroep in het algemeen op een bepaald platform te vinden is. Je weet dan nog niets over je eigen abonnees.

Met MailChimp Social Profiles weet je dit wel. Deze functie is voor je beschikbaar als je een betaald account hebt bij MailChimp en het kost iets extra. Niet veel, je betaalt 10% extra voor het totale aantal abonnees van de lijsten waarvoor je Social Profiles hebt geactiveerd. De activatie is pas definitief als je ‘m bevestigd hebt, dus er kan je niets gebeuren.

Als je MailChimp social profiles wilt activeren ga dan naar

  • Account
  • Monthly plan or credits
  • En activeer Social Profiles voor de lijsten waarvoor je dit wilt gaan gebruiken

MailChimp Social Profiles: wat krijg je?

Hiermee krijg je meerdere zaken. Als je op de naam van je lijst klikt dan zie je de adressen staan en vlak daarboven een menu met o.a. Stats. Dat is een dropdown met daarin o.a. Social Profiles. Als je dat aanklikt krijg je een overzicht van verschillende social media waar je abonnees zijn met aantallen abonnees erbij. Dat is een overzicht van waar jouw doelgroep zit. En je kunt ook rechtstreeks versturen naar het segment van abonnees die op een specifiek platform aanwezig zijn.

Maar je krijgt nog meer. MailChimp zoekt de profielen van je abonnees op:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • About.me
  • Flickr
  • Foursquare
  • Last.fm
  • MySpace
  • Quora
  • Vimeo
  • Yelp
  • YouTube

En als MailChimp op deze platforms profielen vindt, dan koppelt hij ze aan de profielen van je abonnees.

Dat betekent dat als iemand bijvoorbeeld een account heeft op LinkedIn, er een link naar dit account staat in het profiel van je abonnee. Je hoeft die link alleen maar aan te klikken om op het LinkedIn profiel van je abonnee te komen.

MailChimp Social Profiles: “lookalikes”

Van de abonnees die op je mailinglijst staan weet je al dat ze in je onderwerp geinteresseerd zijn. Maar wat je natuurlijk werkelijk wilt, is contact met “lookalikes” die nog niet op je mailinglijst staan. Deze “lookalikes” mag je verwachten op dezelfde platforms als waar je abonnees zijn. Dus op die platforms moet je actief zijn.

Segmenteren op actieve abonnees

Je kunt ook een segment maken van actieve abonnees die op een specifiek platform te vinden zijn. Dat kan interessant zijn om de banden met juist die abonnees aan te halen en ze een stapje dichterbij te brengen.

Leeftijd en geslacht

Als de leeftijdsgroep van je abonnee bekend is krijg je die er ook bij. En MailChimp vertelt je als dat mogelijk is ook of je abonnee een man of een vrouw is. Ook deze segmenten staan klaar voor verzending.

Als de informatie niet lijkt te kloppen

Als de informatie niet lijkt te kloppen kunnen daar een aantal oorzaken voor zijn:

  • misschien hebben je abonnees hun profiel afgeschermd
  • of je abonnees hebben aan jou een ander e-mailadres gegeven dan ze gebruikt hebben voor hun social profielen
  • en het kan ook zijn dat er verouderde informatie staat
  • of er is een vertraging, het kan even duren voordat de informatie beschikbaar is

MailChimp Social Profiles uit zetten

Als je de functie niet meer wilt gebruiken kun je ‘m gewoon uit zetten. Volg dan de navigatie die ik bovenaan deze pagina beschreven heb en klik eerst op Remove en dan op Delete.

Maandabonnement pauzeren

Je moet de MailChimp Social Profiles apart uit zetten als je een maandabonnement hebt dat je een poosje wilt pauzeren. Als je dit niet doet blijf je ook tijdens de pauze betalen voor de Social Profiles.

MailChimp krijgt deze informatie via FullContact.

GDPR of AVG

Hoe meer informatie je verzamelt, hoe groter het privacy risico wordt. Als je profielen gaat verrijken met informatie van de social media, dan neemt het risico toe. Je moet dan een Privacy Impact Accessment uitvoeren en kijken hoe je de privacy van de betrokkenen gaat waarborgen. En eventueel afwegen of deze extra informatie de risico’s wel waard is. Houd hier wel rekening mee voor je begint.

workshops mailchimp in heiloo

Gratis MailChimp tips

MailChimp Social Profiles was last modified: by
Bron

MailChimp kennisbank

MailChimp Social Profiles was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *