Mailchimp upgraden, wees voorzichtig

Mailchimp upgraden wees voorzichtig

Voor het laatst bijgewerkt:

Als je nu een legacy versie van Mailchimp gebruikt en je wilt upgraden dan is er een belangrijk aandachtspunt. Dit is met name belangrijk voor mensen die nu de betaalde legacy versie van Mailchimp gebruiken en voor mensen die werken met credits.

Mailchimp upgraden

Als je Mailchimp gaat upgraden dan krijg je te maken met de nieuwe versies van Mailchimp. En voor die nieuwe versies gelden andere regels dan voor de betaalde versies van voor mei 2019.

Betalen voor uitgeschreven contacten

In de nieuwe versies van Mailchimp betaal je niet alleen voor abonnees, maar ook voor uitgeschreven contacten. In de gratis legacy versie van Mailchimp tellen uitgeschreven contacten ook mee om te bepalen wanneer je 2000 contacten hebt.

Dat betekent dat je voor je gaat upgraden eerst al je uitgeschreven abonnees moet archiveren. Mailchimp waarschuwt je daar niet voor tijdens het upgraden en hierdoor kun je voor rare verrassingen komen te staan.

Voorbeeld

Je hebt 6000 abonnees, je mailt zelden en je gebruikt credits. Omdat je credits gebruikt heb je er geen last van als je dubbele abonnees in je account hebt staan, want je betaalt per verzonden nieuwsbrief en niet per contact. Je hebt je uitgeschreven contacten daarom ook nooit gearchiveerd.

Maar nu ga je upgraden naar Mailchimp Standard. Je voegt al je lijsten vooraf samen zodat je geen dubbele abonnees in je account hebt staan. Maar je doet niets met je uitgeschreven contacten en dat zijn er in de loop van de tijd duizenden geworden.

Je gaat upgraden, je geeft aan dat je het Standard plan wilt en dat je tussen 5000 en 10.000 abonnees hebt. En dan denk je dat het klaar is.

Additional contact blocks

Maar je abonnees samen met je uitgeschreven contacten geeft een aantal van veel meer dan de 10.000 contacten die je in het gekozen plan kunt hebben. Die contacten komen in veel duurdere additional contact blocks. En je ziet ineens een huizenhoge rekening in je Mailchimp account staan.

Mailchimp upgraden

Voor je gaat upgraden moet je daarom eerst dit doen:

  • Alle lijsten samenvoegen zodat er geen enkel dubbel adres meer in je account staat.
  • Uitgeschreven adressen archiveren.

En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat Mailchimp eens per dag telt hoeveel abonnees je in je account hebt staan. En je weet niet wanneer. Zorg er daarom voor dat er minimaal 1 dag zit tussen het samenvoegen en archiveren enerzijds en het upgraden anderzijds. Want anders moet je alsnog betalen voor adressen die je niet gebruikt.


Voor het laatst bijgewerkt:

Mailchimp training of cursus

cursus mailchimp

Een vraaggestuurde cursus van een uur via vergadersoftware Google Meet.

Of een privé training van een halve of een hele dag in mijn kantoor in Heiloo bij Alkmaar.

Je mag dit artikel gerust delen of doorsturen:

Mailchimp upgraden, wees voorzichtig was last modified: by
Mailchimp upgraden, wees voorzichtig was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *