Home » Mailchimp handleiding » AB testen met Mailchimp
AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp

Geschatte leestijd: 5 minuten

AB testen met Mailchimp

Voor een AB test heb je Mailchimp Essentials of hoger nodig of de betaalde legacy versie.

Wat is AB testen?

Bij een AB test voer je letterlijk een test uit: je maakt 2 nieuwsbrieven met een klein verschil, bijvoorbeeld 2 verschillende titels. Dan stuur je versie A naar een klein percentage van je abonnees. Versie B stuur je ook naar een klein percentage van je abonnees. Je wacht een paar uur en dan kijkt Mailchimp welke van je nieuwsbrieven het beste gepresteerd heeft. En die nieuwsbrief stuurt Mailchimp naar de rest van je abonnees.

Voor een betrouwbare test moeten je testgroepen groot genoeg zijn: minimaal 5000 abonnees per testgroep.

Het doel van een AB test is dat je nieuwsbrief beter gaat presteren. Want jij bepaalt niet meer welke titel of lay-out het beste is. Dat laat je door je doelgroep bepalen.

Ik heb een keer een test gezien met in elke testgroep 99 abonnees. Na 4 uur werd de winnaar gekozen en de winnaar is verstuurd naar de rest van de abonnees. Maar na 24 uur bleek dat de andere versie eigenlijk de winnaar was.

Zoiets gebeurt als je testgroepen te klein zijn. Als je dat ooit doet, neem dan de looptijd van je test heel erg lang.

Hoe AB testen met Mailchimp

Uitvoering van een AB test

  • Create campaign
  • Email
  • A/B test

Geef je test een naam voor intern gebruik, je lezer ziet deze naam niet.

Mailchimp AB testen
Deze naam ziet je lezer niet

Kies vervolgens je audience en kies of je naar een groep, segment of tag wilt versturen. En dan kies je wat je wilt gaan testen en met het schuifje stel je in naar welk percentage van je abonnees je de test wilt versturen.

AB testen met Mailchimp: wat ga je testen

Scrol daarna naar beneden om in te stellen hoe de winnaar gekozen moet worden:

  • Op basis van click rate
  • of op basis van open rate
  • of op basis van de gegenereerde omzet (als je shop verbonden is met Mailchimp)
  • en je kunt ook handmatig kiezen.

En je stelt een wachttijd in: hoe lang moet Mailchimp wachten voor er een winnaar gekozen wordt? Daarna klik je rechtsonder op next.

Wat ga je testen?

Nu kies je wat je gaat testen:

  • Titel
  • Afzender
  • Inhoud
  • Verzendtijd

Waarom AB testen?

Door deze verschillende belangrijke onderdelen van je nieuwsbrief regelmatig te testen hoef je niet meer te twijfelen. En misschien nog belangrijker: je hoeft niet meer alles te geloven wat er op het web te lezen is over “hoe het moet”.

Want je kunt wel ergens lezen dat een bepaalde dag de beste dag is om je nieuwsbrief te versturen, maar voor jouw doelgroep kan dit heel anders liggen.

En je kunt wel op het web lezen dat een plain text nieuwsbrief beter presteert dan een mooi opgemaakte nieuwsbrief, maar je weet dit zeker als je een test met de inhoud hebt gedaan en 2 soorten nieuwsbrieven naar segmenten van je audience hebt gestuurd.

Deze tests uitvoeren is het verschil tussen echte kennis over jouw doelgroep en kennis over de doelgroep van een ander. Want die ander die dat stukje geschreven heeft, heeft die kennis op precies dezelfde manier gekregen.

Ga dus testen, testen en nog eens testen als je wilt dat je nieuwsbrief beter gaat presteren. Testen is de basis van e-mailstrategie.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

muziek

Ontzettend goed geholpen

Judith heeft mij ontzettend goed geholpen met tips en tricks bij het werken met Mailchimp. Bij onze eerste afspraak, op een overigens prachtige locatie, wordt al snel duidelijk dat zij zeer gedetailleerd te werk gaat. Judith heeft zich goed ingelezen waardoor wij meteen aan de slag kunnen gaan. Heel fijn zo to-the-point. Zij reageert ook …

Ontzettend goed geholpen Lees meer »

AB testen en strategich mailen

AB testen maakt deel uit van strategisch mailen. Door dit heel vaak te doen kom je veel te weten over je doelgroep en gaat je nieuwsbrief steeds beter presteren. Een AB-test kun je doen vanaf Mailchimp Essentials. En met Mailchimp Premium kun je ook met 8 combinaties van variabelen testen.


Ik ben een door Mailchimp erkende Mailchimp expert en e-mail strateeg en ik help je graag met het bedenken van een goede test en met de uitvoering hiervan.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 9-11-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert