abonnee teller

Abonnee teller in Mailchimp

Abonnee teller in Mailchimp

Als veel mensen iets kopen, dan hebben andere mensen de neiging dit ook te gaan kopen omdat ze dan denken dat het goed is: sociale bewijskracht. Daarom plaatsen webshops reviews bij hun producten, want als er veel positieve reviews zijn loopt de verkoop van die producten beter.

sociale bewijskracht met bewijs

Sociale bewijzen krijgen kracht doordat je de bewijzen toont.

Mailchimp abonneeteller op de website

In het verleden was Mailchimp erg behulpzaam bij het leveren van dit noodzakelijke bewijs: Mailchimp chiclets. Dat was een klein stukje code dat je kon kopiëren en dat je in een widget op je website kon plakken. Helaas: sinds juni 2013 biedt Mailchimp dit dingetje niet meer.

Er was ook een WordPress plugin, Mailchimp Subscriber Chiclet voor WordPress. Je kon ‘m in verschillende kleuren op je website plaatsen. Maar die is akelig verouderd.

Dat schiet dus allemaal niet erg op. Dat is erg jammer, want als je inschrijfformulier in een widget hebt staan met een astronomisch getal aan abonnees erbij, dan helpt dat beslist. Maar dat kan dus niet meer.

Sociale bewijskracht in je nieuwsbrief

Mailchimp levert nog steeds een merge tag waarmee je in je nieuwsbrief kunt laten zien hoeveel abonnees je hebt. Als je deze merge tag in je nieuwsbrief plaatst in de buurt van de afmeldlink dan kun je hier misschien een afmelding mee voorkomen.

En je kunt die merge tag op een Mailchimp landingspagina zetten om te vertellen hoeveel mensen zich al op jouw nieuwsbrief hebben geabonneerd. Dat kan een aantrekkende werking hebben.

Ook hiervoor geldt dat het aantal abonnees van een enkele mailinglijst getoond wordt. In deze situatie wordt de informatie getoond van de mailinglijst waar je je nieuwsbrief naartoe stuurt.

Maar daar hoef je geen last van te hebben, want het is sowieso een goed idee om alle adressen op één lijst te zetten. Hierdoor voorkom je dubbele adressen op je lijst en je weet dan zeker dat je afmeldingen goed verwerkt.

Merge tag voor een tekst met het aantal abonnees

Vroeger hadden we allerlei gekleurde badges voor die abonneeteller. Dat is niet meer zo, we hebben alleen nog een tekst.

De merge tag van de tekstlink is:

 *|LIST:SUBSCRIBERS|*

Zet deze merge tag in je nieuwsbrief of op je landingspagina en je bent klaar.

Ik weet het, het aanbod voor een abonnee teller is mager geworden. Maar als je wilt tonen hoeveel abonnees je hebt, dan kan dat nog steeds. Je kunt de merge tag van de abonnee teller hier downloaden.

Wanneer heb je genoeg abonnees?

Nu wil je natuurlijk weten wanneer je genoeg abonnees hebt om een abonnee teller te kunnen gaan gebruiken. Wanneer krijgt het aantal abonnees aantrekkende kracht?

In het algemeen kun ze zeggen dat dit dingetje beter niet kunt plaatsen als je een mailinglijst hebt waarop minder dan 500 adressen staan. Als je het moeilijk vindt dit aantal te bereiken, mik dan niet alleen op het vergroten van het aantal inschrijvingen, maar ook op het verkleinen van het aantal afmeldingen.

Hoe zit het met je privacy?

Als je dit wilt gaan gebruiken, houd er dan wel rekening mee dat fluctuaties in het aantal abonnees op je mailinglijst voor iedereen te volgen zijn. Dus als je op je privacy gesteld bent kun je het beter niet doen.

Mailchimp heeft heel veel mogelijkheden die je geweldig kunt inzetten als je weet hoe dat moet. Hier kun je meer over lezen in de handleiding Mailchimp.

Zo kun je nog veel meer doen met merge tags. Je hier inschrijven voor een uitleg over de meest gebruikte merge tags.

Ik ben een erkende Mailchimp specialist en Mailchimp trainer. Hier kun je Mailchimp hulp vinden.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Abonnee teller: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 13-10-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 22-6-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert