Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp nieuwsbrieven » Afbeeldingen in Mailchimp
afbeeldingen in mailchimp

Afbeeldingen in Mailchimp

Afbeeldingen in Mailchimp

Als je een nieuwsbrief maakt, dan lijkt het alsof je alles in 1 tekstblok kunt zetten. Er is niets dat dit verhindert. Maar is het is wel fout.

Soms ontdek je dat zelf doordat je een button ergens tussen je tekst wilt zetten en dat niet lukt doordat je alles in hetzelfde tekstblok hebt gezet. Maar soms ontdek je het ook niet en met name met afbeeldingen zie je dit niet.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

review van een vrouw

Effectief doorheen geleid

Het was alweer een tijdje geleden dat ik gebruik had gemaakt van Mailchimp en Judith heeft me er heel effectief doorheen geleid en nu kan ik zelf weer lekker verder. Ze had antwoord op al mijn vragen en handige tips. Marion Kun je ook wel een beetje hulp met Mailchimp gebruiken? Mailchimp hulp is er …

Effectief doorheen geleid Lees meer »

Blokken voor afbeeldingen in Mailchimp

Een Mailchimp nieuwsbrief is opgebouwd uit blokken. Het is belangrijk dat je die blokken gebruikt waar ze voor zijn. Want als mensen mobiel lezen, dan schuiven die blokken onder elkaar waardoor je nieuwsbrief veel smaller wordt.

In een tekstblok zie je een icoontje staan voor een afbeelding en je kunt dat icoontje gewoon aanklikken en een afbeelding tussen je tekst zetten. Maar dan is je nieuwsbrief niet meer responsive. Dat betekent dat de blokken niet meer onder elkaar kunnen schuiven en dat je lezers die mobiel lezen op iedere regel van links naar rechts moeten scrollen.

Blokken voor afbeeldingen

Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen altijd in een afbeeldingen blok zet. Daarvoor heb je 4 blokken tot je beschikking:

  • Image
  • Image group
  • Image card
  • Image + caption

Hoe gebruik je Mailchimp blokken voor afbeeldingen

Blok Image

Blok image is gewoon een afbeelding zonder allerlei dingen er omheen. Geen toeters en bellen, geen bijzondere mogelijkheden.

Gewoon een huis-tuin-en-keuken afbeelding.

Voorbeeld van blok Image

Image group

Blok image is gewoon een afbeelding zonder allerlei dingen er omheen. Geen toeters en bellen, geen bijzondere mogelijkheden.

In een image group kun je afbeeldingen plaatsen die bij elkaar horen. Dit kan tot 5 afbeeldingen, als een soort collage.

Maar het verschil met een collage die je bijvoorbeeld op Canva.com maakt is dat de afbeeldingen in een image group responsive reageren als mensen je nieuwsbrief mobiel lezen. De afbeeldingen schuiven dan onder elkaar waardoor ze ook mobiel goed te bekijken zijn.

Als je ergens anders een collage maakt en die als afbeelding in je nieuwsbrief zet, dan ziet dat er desktop wel leuk uit, maar mobiel zijn de afbeeldingen dan veel te klein om te kunnen zien wat er op staat.

Voorbeeld blok image group

Image card

Een image card is een blok waarin je een afbeelding met bijschrift kunt plaatsen. En dit blok heeft een achtergrondkleur en een kader er omheen.

De kleuren van de tekst, de achtergrond en het kader kun je aanpassen onder het tabblad Style.

Voorbeeld blok image card

Image + Text

Image + text is ook een afbeelding met een bijschrift. Maar dan zonder achtergrondkleur en zonder kader.

Dit blok gebruik je als je een afbeelding wilt met tekst er naast. Maar lees ook even het artikel over een afbeelding met tekst er omheen. Want waarschijnlijk wil je dat de tekst mooi rond de afbeelding loopt. En daar zitten haken en ogen aan.

Afbeeldingen in Mailchimp: Image + Text

Aandachtspunten bij blokken voor afbeeldingen in Mailchimp

Image card en Image + Text

Als je een blok image card of Image + text gebruikt, kijk dan ook even onder het tabblad settings want daar kun je de uitlijning bepalen.

En lees wat er bij die afbeeldingen staat. Want er staan kleine linkjes bij. Als je die aanklikt dan kun je een alt-tekst en een link onder de afbeelding plaatsen en dat is een goed idee.

Plaats afbeeldingen niet in een tekstblok

De moraal van dit verhaal is dus: zet geen afbeelding in een tekstblok want je nieuwsbrief werkt dan niet meer zoals hij hoort te werken. En je lezers gaan beslist geen nieuwsbrief lezen waarbij ze op iedere regel van links naar rechts moeten scrollen.

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de formaten van je afbeeldingen. Want als je afbeeldingen veel te groot zijn, dan zie je dat niet bij een test, maar je echte nieuwsbrief komt dan vervormd aan. Dat is jammer van je werk.

En heb je eraan gedacht mensen verwachten dat afbeeldingen in nieuwsbrieven aanklikbaar zijn? Hier lees je hoe je een afbeelding aanklikbaar maakt.

Tekst op afbeeldingen

Tekst op afbeeldingen vind ik een slecht idee. Dat kan er wel heel sterk uitzien, maar het probleem is dat je niet weet welk device je lezer gebruikt om je nieuwsbrief te lezen. En een tekst die er desktop prima uitziet, kan op mobiel wel eens te klein zijn. Dus als je tekst op afbeeldingen wilt gebruiken, zorg dan dat heel goed test en dat je tekst op ieder device leesbaar is.

Dit artikel maakt deel uit van een gratis Mailchimp cursus drag & drop. Hieronder kun je een ander blok aanklikken waar je meer over wilt weten.

Als deze blokken nog helemaal nieuw voor je zijn, lees dan eerst even het artikel over hoe je ze in je nieuwsbrief krijgt meer belangrijke dingen.

code blok


Ik ben een erkende en gecertificeerde Mailchimp specialist en ik kan je helpen met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 17-1-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert