Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp audiences » Hoeveel audiences of lijsten
audiences of lijsten

Hoeveel audiences of lijsten

Geschatte leestijd: 4 minuten

Hoeveel audiences of lijsten?

In plaats van Lists zie je nu bovenaan in het bovenste menu van je account: Audience. Maar als je dat aanklikt dan zie je niet meer zoals vroeger al je lijsten op een rijtje staan.

Mailchimp wil het gebruiken van meerdere lijsten beperken want meerdere lijsten gebruiken heeft heel veel nadelen. Terwijl het juist heel gemakkelijk was om een nieuw lijst te maken. Dit is een reden waarom Mailchimp de inrichting van het account een beetje veranderd heeft.

Het maximale aantal audiences

Er geldt nu een maximum aantal audiences en als je dat maximum bereikt hebt dan kun je geen nieuw audience meer maken. Dit maximum verschilt per Mailchimp plan:

PlanMaximum aantal
Free1 audience
Essential3 audiences
Standard5 audiences
Premiumonbeperkt
Maximum aantal audiences

Als je een legacy versie van Mailchimp gebruikt hangt het af van welk versie je gebruikt: gratis of betaald:

  • Mailchimp legacy gratis: je houdt het aantal lijsten dat je had voor 15 mei 2019, maar je kunt er geen nieuwe meer bij maken.
  • Mailchimp legacy betaald: voor jou verandert het niet, je kunt zoveel lijsten aanmaken als je maar wilt.
Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

Petra Wouters

Geweldige ondersteuning

Geweldige ondersteuning! Ze houdt niet op tot het probleem is opgelost. Geweldig, helemaal blij mee. Zodra ik weer ergens mee zit, ga ik niet meer zelf lopen klungelen maar zoek ik direct contact met Judith. Petra Wouters, Hondenschool Renga *Mailchimp hulp heb je al vanaf een uur en als het meezit kan het zelfs vandaag …

Geweldige ondersteuning Lees meer »

Werken met groepen en tags

Je kunt dus ineens ontdekken dat je geen nieuwe lijst kunt maken terwijl je die wel nodig denkt te hebben. Ga dan niet direct upgraden, want eigenlijk heb je aan 1 lijst genoeg. Maar dan moet je die wel goed indelen. En dat doe je met groepen en met tags.

En een tip: gooi geen audiences weg want je gooit dan gelijk ook de complete geschiedenis weg.

In de rechter zijbalk kun je de audiences aanklikken. Daarna zie je dit:

Aan de linkerkant zie je een drop-down met daar boven: Current audience en daaronder al je audiences. Daar vind je dus je lijsten. Aan de rechterkant zie je een knop: View Contacts. Dat zijn de adressen die je op de lijst hebt staan. Dit gaat uitsluitend om te lijst die je aan de linkerkant in je drop-down hebt geselecteerd.

En naast View Contacts zie je Manage Audience.

Alles wat je aan de rechterkant doet heeft betrekking op de lijst die je aan de linkerkant selecteert. Echt moeilijk is dat dus niet. Als je zo snel mogelijk terug wilt naar de vormgeving die je kent, dan klik je op View Contacts. Je ziet dan al je adressen en het menu daarboven is precies zo als het altijd was.

Campaigns en rapporten

Deze vormgeving vind je ook terug bij de campaigns. Het kan hierdoor zomaar zijn dat je een aantal campagnes kwijt lijkt te zijn. Dat is niet zo, maar je ziet nu alleen de campagnes die bij je selecteerde audience horen.

Als je een campagne kwijt bent en het lijkt alsof je ‘m niet terug kunt kunt vinden doordat je bijvoorbeeld de lijst verwijderd hebt waar de campagne bij hoorde, open dan het drop-down links boven, scrol helemaal naar beneden en kies voor All audiences. En dan zul je zien dat alles er gewoon nog steeds is. Maar wel een beetje verstopt.

Dit zelfde systeem vind je ook terug bij je rapporten. En ook hier kun je scrollen naar All audiences om al je rapporten weer te zien staan.

Grote problemen met audiences?

Heb je grote problemen met Mailchimp audiences? Kun je er gewoon niet mee uit de voeten en ben je alles kwijt? In een training van een halve dag leer ik je alles over audience management.

En je kunt ook eens kijken of de antwoorden op je vragen te vinden zijn in de handleiding Mailchimp op deze website. Of lees het artikel werken met Mailchimp audiences.


Wil je Mailchimp hulp in het Nederlands van een Mailchimp expert?

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Met dank aan JK_HGZ voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 2-4-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *