benchmark mailchimp

Benchmark Mailchimp

Geschatte leestijd: 4 minuten

Benchmark Mailchimp

Hoe goed doet jouw nieuwsbrief het in vergelijking met andere nieuwsbrieven in jouw branche?

Als je een nieuwsbrief rondstuurt, dan doe je dat niet omdat je niets beters te doen hebt. Je wilt graag dat mensen ‘m openen en dat mensen klikken op de links die je meestuurt. Je wilt graag dat mensen je nieuwsbrief doorsturen.

En misschien valt het je tegen hoe vaak mensen dat ook werkelijk doen. Maar zijn je verwachtingen wel realistisch?

Benchmark Mailchimp: vergelijkende statistieken

Om te toetsen of je verwachtingen realistisch zijn, kun je ze vergelijken met de statistieken van Mailchimp.

Mailchimp houdt statistieken bij van alle nieuwsbrieven die via Mailchimp verstuurd worden. Die statistieken hebben betrekking op lijsten van minimaal 1000 abonnees, terwijl erg grote lijsten er buiten gehouden zijn.

Kortom: grote lijsten tot 50.000 abonnees.

Misschien lijkt dat een onhaalbaar hoog aantal voor jou, maar dat maakt niet werkelijk veel uit als je wilt weten hoe goed je nieuwsbrief het doet.

Formaat van je lijst

Het formaat van de lijst is belangrijk, want als jij 10 abonnees hebt en 9 personen openen je nieuwsbrief, dan heeft 90% je nieuwsbrief geopend. Maar als je 1000 abonnees hebt en 9 mensen openen je nieuwsbrief, dan liggen de zaken heel anders.

Een hoog percentage mensen dat je nieuwsbrief opent, is daarom moeilijker bereikbaar naarmate je lijst groter wordt.

Je kunt jouw lijst niet precies vergelijken met de benchmark van Mailchimp, want Mailchimp vertelt alleen dat er in deze statistieken lijsten verwerkt zijn van minimaal 1000 abonnees en maximaal 50.000 abonnees. Maar er kunnen ook 3000 abonnees op staan, of 15.000.

Conclusies trekken

Er is wel een conclusie die je kunt trekken: als jouw lijst kleiner is dan 1000 abonnees, dan moet je nieuwsbrief het veel beter doen dan een lijst waar tussen 1000 en 50.000 abonnees op staan. Je nieuwsbrief moet het dan dus beter doen dan de gemiddelde cijfers die over jouw branche bekend zijn.

En als je bijna 50.000 abonnees hebt, dan mag je het een slechter doen dan het gemiddelde.

Als je heel weinig abonnees hebt, dan moet je het beter doen dan het gemiddelde.

Je kunt aan deze statistieken dus niet alles ophangen, maar je krijgt er wel een indicatie door.

Naar de statistieken

Actuele statistieken

Mailchimp rapporten

Nou is er alleen een probleem: die statistieken die je vindt als je de link volgt zijn niet actueel. Je kunt daarom nog beter je rapporten aanklikken. Daar vindt je ook een gemiddelde van je branche en dat gemiddelde is wel actueel.

Maar dat zie je alleen als je toen je het account maakte hebt ingevuld wat je doet. Alleen dan zie je een rode lijn in je statistieken waar je je eigen statistieken mee kunt vergelijken.

Als je bij het maken van het account niet hebt ingevuld wat je doet, dan kun je dat alsnog doen.

  • Ga naar je gebruikersnaam (links onder)
  • Kies voor Account
  • Settings
  • Details

Scrol dan naar beneden en kies bij “Your industry” de branche die zoveel mogelijk past bij wat je doet.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Als je meer over Mailchimp wilt weten, kijk dan eens in de handleiding Mailchimp.

En als je meer wilt weten over de statistieken, ga dan naar de rubriek over Mailchimp statistieken.

Mailchimp heeft een aantal mensen erkend als expert op het gebied van hun software. Deze mensen kun je herkennen doordat ze een profiel hebben in de expert directory van Mailchimp. Ik ben zo iemand. Hier kun je Mailchimp hulp vinden.

Gepubliceerd op: 25-1-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-6-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.