Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te maken.
Button in Mailchimp
Een duidelijke call to action mag in je nieuwsbrief niet ontbreken. Want mensen zoeken naar een button en zelfs als ze je nieuwsbrief alleen scannen heb je nog kans dat ze op de button klikken. Hier vind je een plan van aanpak:
- Button maken
- opschrift er op
- aanklikbaar linkje er onder
- kleur wijzigen
- en formaat en uitlijning wijzigen.
Button in Mailchimp: sleep ‘m naar je nieuwsbrief
Sleep de button naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ‘m hebben wilt.

Tabblad content
Het blok opent direct in het tabblad Content.
Je ziet aan de linkerkant van de pagina een kleine button staan met “Buy now” erop, aan de rechterkant van de pagina kun je ‘m bewerken: button tekst en een link naar het webadres.


Had ik dat maar eerder geweten …
Ik ben gepensioneerd en doe vrijwilligerswerk waarbij ik incidenteel met Mailchimp te maken heb. Bij een triviaal probleem met vervelende consequenties heb ik eerst vruchteloos zelf lopen zoeken naar een oplossing. Na enig zoekwerk op internet kwam ik in een review voor Judith de zin tegen: “Had ik dat maar eerder geweten, dan was ik …
Tabblad Style
Gerelateerd: Deelbuttons vertragen je website
Als je 1 button in je nieuwsbrief zet, dan geef je die een opvallende kleur. Maar als je een extra button in je nieuwsbrief wilt, dan is het aan te raden die extra button een andere, minder opvallende, kleur te geven.
Een button moet de aandacht trekken en twee opvallende buttons trekken niet twee keer zoveel aandacht. Helaas trekken ze dan maar half zoveel aandacht.
Daarom is het aan te raden om een eventuele tweede of derde button een minder opvallende kleur te geven. Dat kun je doen op het tabblad Style.

Apply To All Existing Buttons: als je dit aanvinkt leg je de opmaak die je gekozen hebt vast voor alle buttons die je eerder in dezelfde nieuwsbrief hebt geplaatst. Dat moet je dus niet doen.
Geef je belangrijkste button een opvallende kleur en andere buttons een minder opvallende kleur.
Kleuren hebben een HTML-code. Je kunt codes van kleuren hier vinden:
En je kunt kijken of de kleuren die je gekozen hebt harmoniëren op Adobe Color Wheel.
Als je klaar bent: Save & Close.
Tabblad Settings
Onder het tabblad Settings kun je de breedte en de uitlijning van de button bepalen: net zo breed als het opschrift of over de volle breedte van je nieuwsbrief. En je kunt hier ook de uitlijning bepalen: links, rechts of gecentreerd.

Dit artikel over een button in Mailchimp maakt deel uit van een serie over Mailchimp drag & drop. De andere artikelen vind je hieronder. Je komt er door een blok aan te klikken waar je graag meer over wilt weten.
Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp. Je hoeft er alleen maar om te vragen. Hier kun je een overzicht vinden van alle vormen van hulp die ik je kan bieden.
Gratis Mailchimp tips
We beginnen met een checklist voor je nieuwsbrief en daarna krijg je op maandagmorgen telkens opnieuw ondersteuning over alles dat met Mailchimp te maken heeft.