Custom URL social share
Je kunt je social share buttons een andere URL meegeven. Ik vind dit meestal een goed idee. Ook als je een blogpost deelt, want waarom zou je vreemden naar je nieuwsbrief willen lokken als je ze ook naar je website kunt lokken? Op je website staat veel meer.
Custom URL social share: het netwerk achter je netwerk
Als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst krijg je toegang tot het netwerk achter je netwerk. Je abonnees moeten dan natuurlijk wel zo vriendelijk zijn om deze buttons te gebruiken.
Voordat je werkelijk contact krijgt zijn er twee acties nodig:
- je lezer gebruikt de social share buttons in je nieuwsbrief
- het netwerk van je ambassadeur is bereid je nieuwsbrief te lezen
Maar het is maar de vraag of jouw nieuwsbrief interessant is voor het netwerk achter je netwerk. Deze mensen kennen jou niet en je hebt nog geen band met deze mensen op kunnen bouwen. Daarom: is het wel een goed idee om deze mensen naar je nieuwsbrief te leiden?
Gerelateerd: Deelbuttons vertragen je website en snelheid is een rankingfactor
De social share buttons bieden je ook de mogelijkheid om een custom URL in te vullen. Door een custom URL te gebruiken kun je het netwerk achter je netwerk ook iets anders aanbieden.
Dat moet je wel in je nieuwsbrief vertellen. Je moet er transparant over zijn.
Aangepaste content
Je kunt zelfs overwegen om op je website een verborgen pagina aan te maken. Op deze verborgen pagina plaats je aangepaste content die bedoeld is voor het netwerk achter je netwerk.
De URL van deze aangepaste content plaats je dan als custom URL in het daarvoor bestemde vakje van je social share buttons. Mensen uit het netwerk achter je netwerk landen dan netjes op de pagina die je speciaal voor ze hebt klaargezet.
Het kan een aardig idee zijn om deze mensen te verwelkomen met een aardigheidje dat je speciaal voor deze mensen gemaakt hebt.
Het is wel een goed idee je abonnees te vertellen dat er bij gebruik van de social share buttons aangepaste content gedeeld wordt.
Forward
Bij social share buttons zit ook een “forward to a friend” button, hiermee kan je nieuwsbrief doorgestuurd worden.
Je mag je afvragen of je deze button ook naar aangepaste content moet laten verwijzen. Als je nieuwsbrief op de social media gedeeld wordt, dan weet je abonnee niet precies welke volgers die nieuwsbrief gaan lezen.
Maar als je abonnee je nieuwsbrief doorstuurt naar een vriend, dan weet je abonnee wel precies naar wie hij of zij je nieuwsbrief doorstuurt. En er staat kennelijk iets in je nieuwsbrief dat voor die vriend interessant kan zijn. Daarom zou ik die vriend liever niet doorverwijzen naar aangepaste content.
Aparte set buttons
Als je naar aangepaste content verwijst doe je dat gelijktijdig voor een hele set buttons.
Als je “forward to a friend” button niet door wilt leiden naar de aangepaste content van de custom URL moet je daar een aparte set voor nemen. Hierdoor kun je die ene button op een andere plaats in je nieuwsbrief zetten.
Waar ga je naar verwijzen?
Andere mogelijkheden om de custom URL in te zetten:
Inschrijven
Een link naar het inschrijfformulier van je nieuwsbrief
Dit doe je natuurlijk alleen als je je nieuwsbrief exclusief voor abonnees wilt houden. Het lijkt me ook een goed idee als je hierin duidelijk bent naar je abonnees die je nieuwsbrief gaan delen.
Blog
Een link naar de blogpost waar je nieuwsbrief over gaat
Dat kan aantrekkelijk zijn, want hierdoor komen mensen direct op je website en op je website is meer te vinden dan in je nieuwsbrief.
Weggever
Stel dat je een serie als weggever hebt. Als mensen je nieuwsbrief dan delen dan kunnen anderen je nieuwsbrief lezen zonder zich eerst ingeschreven te hebben. Dat is niet je bedoeling.
Maar door naar je inschrijfpagina te verwijzen kan je nieuwsbrief wel gedeeld worden, want je stuurt mensen naar de landingspagina van je serie.

Koe bij de horens
Je ging erg voortvarend van start. Meteen de koe bij de horens. Heel goed! Flink tempo, waardoor we alles hebben kunnen behandelen en aan het eind wat meer tijd voor smalltalk hadden. Beter dan omgekeerd ;). Veel geleerd, kan nu zelf in het diepe. Bedankt. Waldien Burger, Netraam Woord Werk
Hoe je het doet
Dit is super simpel om te doen. Dus als je een goed idee hebt, hoef je het niet te laten omdat technisch te moeilijk zou zijn of zo. Hier zet je de custom link neer:

Dit artikel hoort bij een gratis Mailchimp cursus over de drag & drop editor. Als je hier onder een blok aanklikt, dan krijg je nog meer goede ideeën van me.
Ik ben een Mailchimp expert en als je hulp met Mailchimp wilt help ik je graag.
Gratis Mailchimp tips
We beginnen met een checklist voor je nieuwsbrief en daarna krijg je op maandagmorgen telkens opnieuw ondersteuning over alles dat met Mailchimp te maken heeft.
Custom URL social share: met dank aan Geralt voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.
Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 5 augustus 2015