Home » Custom URL social share
custom url social share

Custom URL social share

Custom URL social share

Je kunt je social share buttons een andere URL meegeven. Ik vind dit meestal een goed idee. Ook als je een blogpost deelt, want waarom zou je vreemden naar je nieuwsbrief willen lokken als je ze ook naar je website kunt lokken? Op je website staat veel meer.

Custom URL social share: het netwerk achter je netwerk

Als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst krijg je toegang tot het netwerk achter je netwerk. Je abonnees moeten dan natuurlijk wel zo vriendelijk zijn om deze buttons te gebruiken.

Voordat je werkelijk contact krijgt zijn er twee acties nodig:

  • je lezer gebruikt de social share buttons in je nieuwsbrief
  • het netwerk van je ambassadeur is bereid je nieuwsbrief te lezen

Maar het is maar de vraag of jouw nieuwsbrief interessant is voor het netwerk achter je netwerk. Deze mensen kennen jou niet en je hebt nog geen band met deze mensen op kunnen bouwen. Daarom: is het wel een goed idee om deze mensen naar je nieuwsbrief te leiden?

De social share buttons bieden je ook de mogelijkheid om een custom URL in te vullen. Door een custom URL te gebruiken kun je het netwerk achter je netwerk ook iets anders aanbieden. Dat moet je wel in je nieuwsbrief vertellen. Je moet er transparant over zijn.

Aangepaste content

Je kunt zelfs overwegen om op je website een verborgen pagina aan te maken. Op deze verborgen pagina plaats je aangepaste content die bedoeld is voor het netwerk achter je netwerk.

De URL van deze aangepaste content plaats je dan als custom URL in het daarvoor bestemde vakje van je social share buttons. Mensen uit het netwerk achter je netwerk landen dan netjes op de pagina die je speciaal voor ze hebt klaargezet.

Het kan een aardig idee zijn om deze mensen te verwelkomen met een aardigheidje dat je speciaal voor deze mensen gemaakt hebt.

Het is wel een goed idee je abonnees te vertellen dat er bij gebruik van de social share buttons aangepaste content gedeeld wordt.

Forward

Bij social share buttons zit ook een “forward to a friend” button, hiermee kan je nieuwsbrief doorgestuurd worden.

Je mag je afvragen of je deze button ook naar aangepaste content moet laten verwijzen. Als je nieuwsbrief op de social media gedeeld wordt, dan weet je abonnee niet precies welke volgers die nieuwsbrief gaan lezen.

Maar als je abonnee je nieuwsbrief doorstuurt naar een vriend, dan weet je abonnee wel precies naar wie hij of zij je nieuwsbrief doorstuurt. En er staat kennelijk iets in je nieuwsbrief dat voor die vriend interessant kan zijn. Daarom zou ik die vriend liever niet doorverwijzen naar aangepaste content.

Aparte set buttons

Als je naar aangepaste content verwijst doe je dat gelijktijdig voor een hele set buttons.

Als je “forward to a friend” button niet door wilt leiden naar de aangepaste content van de custom URL moet je daar een aparte set voor nemen. Hierdoor kun je die ene button op een andere plaats in je nieuwsbrief zetten.

Waar ga je naar verwijzen?

Andere mogelijkheden om de custom URL in te zetten:

Inschrijven

Dit doe je natuurlijk alleen als je je nieuwsbrief exclusief voor abonnees wilt houden. Het lijkt me ook een goed idee als je hierin duidelijk bent naar je abonnees die je nieuwsbrief gaan delen.

Blog

Dat kan aantrekkelijk zijn, want hierdoor komen mensen direct op je website en op je website is meer te vinden dan in je nieuwsbrief.

Weggever

Stel dat je een serie als weggever hebt. Als mensen je nieuwsbrief dan delen dan kunnen anderen je nieuwsbrief lezen zonder zich eerst ingeschreven te hebben. Dat is niet je bedoeling.

Maar door naar je inschrijfpagina te verwijzen kan je nieuwsbrief wel gedeeld worden, want je stuurt mensen naar de landingspagina van je serie.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

review van een vrouw

Effectief doorheen geleid

Het was alweer een tijdje geleden dat ik gebruik had gemaakt van Mailchimp en Judith heeft me er heel effectief doorheen geleid en nu kan ik zelf weer lekker verder. Ze had antwoord op al mijn vragen en handige tips. Marion Kun je ook wel een beetje hulp met Mailchimp gebruiken? Mailchimp hulp is er …

Effectief doorheen geleid Lees verder »

Hoe je het doet

Dit is super simpel om te doen. Dus als je een goed idee hebt, hoef je het niet te laten omdat technisch te moeilijk zou zijn of zo. Hier zet je de custom link neer:

custom url social share

Kijk even in de handleiding Mailchimp want daar zul je heel veel antwoorden in vinden.

Ik ben een Mailchimp expert en als je hulp met Mailchimp wilt help ik je graag.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Custom URL social share: met dank aan Geralt voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 5-8-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.