Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp nieuwsbrieven » Divider in Mailchimp
divider in Mailchimp

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar denk ook eens aan ons: wij moeten dat allemaal lezen …

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp brengt structuur aan. Het is een horizontale lijn. Je gebruikt die horizontale lijn om verschillende secties in je nieuwsbrief te maken. Hierdoor maak je aan je lezer duidelijk dat je met een nieuw onderwerp gaat beginnen.

Als je een nieuwsbrief maakt dan is het sterk aan te raden om er dividers in te zetten. Hierdoor wordt je nieuwsbrief overzichtelijker en leesbaarder. Dat geldt overigens ook voor witregels.

Divider in Mailchimp: horizontale verdeler

En het is heel simpel om een divider in je nieuwsbrief te zetten. Want Mailchimp heeft er een blok voor klaargezet.

Sleep dit blok naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ‘m hebben wilt. Dit doe je op precies dezelfde manier als waarop je alle blokken sleept.

templates divider
Het blok van de divider

Kiezen waar je divider moet komen

Als je ‘m middenin je tekst wilt hebben, moet je daar rekening mee houden bij het bewerken:

  • plaats het eerste deel van je tekst.
  • plaats de divider onder je tekst.
  • plaats onder je lijn een tekstblok waar je het vervolg van je tekst in plaatst.

Besef dat dit betekent dat je niet eerst alle tekst neer kunt zetten en daarna dividers toe kunt voegen.

Hulp met Mailchimp

Als je een klein beetje hulp wilt met Mailchimp, dan is uurtje hulp inhuren via de Mailchimp helpdesk een fijne oplossing.

review van een vrouw

Enorm geholpen

Nadat mijn account ineens helemaal leeg bleek te zijn na het inloggen heeft Judith mij enorm geholpen door alles helemaal uit te zoeken. Daarna heeft zij contact gehad met Mailchimp en het probleem ontdekt. Er bleken twee accounts te zijn met hetzelfde mailadres, waarvan een degene die ik altijd gebruik en een helemaal leeg. Nogmaals …

Enorm geholpen Lees meer »

Opmaken

Mailchimp heeft standaard een lijntje neergezet van 2px en met de kleur #f2f2f2. Maar daar hoef je je niets van aan te trekken.

Als je het blok divider naar een plaats in je nieuwsbrief sleept en het daar loslaat, van valt het blok direct open. En dan kun je het design bewerken. Je kunt die lijn dikker maken, of dunner, gestippeld, gestreept, alles kan. En je kunt ‘m ook iedere kleur geven die je maar wilt.

Opmaak overnemen

  • Ga naar een divider die al opgemaakt is.
  • Open het blok van de eerder opgemaakte divider door op het potloodje te klikken.
  • Vink aan (helemaal onderaan)

Apply to all existing Divider blocks

Klik als je klaar bent op Save & Close.

Dit werkt met alle blokken hetzelfde: als je dit vakje aanvinkt worden alle blokken van het type precies hetzelfde. Hieronder en afbeelding van (toevallig) een tekstblok. Bij het blok Divider vind je het vakje op precies dezelfde plaats.

templates divider apply

Op deze manier krijgen alle nieuwe dividers die je in je nieuwsbrief hebt gezet dezelfde opmaak als de oorspronkelijke divider.

Let op: zorg dat je dit vakje aanvinkt bij een divider die al opgemaakt is.

Secties in je nieuwsbrief

Gebruik de horizontale lijnen die Mailchimp je biedt alsjeblieft, want je hebt maar heel weinig tijd om de aandacht van je lezer vast te houden. En als het voor je lezer niet snel duidelijk is waar je nieuwsbrief over gaat, dan haakt je lezer af.

Als dit allemaal nieuw voor is hoeft dat geen ramp te zijn, want met elke nieuwsbrief krijg je een kans om het beter te doen. Daar kun je ook hulp bij krijgen.

Dit artikel maakt deel uit van een gratis serie over Mailchimp drag & drop. De andere artikelen vind je hieronder. Klik maar een blok aan dat je wilt bewerken.

Als deze blokken nog helemaal nieuw voor je zijn, lees dan eerst even het artikel over hoe je ze in je nieuwsbrief krijgt meer belangrijke dingen.

code blok


Ik ben een Mailchimp Pro Partner en ik kan je op allerlei manieren helpen met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 2-8-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert