funnel in Mailchimp

Funnel in Mailchimp

Funnel in Mailchimp

Sales funnel in Mailchimp maken, kan dat? Dat is een vraag die kreeg van iemand ook e-mail expert is maar dan voor een ander platform. Ik kan je verzekeren dat het uiteraard mogelijk is om een sales funnel in Mailchimp te maken.

Mailchimp is een uitgebreid en geavanceerd systeem. Je kunt in dit systeem alles maken wat je maar wilt. Maar bij alle software moet je de logica van het systeem eerst leren begrijpen. En als je eenmaal weet hoe het werkt kun je ermee spelen.

Funnel in Mailchimp: connected stores

Verkoop informatie importeren

Op ieder e-mail platform waar je een sales funnel wilt maken, moet je de sales informatie kunnen importeren. Dat betekent dat je shop aan je platform moet vertellen dat er iets verkocht is.

Als je de informatie dat iemand iets gekocht heeft niet kunt binnenhalen in je platform, dan kun je ook geen goede salesfunnel maken.

Connected sites

Met Mailchimp kun je via connected sites verkoopinformatie uit je shop naar Mailchimp sturen. Dat is echt interessant, want dan kun je in Mailchimp zien hoeveel orders en hoeveel omzet een specifieke nieuwsbrief gegenereerd heeft. Erg leerzaam.

Ik zelf heb geen shop, ik gebruik de betaalplugin Paytium en dan is het niet nodig om connected sites te gebruiken. Paytium kan mensen die gekocht hebben in een speciale groep zetten zodat Mailchimp weet wat iedereen gekocht heeft. Dat is voldoende informatie om mensen van een salesfunnel uit te kunnen sluiten.

En als je een Mailchimp site hebt, dan is die Mailchimp website automatisch verbonden met Mailchimp via connected sites. Dat is dus erg gebruiksvriendelijk, want daar hoef je niets voor te doen.

Hoe werkt de sales funnel in Mailchimp?

Niet iedereen die in je product of dienst geïnteresseerd is, zal even snel tot aankoop overgaan. Sommige mensen hebben meer bedenktijd nodig dan anderen en sommige mensen zullen helemaal niet kopen. Zo is het leven.

Je kunt je omzet verhogen door mensen die nadenken over een aankoop heel gericht te gaan mailen.

Je maakt daarom een sales funnel met een heleboel e-mails en je gaat die geïnteresseerde mensen telkens opnieuw overtuigen van de voordelen van je product of dienst. Je vertelt ze alle voordelen, je stuurt ze ook reviews die je gekregen hebt van mensen die al gekocht hebben. Kortom, je maakt het plaatje compleet. Aan het einde van de funnel weten ze alles over je product of dienst.

Uitsluiten of een ander pad

Ze kopen

Maar nu: jij hebt een hele berg e-mails gemaakt. Die e-mails ga je versturen via Automation en je hebt succes, sommige mensen kopen! Fantastisch, gefeliciteerd.

Maar wat doe je nou met die funnel? Die funnel heb je zo geconstrueerd dat hij interessant is voor mensen die nog niet gekocht hebben. Maar zodra mensen gekocht hebben zijn de e-mails van je funnel niet meer relevant voor deze mensen.

Customer Journey

In de Customer Journey moet je ze dan een ander pad geven.

Classic Automations

Als je de Classic Automation gebruikt dan sluit je mensen die gekocht hebben uit van de rest van de funnel.

Funnel in Mailchimp: de kunst van het uitsluiten

Voor een goede salesfunnel heb je daarom nodig:

  • Informatie over de interesses van je lezers.
  • Een salesfunnel bestaat uit meerdere e-mails waarin je probeert iets te verkopen.
  • Zoiets moet je alleen sturen naar mensen over wie je zeker weet dat ze geïnteresseerd zijn.

Je moet dus eerst uitvinden welke mensen werkelijk geïnteresseerd zijn. Dat kun je doen door een webinar over je onderwerp te geven. Maar het kan ook veel simpeler door je onderwerp regelmatig in je nieuwsbrief te benoemen met een link naar je website en dan te kijken of ze op die link klikken.

En het kan nog veel simpeler: maak een download over je onderwerp en stuur de funnel naar iedereen die de download heeft opgevraagd.

Wat je nodig hebt

Nodig

Zodra je weet welke mensen geïnteresseerd zijn ga je de salesfunnel starten. En dan heb je verder nodig:

  • Een verbinding tussen Mailchimp en je shop of betaalplugin zodat ergens in Mailchimp staat of iemand gekocht heeft en wat iemand gekocht heeft.
  • Een goed ingericht Mailchimp account

Hoe het werkt

  • Mensen tonen hun interesse door je dowload op te halen of mee te doen met je webinar.
  • Hierdoor start een sales funnel.
  • Ergens in die sales funnel besluiten ze te kopen.
  • De website stuurt informatie naar Mailchimp over wat er gekocht is.
  • En Mailchimp haalt deze mensen uit de salesfunnel.

Complexiteit

Dit recept hierboven is eenvoudige funnel. Het kan ook nog veel complexer, maar daar heb ik het later wel eens over. En als dit je interesseert, lees dan vooral verder over de Mailchimp Customer Journey.

Een dergelijke salesfunnel kan ik natuurlijk voor je maken.

En ik kan je ook leren hoe je het zelf doet in een training. We stellen je salesfunnel dan samen in en daarna kun je het zelf met een volgende sales funnel aan de slag. Deze een-op-een trainingen geef ik in mijn kantoor in Heiloo bij Alkmaar. En een handleiding voor Mailchimp vind je hier.

Ik ben een erkende Nederlandse Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Gepubliceerd op: 23-11-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.