Home » Mailchimp Expert » Handleiding Mailchimp
handleiding mailchimp

Handleiding Mailchimp

Handleiding Mailchimp: hoe Mailchimp werkt

In deze handleiding Mailchimp neem ik je mee door het systeem van Mailchimp. Je vindt hier uitleg en verwijzingen naar meer uitleg.

Handleiding Mailchimp: wat kun je met Mailchimp?

Laten we eens beginnen met wat Mailchimp tegenwoordig is, want dat zou wel eens meer kunnen zijn dan je denkt.

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is een marketingplatform waar je nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Je kunt er ook websites en landingspagina’s maken, op Facebook en Google adverteren, organische social posts plannen en ansichtkaarten versturen.

Mailchimp kun je gebruiken voor

Hierdoor kun je Mailchimp nu ook gebruiken:

Jong bedrijf

Mailchimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van Mailchimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn.

Mailchimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van Mailchimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van Mailchimp.

Mailchimp: prepaid en meerdere versies

In een Nederlandstalige handleiding Mailchimp mag een overzicht van de verschillende versies van Mailchimp niet ontbreken. Want de versie van Mailchimp die je gebruikt is bepalend voor wat je kunt met Mailchimp. En dus ook bepalend voor hoe Mailchimp voor jou werkt.

Het is belangrijk je te realiseren dat Mailchimp Prepaid is. Alles werkt zolang je betaald hebt. Maar als je om de één of andere reden niet betaald hebt, dan stopt het: je kunt niet meer verzenden en ook Automation stopt met verzenden. Alleen je inschrijfformulieren blijven werken.

Oude en nieuwe gratis Mailchimp

  • Er is een gratis versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie was Mailchimp Forever Free.
  • En er is een gratis versie voor mensen die hun account op 15 mei of na 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Free.

Tussen deze 2 gratis versies van Mailchimp zijn verschillen in functionaliteiten. Mensen die een oude Mailchimp versie hadden mochten bij de transitie houden wat ze hadden.

Als je bijvoorbeeld meer dan 1 lijst had, dan mocht je die extra lijsten houden. Maar nu kun je geen nieuwe lijsten meer aanmaken. Ook bestaande Automations mocht je houden, maar als je nu een nieuwe Automation wilt aanmaken, dan kan dat alleen een Automation van 1 e-mail zijn.

Mailchimp Free

Doordat Mailchimp in een overgangsperiode zit na een enorme wijziging, kent Mailchimp nu 2 gratis versies: een oude gratis versie en een nieuwe gratis versie. De nieuwe gratis versie heet Mailchimp Free.

Het is belangrijk dit onderscheid te begrijpen want de oude gratis versie biedt veel meer mogelijkheden dan de nieuwe gratis versie. Alles wat je voor 15 mei 2019 in je account hebt aangemaakt heb je gehouden. Als je bijvoorbeeld Automations van meerdere e-mails had op 15 mei 2019, dan heb je die nog steeds. En als je meerdere Audiences had, dan heb je die ook nog steeds.

Maar je kunt geen nieuwe lijsten meer aanmaken en als je een nieuwe Automation wilt aanmaken, dan kan dat alleen een Automation van 1 e-mail zijn.

Maar als je nu een Mailchimp account aanmaakt, dan heb je deze mogelijkheden niet. Dan heb je 1 audience en je kunt een Automation maken van 1 e-mail.

2000 contacten (!)

In Mailchimp Free kun je maximaal 2000 contacten hebben. Dit is een verschil met vroeger, want toen kon je tot 2000 abonnees hebben.

In de nieuwe versies van Mailchimp tellen uitgeschreven abonnees ook mee als contacten. En als je een shop hebt, dan tellen mensen die bij de check-out niet hebben aangevinkt dat ze je nieuwsbrief willen ook mee als contacten.

Deze uitgeschreven en non-subscribed  contacten kun je archiveren en dan tellen ze niet meer mee voor die 2000 contacten. Dit archiveren moet je zelf regelmatig doen, want anders kom je snel aan 2000 contacten en dan moet je upgraden.

Mensen kiezen vaak voor Mailchimp op aanbeveling van anderen omdat je er gratis nieuwsbrieven mee kunt versturen. Als jij ook voor Mailchimp kiest op aanbeveling van anderen, realiseer je dan dat je om hetzelfde te krijgen als die ander, je ook dezelfde versie van Mailchimp moet gebruiken. En als die ander een legacy versie gebruikt, besef dan dat de oude versies niet beschikbaar zijn voor nieuwe gebruikers.

Handleiding Mailchimp: Mailchimp betaalde versies

Bij Mailchimp betaal je ook voor uitgeschreven contacten omdat Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform is. Mailchimp is een all-in-one platform dat je ook kunt gebruiken voor andere vormen van marketing zoals adverteren of ansichtkaarten versturen.

Omdat je uitgeschreven adressen daar nog steeds voor gebruikt kunnen worden, vindt Mailchimp het redelijk dat je ook voor die adressen betaalt. Maar als jij dat niet wilt dan hoeft dan niet. Je kunt voorkomen dat je voor deze uitgeschreven adressen betaalt door ze te archiveren.

Mailchimp heeft 3 betaalde versies:

Met iedere upgrade krijg je meer mogelijkheden bij Mailchimp.

Mailchimp Essentials

Essentials

De eerste stap naar een betaalde versie van Mailchimp die je zou kunnen nemen is Mailchimp Essentials. Dit is de goedkoopste betaalde versie. Je krijgt met Mailchimp Essentials de mogelijkheid om 3 audiences aan te maken, je kunt het logo van Mailchimp verwijderen en je kunt een AB-test uitvoeren.

3 audiences

Je krijgt met Mailchimp Essentials de mogelijkheid om 3 audiences aan te maken, je kunt het logo van Mailchimp verwijderen en je kunt een AB-test uitvoeren.

NIet mijn voorkeur

Maar meestal vind ik Mailchimp Essentials geen goede aankoop. Als je je account goed inricht heb je geen 3 audiences nodig (vraag eventueel een uurtje hulp bij het inrichten van je account).

En voor een betrouwbare AB-test heb je per testgroep 5000 abonnees nodig. Als je zoveel abonnees niet hebt kun je beter een splitrun voor een kleine mailinglijst doen en dat kan ook met Mailchimp Free.

Ikzelf zou Mailchimp Essentials daarom niet kopen want als je dan toch geld gaat uitgeven, dan heb je meer aan Mailchimp Standard.

Mailchimp helpdesk Nederland

In deze Mailchimp helpdesk Nederland vind je betaalbare hulp met Mailchimp. Deze hulp krijg je van een Nederlandse Mailchimp partner. We doen dit online met vergadersoftware. Je koopt dit in per volledig uur. Minder kan niet. Zorg daarom dat je je vragen vooraf klaar legt en dat je genoeg vraagt, want dan haal je er…

Lees verder >> Mailchimp helpdesk Nederland

Mailchimp Standard

5 audiences

Met Mailchimp Standard werkt Mailchimp zo dat je 5 audiences kunt aanmaken (die je met een goed ingericht account bijna nooit nodig hebt).

Je kunt met deze versie ook het logo van Mailchimp verwijderen. En je kunt ook een AB-test uitvoeren (als je genoeg abonnees hebt, want anders krijg je geen betrouwbare informatie).

Standard

Maar bij Mailchimp Standard krijg je ook de beschikking over Automation om series mee te versturen en funnels te bouwen. Bij lagere versies van Mailchimp heb je dat niet. Je kunt dan niet meer dan 1 e-mail versturen met Automation.

Omdat je met Mailchimp Standard series en funnels kunt maken vind ik Mailchimp Standard stukken interessanter dan Mailchimp Essentials.

Mailchimp Premium

Mailchimp Premium is een luxe versie van Mailchimp. De Premium-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen.

Premium

Mailchimp Premium is een luxe versie van Mailchimp. De Premium-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen.

Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je Mailchimp Premium niet nodig.

Ik hoor soms dat mensen denken dat je Mailchimp Premium nodig hebt om statistieken te krijgen. Maar dat is niet waar. Met Mailchimp Premium kun je heel verfijnd segmenteren en je krijgt heel uitgebreide statistieken. Maar met de gratis versie en met Essential en Standard krijg je ook erg goede statistieken.

Multivariate testen

Om optimaal profijt van Mailchimp Premium te hebben, heb je rond 50.000 abonnees nodig. Als je dit niet hebt, dan kun je geen betrouwbare multivariate test uitvoeren.

Het Mailchimp account

Account aanmaken

Je begint met een account aan te maken (de knop vind je rechtsboven als je naar de website van Mailchimp gaat). Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met Mailchimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen en dan kun je er rustig even rondkijken.

1 account

Belangrijk is dat je één account mag hebben. Mailchimp heeft in z’n gebruikersvoorwaarden opgenomen dat het verboden is om meer accounts te hebben. Als je dat toch doet, dan doet Mailchimp hier erg moeilijk over.

Vul de vragen in

Lees dit goed: als je het account maakt, dan stelt Mailchimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in en sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met Mailchimp dan gaat Mailchimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten (en die gebruik je ook als je een formulier op de website hebt staan).

Mailchimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.

Account verificatie

  • Als je problemen tegenkomt bij het aanmaken van het account, dan kan het zijn dat het systeem dat je gebruikt niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Mailchimp.
  • En kan ook nog lastig zijn om de verificatie e-mail van Mailchimp te ontvangen. Als je de verificatie e-mail niet ontvangt, voeg dan eerst dit adres toe aan je adresboek: accountservices@mailchimp.com. Verstuur de verificatie e-mail daarna opnieuw.

Beveiliging

Mailchimp beveiligt je account met beveiligingsvragen, of met een code per e-mail of met sms. Met deze beveiliging krijg je te maken als er onregelmatigheden zijn, zoals bijvoorbeeld inloggen vanaf een nieuw device.

E-mail authenticatie

Je verwacht dat e-mails die je verstuurt gewoon in de mailbox aankomen maar dat is helaas niet zo. Het is een technisch kunststukje om ervoor te zorgen dat e-mails ook echt in de mailbox komen. En doordat er zoveel spam verstuurd wordt moet je daar steeds meer voor doen.

Als je merkt dat je e-mails in de spamfilters komen terwijl je netjes met toestemming verstuurt, dan kan het helpen als je je e-mails authenticeert.

Dit is het eerste dat je zou moeten doen als je ook maar het vaagste vermoeden hebt dat je e-mails niet aankomen of in spam komen. En dat geldt niet alleen voor Mailchimp, dat geldt voor ieder platform waar je bulk e-mails verstuurt.

Gebruikersrollen

Als je met medewerkers werkt, is het handig om je medewerkers een eigen ingang te geven. Dan hoef je geen wachtwoord te delen want iedere gebruiker krijgt een eigen wachtwoord. Dat is belangrijk want als Mailchimp onregelmatigheden bespeurt bij het inloggen dat stuurt hij een verificatiecode naar het e-mailadres van de eigenaar of een sms.

De verschillende gebruikers kunnen verschillende rechten krijgen en de rechten die iemand heeft bepalen wat iemand in het account kan doen.

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je medewerkers toegang houden tot het account als jij met vakantie bent. Maar niet alleen dat. Je zorgt er ook voor dat wachtwoorden niet via e-mail verstuurd hoeven te worden. En je zorgt ervoor dat mensen die eigenlijk helemaal geen toegang nodig hebben tot de adressenlijsten, deze adressen ook niet te zien krijgen.

Niet in alle versies van Mailchimp zijn alle rollen beschikbaar en je kunt geen extra gebruikers aanmaken als je Mailchimp Free gebruikt.

Navigatie in Mailchimp

De navigatie op Mailchimp wil wel eens een probleem opleveren. Allereerst heb je het hoofdmenu. Als je inlogt op Mailchimp vind je het hoofdmenu links. Dat zijn icoontjes.

Via het hoofdmenu

Helemaal boven het hoofdmenu vind je het logo van Mailchimp. Dit logo is aanklikbaar en als je het aanklikt kom je op het dashboard. Het logo staat bijna overal links boven, dus als je de weg kwijtraakt kun je via het logo altijd terug naar het dashboard en het opnieuw proberen.

Onder je gebruikersnaam

Onder je gebruikersnaam zit ook een menu. Als je dat menu gebruikt kom je daarna vaak een menu tegen dat midden op de pagina staat. Hier vind je allerlei informatie over het account, settings e.d. Je gebruikersnaam staat links onder.

Onderaan de pagina

Mailchimp werkt zo dat als je een nieuwsbrief of template aan het maken bent, je een navigatie rechtsboven vindt. En je vindt dan ook een navigatie onderaan de pagina waar je aan werkt. Die onderste navigatie staat in een donkere balk.

Mailchimp Audiences

Mailchimp Audiences

Vroeger had je op Mailchimp mailinglijsten of e-mail lijsten. Nu heb je die daar nog steeds, maar ze heten nu audiences. Het kan handig zijn dat te weten, maar het zijn gewoon lijsten.

Mailchimp audiences heb ik in 2 andere artikelen uitgelegd: werken met Mailchimp audiences en cleaned, non-subcribed, unsubscribed en subscribed.

Gedeeld IP-adres

Als je een platform zoals Mailchimp gebruikt, dan deel je het IP-adres met anderen.

Mailchimp gebruikt een enorme berg IP-adressen die ze rouleren en die niet direct achter elkaar gebruikt worden, daar zit wat tijd tussen. En Mailchimp beschermt hun (en dus ook jouw) verzendreputatie met behulp van de intelligente software Omnivore.

Als er bijvoorbeeld bekende spamvallen op je lijst staan, dan blokkeert Omnivore de verzending.

Mailchimp Omnivore warning

Een Mailchimp Omnivore warning is een zaak die je serieus moet nemen. Want als je een bericht van Omnivore krijgt dan heb je een probleem. En als je hier niets mee doet, dan mag je verwachten dat je binnenkort niet meer kunt mailen. Maar het ergste is: daar mag je blij om zijn. Want als…

Lees verder >> Mailchimp Omnivore warning

Eén audience en adressen ontdubbelen

Als je gaat werken met Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen.

En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is. En in de gratis versie kun je niet meer dan 1 mailinglijst hebben.

Maar niet alleen daarom is het belangrijk om alle adressen op één lijst te hebben. Dit is ook belangrijk omdat dit de enige manier is om afmeldingen goed te kunnen verwerken.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Of als je tags gebruikt om je contacten te ordenen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.

Contacten organiseren

In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:

  • groepen
  • segmenten
  • tags

Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn. Om gericht te mailen heb je dus geen extra audiences nodig.

5 soorten contacten in Mailchimp

Niet alle adressen in een audience zijn abonnees. In een audience vind je 5 soorten contacten:

  • Subscribed – dat zijn je abonnees
  • Unsubscribed – dat zijn mensen die zich hebben afgemeld
  • Non subscribed – dit zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gedaan maar die de transactie niet voltooid hebben.
  • Cleaned adressen: dit zijn adressen waar je nieuwsbrief niet kan worden afgeleverd.
  • Pending adressen: mensen die hun inschrijving niet hebben voltooid.

Over deze 5 soorten contacten, hoe je ze kunt zien en wat je ermee kunt, kun je lezen in het artikel over wat de soorten Mailchimp adressen precies zijn.

Inschrijfformulieren

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.

Taal instellen

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen.

Audience statistieken

Mailchimp biedt per audience statistieken waar je informatie uit kunt halen over o.a. wat de beste bronnen voor je lijstgroei zijn en hoe actief je abonnees zijn. Zo kun je gemakkelijk en snel zien of je lijst opgeschoond zou moeten worden.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

review van een vrouw

Heel prettig en handig

Ik kwam er niet uit en bedacht, misschien is er een helpdesk ergens, even Googlen en ik kwam bij Judith uit die mij prompt “te woord stond” en uit de brand hielp. Vlot, vriendelijk en ook nog eens navraag doen of het gelukt was. Heel prettig en handig. Willie *Mailchimp helpdesk Nederland biedt ook betaalbare …

Heel prettig en handig Lees verder »

Mailchimp nieuwsbrieven

Mailchimp heeft akelig veel manieren om je nieuwsbrieven vorm te geven. Daarom heb ik een apart artikel over Mailchimp nieuwsbrieven geschreven.

En er staan op deze website 2 gratis cursussen om een nieuwsbrief te leren maken.

Drag & drop

Hier vind je een cursus over alles wat je moet weten als je wilt werken met de drag & drop editor. Dat is de meestgebruikte editor. Je kunt direct beginnen, je hoeft niet eerst in te schrijven.

Inline editor

De inline editor is vrij nieuw en hij is nog in de Beta versie. Veel mensen hebben me laten weten dat ze deze versie makkelijker vinden om mee te werken. Hier vind je een cursus met video-instructies.

Mailchimp landingspagina’s

Mailchimp heeft mooie landingspagina’s die vooraf geschikt gemaakt zijn voor verschillende doeleinden. Op deze landingspagina’s ga ik diep in in een ander artikel. Hier kun je alles lezen over Mailchimp landingspagina’s.

Classic Automations en Customer Journeys

Bij Mailchimp kun je mooie automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen. Dat is een eenmalige investering, want als Automation eenmaal draait, dan zorgt Mailchimp voor de rest.

Adverteren, ansichtkaarten, surveys en websites

Adverteren

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.

Remarketing advertenties kun je alleen via Mailchimp doen als je Mailchimp Standard of Premium hebt.

Ansichtkaarten

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via Mailchimp. Hoe dat precies werkt en wat je ervoor nodig hebt kun je lezen in het artikel over de ansichtkaarten.

Surveys

Mailchimp heeft al jaren de mogelijkheid om in je nieuwsbrief een survey van 1 vraag mee te sturen. Of een poll. En dan kun je zelfs automatisch een reactie sturen die past bij het antwoord dat je gekregen hebt.

En sinds 2020 heeft Mailchimp ook surveys die in je nieuwsbrief komen en die dus ook ingevuld kunnen worden door mensen die geen abonnee van je nieuwsbrief zijn.

Alles over deze surveys kun je hier lezen.

Websites

Als je toevallig een website nodig hebt: die heeft Mailchimp ook. Vooralsnog alleen in een Beta versie, maar dat zal vast nog wel veranderen. Lees hier over de Mailchimp websites.

Hoe werkt Mailchimp: MonkeyRewards

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van Mailchimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Als je een betaalde versie van Mailchimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

MonkeyRewards staan zowel onder de nieuwsbrief als onder de formulierenset.

Handleiding Mailchimp: integraties

Mailchimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met Mailchimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van Mailchimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Natuurlijk hebben integraties consequenties voor de verwerkingsovereenkomst die je met Mailchimp sluit. In deze verwerkingsovereenkomst staat daarom o.a. dat Mailchimp gegevens onder voorwaarden met derden deelt. Dat kan er alarmerende uitzien. Maar besef dat dit over integraties gaat. Zonder gegevens te delen kun je niet integreren.

Mailchimp problemen

Als je je nieuwsbrief gaat versturen verwacht je natuurlijk dat hij ook aan zal komen in de mailbox van je abonnee. Waarschijnlijk vind je dat zo vanzelfsprekend dat je daar niet eens over nadenkt. Dit is echter niet vanzelfsprekend.

Als je merkt dat je nieuwsbrieven in de spamfilters komen of helemaal niet aankomen, dan komt dat waarschijnlijk door de manier waarop je je nieuwsbrieven hebt gemaakt. Het helpt dan niet om Mailchimp de schuld te geven en over te stappen naar een ander platform, want de oorzaak ligt dan in de inhoud van je nieuwsbrief en/of de manier waarop je ‘m gemaakt hebt. Als je dat wilt kan ik voor je onderzoeken wat je verkeerd doet.

Handleiding Mailchimp: statistieken

Mailchimp levert je statistieken en helpt je om de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.

Door regelmatig naar je statistieken te kijken kun je leren en proberen de click rate en de open rate van je nieuwsbrief te verhogen. Maar je moet ook zeker kijken naar de bounces want die zijn schadelijk.

Click map

Mailchimp heeft ook een click map. In deze click map kun je zien op welke plaatsen in je nieuwsbrief het meeste geklikt wordt. En daar kun je van leren hoe je je nieuwsbrief het beste in kunt delen, wat de ideale lengte is etc.

Audience statistieken

En Mailchimp heeft Audience statistieken. In je Audience statistieken kun je zien waar je abonnees vandaan komen.

Landingspagina’s

Ook op je landingspagina’s vind je statistieken. In de statistieken van je landingspagina’s kun je zien hoe je landingspagina converteert.

Mailchimp en de AVG

  • Mailchimp heeft zelf een blog gepubliceerd met daarin een bijlage over hoe zij omgaan met de GDPR.

In juli 2020 heeft de Europese rechtbank het Privacy Shield afgekeurd. Je kunt hier lezen hoe Mailchimp dit heeft opgelost.

Hoe werkt Mailchimp e-mailmarketing

Dit is hoe Mailchimp werkt en wat Mailchimp te bieden heeft. E-mail marketing kan een belangrijk deel uitmaken van je marketing. Meer mogelijkheden voor marketing vind je hier.

Ik ben een Nederlandse door Mailchimp erkende en gecertificeerde Mailchimp expert. Mijn hulp met Mailchimp is dus ook in het Nederlands.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Gepubliceerd op: 4-2-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 8-8-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert