Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp nieuwsbrieven » Is je nieuwsbrief responsive?
is je nieuwsbrief responsive

Is je nieuwsbrief responsive?

Is je nieuwsbrief responsive?

“Responsive” betekent dat je nieuwsbrief zich aanpast aan het device waarop de ontvanger je nieuwsbrief leest. Met name als je in het verleden een designer een template hebt laten maken is het zaak even te controleren of je nieuwsbrief responsive is.

Is je nieuwsbrief responsive?

Als je nieuwsbrief zich aanpast aan het device waarop hij gelezen wordt, dan kun je dat binnen Mailchimp zien in de preview.

Benodigde tijd: 2 minuten.

Controleren of je nieuwsbrief zich aanpast aan het device

  1. Klik op “Preview and Test”

    Dit vind je in de donkere balk bovenaan de pagina waarop je je nieuwsbrief maakt.

  2. Kies voor “Enter preview mode”

    Nu zie je aan de linkerkant van de pagina de desktop versie van je nieuwsbrief. Daar boven staan 3 tabbladen: Desktop, Mobile en Inbox.

  3. Klik het tabblad “Mobile” aan

    Nu zie je hoe je nieuwsbrief er ongeveer uitziet door iemand die ‘m mobiel leest.

    Als je nu ziet dat mensen van links naar rechts moeten scrollen om je nieuwsbrief te kunnen lezen, dan is je nieuwsbrief niet responsive.

    Maar als je ziet dat mensen de tekst kunnen lezen door van boven naar beneden te scrollen, dan past je nieuwsbrief zich aan aan het device.

Wel responsive maar niet leesbaar

Soms kan het het echter gebeuren dat je nieuwsbrief zich wel aanpast aan het device waarop de ontvanger ‘m leest, terwijl je toch van links naar rechts moet scrollen.

Wees hier extra alert op, want de oorzaken zijn dan bijna altijd:

  • Je afbeeldingen zijn te breed. Houd een formaat aan van 600px tot 800px breed.
  • Of je hebt afbeeldingen in een tekstblok gezet.
Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

danielle hermeler

Haar gewicht in goud waard

Judith is haar gewicht in goud waard! Dat was het 1ste wat in me opkwam nadat ze me had geholpen om mijn weg te vinden in Mailchimp. Mailchimp is een prachtig marketingprogramma, maar tegelijkertijd ook vrij complex. Hoe fijn is het dan dat Judith een echte Mailchimp kenner is! Daarnaast heeft Judith een hele prettige …

Haar gewicht in goud waard Lees meer »

Verouderde templates

Als je ziet dat je van links naar rechts moet scrollen en je hebt ooit een mooi template laten maken, dan is je template gewoon verouderd. Tegenwoordig lezen veel mensen hun nieuwsbrieven mobiel, maar vroeger was dat natuurlijk niet zo.

Als jouw template gemaakt is in de tijd dat het nog niet gangbaar was om mobiel te lezen, dan is je template hier ook niet voor gemaakt. Je hebt dan een ander template nodig.

Tegenwoordig heeft Mailchimp drag en drop templates en een inline editor.

Heb jij nu net ontdekt dat je een verouderd template gebruikt dat zich niet aanpast aan het device waarop gelezen wordt? Dan heb je iets nieuws nodig want rond 50% van de lezers leest nieuwsbrieven mobiel.

Drag & drop maak je zelf

Een drag en drop template krijg je niet kant-en-klaar van je designer. Dit template bouw je op terwijl je je nieuwsbrief maakt.

Een ander kan het wel gemakkelijker voor je maken om er iets moois van te maken. Bijvoorbeeld door het instellen van lettertypes en kleuren. Het drag & drop template is ontworpen om er zelf mee aan de slag te kunnen. Hier vind je een gratis uitleg over hoe je dit doet.

Er staat ook een Mailchimp handleiding op deze website. Daar vind je verwijzingen naar alles wat je weten wilt over Mailchimp.


Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en geef hulp in het Nederlands.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 15-3-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 12-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert