Home » Mailchimp » Mailchimp handleiding » Mailchimp archief pagina inrichten
Mailchimp archiefpagina inrichten met een archief van nieuwsbrieven

Mailchimp archief pagina inrichten

Mailchimp archiefpagina inrichten

Alles over het Mailchimp archief: waar vind je de archiefpagina, wat staat er op de archiefpagina en hoe plaats je een archief van nieuwsbrieven op je website?

Wat vind je op de Mailchimp archiefpagina?

Mailchimp heeft een archief pagina, het “campaign archive”. Daar komen je lezers als ze klikken op de archive link: “View this in your browser” . En ze komen er ook als je nieuwsbrief gedeeld is op de social media. Of als je dat zelf hebt gedaan.

De archief pagina heeft een archief bar. Over deze archief bar kun je zelf beslissen of je ‘m open zet of dat je ‘m wilt sluiten. Hij staat standaard open.

Op de Mailchimp archief pagina staan:

  • Een link naar het aanmeldformulier van je nieuwsbrief (dat is het hosted signup form).
  • Een naar het archief met de nieuwsbrieven die je eerder verzonden hebt, “past issues”.
  • Google translate waar je bezoeker je nieuwsbrief kan vertalen.
  • En een RSS-feed.
in browser
Bovenaan zie je de archief bar

Een link naar het aanmeldformulier is natuurlijk vreselijk handig in het geval dat een nieuwsbrief die via de social media gedeeld is. Zo kunnen bezoekers die via de social media gekomen zijn zich eventueel direct inschrijven.

Past Issues

Als iemand op Past Issues klikt, komt die persoon op een archiefpagina met daarop aanklikbare links naar nieuwsbrieven die je in het verleden verstuurd hebt en die je in een folder gezet hebt en daar geplaatst hebt. Dit is iets wat je je goed moet realiseren want als je bij wijze van test een aantal echte nieuwsbrieven naar jezelf verstuurd hebt, dan staan die nieuwsbrieven daar ook tussen.

Selectie van nieuwsbrieven

Als je een selectie van je nieuwsbrieven op de archiefpagina wilt zetten, moet je dat eerst aanvinken. Volg dan deze navigatie:

  1. Audience
  2. Signup forms
  3. Form builder
  4. In het dropdown: Campaign Archive Page
  5. Vakje aanvinken: Only show campaigns in a specific folder
  6. En kies een folder

Als je een keer een nieuwsbrief met een fout verstuurd hebt en daarna een nieuw exemplaar gemaakt hebt om op je website te zetten, dan is die nieuwsbrief met die fout erin nog steeds te zien via je archiefpagina. Daarom is het belangrijk om niet alles op de archiefpagina te zetten, maar de nieuwsbrieven die je daar wilt tonen in een folder te zetten.

Translate

Dit is ook een dropdown waar mensen de taal waarin ze je nieuwsbrief willen lezen kunnen kiezen. Als je niet uitsluitend Nederlanders op je lijst hebt staan is het daarom sterk aan te raden de archief bar open te zetten.

Hoe komen mensen op de Mailchimp archiefpagina?

Mensen komen op de archiefpagina doordat ze op de link naar de archiefpagina klikken. Dat is de link die bovenaan je nieuwsbrief staat “View this in your browser”. Daar zit een merge tag onder en die merge tag leidt altijd naar de versie van je nieuwsbrief die op de archiefpagina staat. Die merge tag is:

*|ARCHIVE|*

Deze merge tag staat vanzelf al boven iedere nieuwsbrief. Maar als je dat zinnetje per ongeluk hebt weggegooid, dan sleep je er een tekstblok naartoe, je typ iets als “Lees op het web” en dat zinnetje maak je met de merge tag aanklikbaar. Die merge zet je onder het zinnetje alsof je een link naar een externe website maakt, maar zet er niet http:// voor.

Mango Travel

Kennis van zaken en no nonsens

In drie sessies heeft Judith ons geweldig geholpen met het onder de knie krijgen van het altijd lastige Mailchimp. Vooral praktisch en met een enorme ervaring aan kennis heeft ze tegelijk een aantal probleempjes met ons opgelost. Complimenten voor de training! En bedankt. Mango Travel

Archiefbar openen en sluiten

Je kunt de archief bar sluiten, maar ik kan niet zo goed bedenken waarom je dat zou willen. Maar als je dat wilt, doe dan dit:

mailchimp audiences

Benodigde tijd: 5 minuten.

Mailchimp archiefbar openen en sluiten:

  1. Kies voor Audience

    Dat staat links in het hoofdmenu.

  2. Settings

    Kies nu in het dropdown rechts voor Settings.

  3. Publicity settings

    Nu kun je aanvinken of je de archief bar wilt tonen of niet.settings van de Mailchimp archiefpagina

archive bar activeren
Settings van de Mailchimp archiefpagina

Haal hier dan het vinkje weg en de archief bar verdwijnt.

Archief van nieuwsbrieven op de je website

Veel mensen willen een archief van nieuwsbrieven op hun website. In dit artikel vertel ik je hoe je dat kunt maken. En ook waarom ik vind dat er betere oplossingen zijn waarmee je meer kunt bereiken.Dit kan op verschillende manieren, een makkelijke manier een een veel moeilijkere manier.

Archief van nieuwsbrieven op je website

Je hebt 2 keuzes

  • Je eerst mogelijkheid is dat je deze folder toont op de archiefpagina van Mailchimp. Je kunt dan een link naar de archiefpagina plaatsen op je website of je plaatst die link in het hoofdmenu van je website.
  • En je tweede mogelijkheid is dat je deze folder insluit op een pagina van je website.

Archief insluiten op je website

Om een archief van nieuwsbrieven in te sluiten op je website moet je eerst een folder maken en de folder aanklikken. Daarna zie je staan: Get Archive Code.

Dit staat aan de rechterkant van de pagina als tekstlink.

Archief van nieuwsbrieven insluiten
Archief insluiten

Als je dit aanklikt opent er een pop-up waarin je een folder moet kiezen. Klik de folder die je wilt insluiten aan. Je krijgt dan een heel klein venstertje te zien met daarin een code. Selecteer alles van die code en kopieer ‘m.

Op de website

Op de website kies je een blok: Eigen HTML en daar plak je deze code in. En dan heb je een archief op je website.

Als de letter waarin je archief getoond wordt veel te klein is, ga dan even naar je webmaster en vraag om de css aan te passen.

Hier lees je hoe je een enkele nieuwsbrief op je website kunt zetten.

Nadelen van een archief van nieuwsbrieven

Jij wilt weten hoe het moet, dus ik vertel je dat want jij bepaalt het. Maar ik vind het een uitzonderlijk slecht idee omdat het niets oplevert.

Mensen denken vaak dat als je een archief van vorige nieuwsbrieven laat zien, dat dit voor meer inschrijvingen zorgt. Maar dat is geen logische gedachte.

Als jij een archief van nieuwsbrieven op je website zet dat ik gewoon kan inzien, waarom zou ik je dan mijn e-mailadres geven? Je nieuwsbrieven zijn gewoon beschikbaar voor me wanneer ik maar wilt. Dus ik heb helemaal geen motivatie meer om je mijn e-mailadres te geven. Ik vind dat je beter exclusieve tips in je nieuwsbrief kunt zetten. Want dan moet ik me wel inschrijven als ik je tips wil lezen.

Zoekmachines

Maar een andere reden om een archief op je website te willen plaatsen is vaak dat mensen denken dat hun website hierdoor beter vindbaar wordt. Dat is een misverstand.

  1. Nieuwsbrieven op de Mailchimp archiefpagina worden niet geïndexeerd, de inhoud van je nieuwsbrief komt dus niet in de zoekresultaten.
  2. Het archief van nieuwsbrieven op je website bestaat daarom gewoon uit een lijstje uitgaande links die niet interessant zijn, want de robots die deze links volgen komen op een pagina (jouw nieuwsbrief) die ze niet in de index op mogen nemen.

De inhoud van je nieuwsbrieven kan natuurlijk wel heel erg interessant zijn voor je lezers. En daar kun je ook lezers mee aantrekken. Maar dan moet je de tekst niet alleen in je nieuwsbrief zetten, maar ook op een blog.

Mailchimp archiefpagina

Het zou goed kunnen dat je helemaal niet wist dat Mailchimp een archiefpagina heeft. En zo heeft Mailchimp nog veel dingen waar je geen weet van hebt. En dat komt ook doordat veel zaken verborgen zijn.

Als je speciaal op zoek bent naar ideeën om meer uit je e-mailmarketing te halen, ga dan naar de rubriek over e-mailstrategie.


Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik help je graag met Mailchimp. En weet je al dat je Mailchimp e-mailmarketing ook aan me kunt uitbesteden?

Tanja cavalje

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox.

Tanja Cavaljé, Vlinderss

Ervaren wat zij ervaren heeft? Ook gratis Mailchimp tips ontvangen? Dan moet je even inschrijven.

Archief bar openen en sluiten: de credits voor de afbeelding zijn voor OpenClipart-Vectors

Dit artikel is voor het eerst geplaatst op 25 augustus 2013

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven