Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp problemen » Mailchimp contacten gedeletet
Mailchimp contacten verwijderen

Mailchimp contacten gedeletet

Te vaak hoor ik dat iemand z’n Mailchimp contacten heeft gedeletet. De bedoeling is dan om de adressen ergens buiten Mailchimp te herordenen om ze daarna weer te uploaden. En daarom heb je je adressen tijdelijk gedeletet. Maar zo werkt het niet. Je ontdekt vervolgens dat je je adressen met geen mogelijkheid meer in je audience kunt krijgen.

Mailchimp contacten gedeletet

Je wilt je lijst herordenen en daarom heb je een download gemaakt en daarna alle contacten uit Mailchimp verwijderd. Het is je bedoeling om je lijst eerst te herordenen en daarna wil je de contacten weer uploaden. En dat lukt niet.

Dat lukt niet omdat je de functie “delete” gebruikt hebt. En daarmee heb je aan Mailchimp verteld dat de eigenaren van je adressen aan jou hebben gevraagd om vergeten te worden. En een adres dat vergeten moet worden kun je nooit meer uploaden. Je kunt deze contacten dus niet meer herstellen.

Als je Mailchimp contacten hebt gedeletet

Als je je Mailchimp contacten verwijdert door de functie “delete” te gebruiken dan krijg je ze niet meer in je lijst. Nadat je de functie “delete” hebt gebruikt kunnen deze adressen alleen nog opnieuw in je audience komen als mensen zichzelf inschrijven met dubbele opt-in.

Dat is vervelend, maar besef ook dat dit een AVG-beveiliging is. Want mensen die vergeten willen worden moet je compleet en totaal verwijderen, dus die mag je niet meer op je lijst zetten.

Oplossing

Maar jouw contacten hebben niet gevraagd om vergeten te worden. Jij wilde gewoon je audience herordenen en verder niks.

Een enkel adres

Als het om een enkel adres gaat, dan is de kortste weg naar de oplossing:

  1. Zorg dat dubbele opt-in aan staat (als je dat niet wilt kun je het na dit proces weer uitzetten).
  2. Stuur het verwijderde contact een link naar je inschrijfformulier met een uitleg en het verzoek om zelf weer in te schrijven.

Veel adressen

Als het om veel adressen gaat kun je dit natuurlijk ook doen, maar het probleem is dat je abonnees dit vaak als een gelegenheid zien om afscheid te nemen. Daardoor kost dit je een deel van je abonnees. Als je denkt dat dit een serieus risico is, dan kun je ook dit doen:

  1. Maak een nieuw audience aan. Mailchimp-audiences communiceren niet met elkaar, dus het nieuwe audience weet niet dat je de adressen gedeletet hebt.
  2. In dit nieuwe audience kun je je adressen gewoon weer uploaden.
  3. Loop al je inschrijfformulieren en landingspagina’s na, want die moet je allemaal koppelen aan de nieuwe lijst.
  4. Laat de oude lijst staan, want dan kun je zien of je echt alle formulieren opnieuw gekoppeld hebt. Zolang je nog instroom ziet in je oude lijst, heb je nog ergens formulieren staan.
  5. Besef dat als je de oude lijst weggooit, dat je dan ook de geschiedenis van je abonnees weggooit. Doe dit daarom niet te snel.

Mailchimp Free

Als je Mailchimp Free gebruikt dan kun je geen nieuw audience aanmaken, want dan kun je maar 1 audience hebben.

Daarom moet je eerst het audience dat je hebt verwijderen. Want daarna kun je wel een nieuw audience aanmaken. Volg verder de stappen die ik hierboven beschreven heb.

En realiseer je dat je de geschiedenis van je abonnees kwijt bent.

Hoe je het een volgende keer kunt doen

Dit is allemaal geen pretje natuurlijk, daarom kun je het een volgende keer dat je je lijst wilt herordenen beter anders doen.

Als je beslist een lege lijst wilt hebben en de adressen buiten Mailchimp wilt herordenen, dan kun je dat heel simpel voor elkaar krijgen: stuur alle adressen naar het archief. Dan heb je een lege lijst en zodra jij de adressen weer gaat uploaden komen ze precies zo uit het archief als dat ze waren toen je ze er naartoe stuurde.

Dat betekent dat als je groepen of tags hebt gemaakt en je wilt daar ook opnieuw mee beginnen, dat die groepen en tags eerst moet verwijderen.

Ik ben een Mailchimp PRO partner. Als je dit verhaal te ingewikkeld vindt om in je eentje uit te voeren, maak dan een afspraak van een uur met me. Dan doen we het samen.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 13-1-2023
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-1-2023

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven