Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp audiences » Mailchimp contacten verwijderen
Mailchimp contacten verwijderen

Mailchimp contacten verwijderen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Mailchimp contacten verwijderen

Een audience heeft onderhoud nodig. Het zou mooi zijn als iedereen die niet meer geïnteresseerd is zich af zou melden, maar dat is niet zo. Daarom moet je Mailchimp contacten verwijderen als er teveel inactieve adressen in je audience staan.

Contacten verwijderen kan pijn doen maar het is soms wel nodig. Want inactieve adressen kunnen veranderen in spamvallen en als je mailt naar spamvallen dan komen al je e-mails een stuk minder goed aan in de mailbox.

Mailchimp contacten verwijderen

Mailchimp heeft een segment van inactieve adressen voor je klaargezet. Dat segment vind je in je Audience dashboard.

Mailchimp contacten verwijderen: inactieve adressen

Hier kom je als je in de zijbalk links naar je audiences gaat (dat zijn de bolletjes). Scrol dan helemaal naar beneden tot je ziet: Email marketing engagement.

Het onderste rijtje waar “Rarely” bij staat is het inactieve segment. En als je op het vliegtuigje klikt dat erbij staat, dan kun je die mensen mailen.

Actieplan Mailchimp contacten verwijderen

Inactieve adressen

Contacten verwijderen is dus soms gewoon noodzakelijk. Maar dat doe je niet zo maar natuurlijk.

Want een adres kan inactief lijken, terwijl dat niet echt zo is. Als iemand bijvoorbeeld nooit toestemming geeft om de afbeeldingen in je nieuwsbrief te tonen, dan zie jij niet in je statistieken dat er geopend is.

Maar zo iemand kan gewoon de online versie gelezen hebben. En dan zou het toch wel jammer zijn als je dat adres weggooit. Het is daarom beter om eerst te vragen of iemand nog geïnteresseerd is.

E-mail sturen

Maak daarom eerst een segment van inactieve adressen en stuur dan een e-mail waarin je vertelt dat je het punt staat ze van je lijst te verwijderen omdat ze niets meer doen.

Stuur een nieuwsbrief met een titel waaruit duidelijk blijkt dat ze deze nieuwsbrief echt moeten openen. Bijvoorbeeld: “Je abonnement verloopt”.

Afbeelding in je nieuwsbrief

Verwijder deze ene keer het zinnetje “View this in your browser” dat bovenaan iedere e-mail staat en zet een afbeelding in de e-mail. Doordat je geen andere mogelijkheid biedt om te afbeelding te zien nemen je kansen dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen toe en zodra iemand daar toestemming voor geeft zie jij in je statistieken dat de nieuwsbrief geopend is.

Dan wacht een weekje want mensen moeten de tijd krijgen om te openen. Als mensen in die week openen dan verdwijnen automatisch uit dat segment want ze voldoen niet meer aan de voorwaarden.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

blonde vrouw

Enorm geholpen

Wat een expert is Judith! Ze heeft ons enorm geholpen om binnen Mailchimp de weg te vinden met groepen, tags en segmenten. Geen vraag is te veel en overal heeft ze een oplossing voor. Heel fijn om met haar samen te werken. Bedankt Judith! Jannette E

Als je lijst is opgeschoond

Na een week

Wie na die week nog niet geopend heeft gaat ook echt niet meer openen. Dus dan moet het gebeuren. Deze mensen moet je niet meer mailen. Het is het beste als je deze mensen uitschrijft. Een instructie hoe je dat kunt doen kun je vinden het in het artikel over adressen uitschrijven.

Als je lijst schoon is

Als je lijst is opgeschoond zul je dit direct zien in je audience statistieken onder e-mail marketing engagement. En als je een betaald abonnement hebt bij Mailchimp dan zul je het ook terugzien in de kosten.

Noodzakelijk onderhoud

Een lijst opschonen is gewoon niet leuk, maar lijsten hebben nou eenmaal onderhoud nodig en het is ook niet leuk om in je rapporten te zien dat bijna niemand je nieuwsbrief opent. Maak er daarom een gewoonte van om eens in de zoveel tijd je lijsten op te schonen. Dan blijft je lijst gezond.


Hier vind je Mailchimp hulp in het Nederlands van een Mailchimp expert.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Met dank aan Sam Karanja en David Shaw voor het samengestelde beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 28-3-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert