Mailchimp credits pay as you go
Mailchimp credits van het pay as you go plan koop je in naar behoefte, je zit nergens aan vast. Het maakt niet uit hoeveel adressen je in je account hebt staan, want je betaalt alleen voor de nieuwsbrieven die je daadwerkelijk verzendt. Maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden.
Als je credits gebruikt moet je je realiseren dat alle nieuwsbrieven meetellen. Ook de nieuwsbrieven die je als test verstuurt.
Geschiedenis van Mailchimp credits
In de geschiedenis van Mailchimp credits zit een smet. De prijsstructuur van credits was zo dat hoe meer credits je kocht, hoe goedkoper ze waren. En die credits bleven onbeperkt geldig. Hierdoor waren er mensen die genoeg credits gekocht hadden om er jaren mee vooruit te kunnen.
Op 15 mei 2019
Toen, op 15 mei 2019, veranderde dit zonder vooraankondiging of waarschuwing. Op 15 mei 2019 waren alle credits die je nog had ineens niet meer onbeperkt geldig. Je kon ze nog gebruiken tot 15 mei 2020 en daarna vervielen ze. Je kon ze voor 15 mei 2020 converteren naar een maandabonnement en anders was je je investering kwijt.
Na 15 mei 2019
Credits die je nu koopt, na 15 mei 2019, zijn een jaar geldig. Hier vind ik niets van, want dat zijn gewoon de voorwaarden van de aankoop en dat weet je voor je koopt.
Seizoensbedrijven en verenigingen
Het gebruiken van credits lijkt heel aantrekkelijk want je zit nergens aan vast. Maar meestal is het gebruiken van credits niet gunstig.
Vereniging of club
Het kan gunstig uitpakken als je eens per half jaar een nieuwsbrief verstuurt voor een vereniging.
Seizoensbedrijf
Maar als je bijvoorbeeld een seizoensbedrijf hebt en je in het ene seizoen heel regelmatig wilt mailen terwijl de boel in een ander seizoen helemaal stil ligt, dan lijken credits wel gunstig maar dat zijn ze meestal niet.
Want er is nog een mogelijkheid om te zorgen dat je kosten niet onnodig hoog zijn in het seizoen dat een abonnement je niets oplevert omdat je niet mailt.
In het seizoen dat jullie niet werken kun je je account pauzeren. In een apart artikel heb ik beschreven hoe je dit doet en wat dit voor consequenties heeft. Als dit voor jouw bedrijf interessant is, ga dan even naar het artikel over Mailchimp pauzeren.
Credits zijn meestal ongunstig
Zoals ik al zei: meestal zijn credits ongunstig. En in het verleden kon je een grote hoeveel credits inkopen waardoor het gunstig kon worden. Want hoe meer credits je ineens kocht, hoe goedkoper ze werden. Maar nu kan dat niet meer want je bent ze na een jaar kwijt.
Als jij bent blijven zitten met een heleboel credits die je niet binnen de geldigheidsduur op krijgt omdat je te weinig mailt, dan kun je overwegen ze te converteren naar een maandabonnement.
Maar je hebt hiervoor gekozen en daar had je een reden voor. Maar toch, kijk in de nieuwe Mailchimp of je uit de voeten kunt met een maandabonnement en pauzeren in de stille periode.
Andere zaken om aan te denken
Als je niet zo vaak mailt, is er nog iets waar je rekening mee moet houden. E-mailadressen verouderen heel erg snel en een adres dat iemand bij de provider heeft opgezegd kan zich ontwikkelen tot een spamval. En als je mailt naar een spamval, dan geven de servers dit aan elkaar door, waardoor je mag verwachten dat plotseling al je e-mails naar spam gaan.
En als je af wilt van credits en wilt upgraden, dan is het zaak je account hier heel goed op voor te bereiden, want anders ga je veel te veel betalen.
Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik help je in het Nederlands.

Heb je iets aan dit artikel?
Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.
Gerelateerde artikelen
Meer Mailchimp
Mailchimp credits gebruiken: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.