Home » Mailchimp Expert » Mailchimp nieuwsbrief drag & drop
Mailchimp drag & drop editor

Mailchimp nieuwsbrief drag & drop

Gratis cursus Mailchimp nieuwsbrief drag & drop maken, geen e-mailadres nodig. Met de Mailchimp drag & drop editor bouw je een nieuwsbrief op uit blokken. Dit doe je terwijl je ‘m maakt en dit werkt makkelijk, op voorwaarde dat je er een klein beetje over weet. Want anders doe je dingen die logisch lijken maar die in werkelijkheid een probleem op gaan leveren. Hier lees je hoe dit werkt en een slim foefje om de opmaak van bestaande blokken over te nemen op nieuwe blokken.

Een drag & drop nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je opbouwt uit blokken. Die blokken pak je op het moment dat je ze nodig hebt: blokken voor tekst, of blokken voor afbeeldingen, misschien een blok voor een video etc.

Je kunt de kleuren, kopjes en lettertypes vast zetten. Zodra je dan een kopje aanklikt verschijnt het in het juiste lettertype in je juiste kleur. Blokken die je deze keer niet nodig hebt laat je gewoon met rust, die zet je niet in je nieuwsbrief.

In deze artikelen bespreek ik “hoe het moet” en wat er mis kan gaan, zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.

Mailchimp drag & drop nieuwsbrief maken

  • Klik in de zijbalk links op het groen icoontje met het potloodje er in: Create.
  • Kies voor Email – Regular

Mailchimp vraag je vervolgens om de e-mail een naam te geven. Die naam ziet niemand. De functie is dat jij later weet over welke e-mail het gaat.

Nu zie je een pagina met een paar knoppen aan de rechterkant.

Mailchimp nieuwsbrief maken

Add recipients

Als je deze knop aanklikt kun je kiezen naar welke lijst je de nieuwsbrief wilt versturen. Als je Mailchimp Free gebruikt heb je niet meer dan 1 lijst, dus dan is dit direct duidelijk.

Add From

Hier vul je de naam en het e-mailadres van de afzender in.

Add subject

De zin die je hier invult zien je lezers in hun mailbox. Mailchimp vraagt je hier om een subject en een preview text. Het subject ziet iedereen die de nieuwsbrief ontvangt. De preview text ziet niet iedereen, want niet iedere mailbox laat de preview zien.

Design email

En hier ga je je e-mail maken.

Template kiezen

Mailchimp brengt je nu naar een pagina waar je een template kunt kiezen. Je ziet hier alle drag & drop templates staan, maar of ze allemaal beschikbaar voor je zijn hangt af van de versie van Mailchimp die je gebruikt. In Mailchimp Free zijn alleen templates van 1 kolom beschikbaar.

Dat is overigens geen verlies, want als mensen je nieuwsbrief mobiel lezen, dan schuiven de blokken onder elkaar. Ook als je een 2- of 3-koloms nieuwsbrief maakt, zien mensen die mobiel lezen alle blokken onder elkaar. Daarom raad ik je aan eenvoudig te beginnen.

Het template waar ik een hartje op gezet heb is een mooi template en makkelijk te bewerken. En dus geschikt om mee te beginnen. Klik het template aan en je gaat naar de pagina waar je je nieuwsbrief op kunt bouwen uit de verschillende blokken.

Je ziet dat mijn logo al boven de nieuwsbrief staat. Dat komt doordat ik mijn logo heb ingesteld in de content studio. Hierdoor verschijnt het logo vanzelf bij wat ik ook maak. Als jij je logo niet hebt ingesteld, dan zie je een blok waar je een afbeelding of logo in kunt zetten.

drag en drop opbouwen

Je zet een blok in je nieuwsbrief door het beet te pakken en naar je nieuwsbrief te slepen.

Blok bewerken

Je kunt een blok bewerken door er met je muis naartoe te gaan. Er verschijnen dan een potloodje, een plusje en een prullenbak.

plusje dupliceren

Potlood

Blok bewerken

Plusje

Blok dupliceren

Prullenbak

Hiermee kun je het blok weggooien.

Puntjes

Helemaal links zie je een paar puntjes staan, als je het blok hier beetpakt kun je het verslepen naar een andere plaats in je nieuwsbrief.

Potlood

Als je het potlood aanklikt valt het blok aan de rechterkant van de pagina open en dan kun je het bewerken.

blok valt open

Blok toevoegen aan de nieuwsbrief

Blok toevoegen

Je kunt een nieuw blok toevoegen door het met je muis beet te pakken: ga erop staan en klik met je linker muisknop. Dan kun je het verslepen naar je nieuws en daar loslaten. Het valt dan vanzelf op z’n plaats.

Rechterkant

Gelijktijdig wijzigt de rechterkant van de pagina. Hier vind je een ruimte om het blok in te vullen. Ik ga deze losse onderdelen één voor één behandelen.

Inhoud blijft bij elkaar

Belangrijk is het te weten dat de inhoud van een blok bij elkaar blijft.

Dit betekent dat als je een afbeelding (of iets anders) tussen je tekst wilt plaatsen  je dit als volgt moet doen:

  • tekstblok
  • image blok
  • tekstblok

Als je een divider wilt plaatsen (een horizontale lijn) dan doe je dat net zo

  • tekstblok
  • divider
  • tekstblok

Je kunt dus niet eerst al je tekst in een tekstblok plaatsen en daarna je afbeeldingen of dividers toevoegen.

Daarom is het handig om je tekst in kleine plukjes in je nieuwsbrief te plakken.

Inhoud bestaand blok wijzigen

Als je de inhoud van een bestaand blok wilt wijzigen, ga dan met je muis naar de kant van de pagina waar je je nieuwsbrief ziet staan.

Ga met je muis over het blok aan de rechter bovenkant. Er verschijnt dan o.a. een potloodje. Als je op dat potloodje klikt opent het blok aan de rechterkant van de pagina en dan kun je het bewerken. Dit geldt voor alle blokken.

Opmaak verwijderen

Voor alle blokken waar tekst in staat geldt: als je de tekst verwijdert, verwijder je niet automatisch ook de opmaak van je tekst. De opmaak moet je apart verwijderen.

Selecteer de tekst waar je de opmaak uit wilt verwijderen door er met je muis overheen te slepen, je tekst wordt dan blauw.

Klik op de button Opmaak verwijderen.

opmaak verwijderen

Als je opmaak verwijderd hebt kun je de tekst verwijderen. Dat doe je gewoon met toetsenbord (backspace).

Plakvenster

Als je je tekst hebt voorbereid in een Word document of zo, dan mag je de tekst niet rechtstreeks in je nieuwsbrief plakken.

Als je tekst rechtstreeks in je nieuwsbrief plakt, dan plak je ook de opmaak uit je document mee. Hierdoor vervuil je de HTML. Vervuilde HTML kan er de oorzaak van zijn dat je nieuwsbrief in de spamfilters komen. Gebruik daarom altijd het plakvenster.

Mailchimp drag & drop editor - plakvenster gebruiken

Er staan twee plakvensters in de werkbalk. Eentje met een W erop en eentje zonder W. Gebruik het venster zonder W. Hiermee plak je de tekst zonder opmaak. Als je de tekst geplakt hebt kun je ‘m daarna opmaken.

Opmaak overnemen in een nieuw blok

Voor ieder blok kun je de opmaak overnemen van een bestaand blok.

  1. Sleep eerst het nieuwe onopgemaakte blok naar z’n plaats
  2. Open daarna het opgemaakte blok door op het potloodje te klikken.
  3. Vink in het opgemaakte blok het vakje aan: Apply to all existing Blocks
apply to all existing

Het tabblad Style vind je naast het tabblad Content.

Mailchimp drag & drop editor - apply style

Je moet dit vakje aanvinken bij het blok dat al opgemaakt is. Dat doe je vast een keer fout (ik wel) en dan vink je dit vakje per ongeluk aan bij het blok dat nog niet opgemaakt is. Als je dat doet dan haal je de opmaak van alle blokken van hetzelfde type weg en dan is de opmaak van je template dus weg. Als dit je ooit gebeurt is er niets meer aan te doen: begin opnieuw. Helaas.

Welk blok ben je aan het bewerken?

In het begin zal het niet direct duidelijk voor je zijn in welk type blok je aan het werken bent. Later weet je dit vanzelf.

Zolang je het niet vanzelf weet: als je het blok geopend hebt door op het potloodje te klikken, dan zie je aan de rechterkant van de pagina, helemaal bovenaan, de naam van het blok staan.

open blok welk blok

Klikt een blok aan om te bewerken

Als deze blokken nog helemaal nieuw voor je zijn, lees dan eerst even het artikel over hoe je ze in je nieuwsbrief krijgt meer belangrijke dingen.

code blok


Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp. Als je hulp wilt, dan vind je hier de ingang naar alle vormen van hulp die ik je kan bieden.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 7-1-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert