Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp audiences » Mailchimp groepen en de verborgen voordelen
Mailchimp groepen

Mailchimp groepen en de verborgen voordelen

Mailchimp groepen en de verborgen voordelen

Mailchimp groepen zijn veel lastiger te vinden dan Mailchimp tags. En Mailchimp groepen hebben ook een beperking: je kunt er niet meer dan 60 hebben. Terwijl je een onbeperkt aantal Mailchimp tags kunt aanmaken. En die tags zijn ook nog makkelijker te vinden. Daarom werken de meeste mensen met tags.

Maar groepen hebben een verborgen voordeel en dat voordeel is niet zo erg bekend. Ik zal je er over vertellen.

Het verborgen voordeel van Mailchimp groepen

Het verborgen voordeel is vooral interessant als je een andere versie gebruikt dan Mailchimp Standard of Premium. Maar ook als je Standard of Premium gebruikt kun je voordeel hebben van het gebruiken van groepen. Dat verborgen voordeel heet: voorwaardelijke content.

Wat is voorwaardelijke of dynamische content?

Voorwaardelijke of dynamische content is content die je slechts aan een deel van je lezers laat zien. En dat zijn lezers die aan specifieke voorwaarden voldoen.

Denk herbij bijvoorbeeld aan een aanbieding die voor sommige van je lezers relevant is en voor andere lezers niet. Door voorwaardelijke of dynamische content te gebruiken kun je het zo regelen dat die aanbieding alleen getoond wordt aan lezers voor wie het ook echt relevant is.

Mailchimp Standard en Premium: dynamische content

In Mailchimp Standard en in Mailchimp Premium is het een fluitje van een cent om sommige delen van je content te verbergen voor een deel van je lezers.

Hierbij kun je abonnees selecteren op basis van een Audience field en dat kan ook een tekstveld zijn. En in je een tekstveld kun je alles zetten wat je maar wilt.

En het kan op basis van een groep waarin je de abonnee hebt geplaatst. Of waarin de abonnee zichzelf heeft geplaatst. Want tags kun je niet zichtbaar maken op bijvoorbeeld landingspagina. Ze zijn altijd verborgen. Maar groepen kun je wel zichtbaar maken en dan kunnen abonnees zelf bepalen in welke groep ze zichzelf plaatsen. Dat betekent dat jij aan je lezer kunt vragen welke soort artikelen hij of zij interessant vindt.

Als je dynamische content wilt gebruiken dan kun je dus heel gericht mailen en uitsluitend relevante content sturen.

Maar je hebt met dynamische content in Mailchimp Standard en Premium geen oplossing voor mensen niet zijn ingedeeld in een groep.

Groepen, segmenten en tags

Leer goed werken met Mailchimp groepen, segmenten en tags in een betaalbare een-op-een cursus.

blonde vrouw

Enorm geholpen

Wat een expert is Judith! Ze heeft ons enorm geholpen om binnen Mailchimp de weg te vinden met groepen, tags en segmenten. Geen vraag is te veel en overal heeft ze een oplossing voor. Heel fijn om met haar samen te werken. Bedankt Judith! Jannette E

Voorwaardelijke content: alle andere Mailchimp versies

Er is ook nog zoiets als voorwaardelijke content. Dat is bijna hetzelfde. Maar voorwaardelijke content maak je met merge tags en die zijn beschikbaar in alle versies van Mailchimp. En met voorwaardelijke content kun je ook een stukje tekst toevoegen voor mensen die niet in een groep zitten.

Dynamische content

Beschikbaar in Mailchimp Standard en Premium. Je kunt makkelijk instellen aan wie je de content wilt tonen. Maar je kunt geen alternatieve tekst tonen aan mensen die aan geen enkele voorwaarde voldoen.

Voorwaardelijke content

Beschikbaar in alle versies van Mailchimp. Ook hier bepaal je zelf aan wie je de content toont en aan wie niet, maar als iemand aan geen enkele voorwaarde voldoet dan kun je een alternatieve tekst tonen.

Wanneer een alternatieve tekst

Stel je voor dat je schrijft over kinderkleertjes en damesjurkjes. Je hebt op je inschrijfformulier gevraagd naar de interesses van je lezers dus je weet wat ze willen.

Je kunt dan aparte nieuwsbrieven sturen naar die 2 groepen, maar daar zit een risico aan. Want er kunnen mensen zijn die meer dan 1 interesse hebben aangegeven en als jij dan 2 nieuwsbrieven stuurt, dan krijgen ze veel nieuwsbrieven van je die ook nog eens erg op elkaar lijken.

Dat is nou typisch een situatie die zich erg goed leent voor dynamische of voorwaardelijke content. Want als iemand dan meer dan 1 interesse heeft aangegeven, dan krijgt hij beide stukjes te zien. En mensen die 1 interesse hebben aangegeven krijgen 1 stukje te zien.

Maar wat nou als je nieuwsbrief wordt doorgestuurd of gedeeld op de social media? Die ontvangers zitten in geen van beide groepen, dus die krijgen niets te zien. Met “niets” bedoel ik letter: niets. Ze krijgen een stukje lege nieuwsbrief te zien. Ze krijgen wel je normale tekst te zien die je heel waarschijnlijk ook in je nieuwsbrief hebt gezet.

Met de dynamische content van Mailchimp Standard en Premium kun je geen alternatieve tekst plaatsen. Maar met de voorwaardelijke content die er al was voor Standard en Premium er waren kun je dit wel: je kunt een alternatieve tekst toevoegen voor bijvoorbeeld de social media.

Geinteresseerd in dameskleding

Koop dit leuke jurkje

Geintereseerd in kinderkleding

Mooie rompertjes in de aanbieding

Geinteresseerd in allebei

Koop dit leuke jurkje en mooie rompertjes in de aanbieding

Social media en doorgestuurde nieuwsbrieven

Wij verkopen zowel dameskleding als kinderkleding. Schrijf je hier in om alles te weten te komen over de nieuwste mode.

Het is dus niet beslist noodzakelijk om te upgraden als je sommige delen van je tekst exclusief aan specifieke abonnees wilt tonen. Het is wel nodig dat je die abonnees indeelt in groepen, want met tags lukt dit niet.

Als dynamische of voorwaardelijke content voor jou een goede oplossing is, volg dan een cursus over groepen, segmenten en tags. Dan leer ik je hoe je dit allemaal doet.

Mailchimp groepen: zichtbaar of verborgen

Groepen kun je zichtbaar maken op je inschrijfformulier. Als je dat doet, dan kunnen mensen zichzelf in de groepen van hun keuze indelen.

Zichtbare groepen

Als je groepen zichtbaar maakt op je inschrijfformulier dan krijgen mensen die groepen ook te zien als ze hun profiel bijwerken. Ze kunnen dus na verloop van tijd de groepen waar ze in zijn ingedeeld zelf wijzigen als hun interesses veranderen.

Dat is een handige manier om contacten te organiseren als je gericht wilt mailen, want dan weet je zeker dat je het goed doet.

Met tags kan dit niet. Tags zijn altijd onzichtbaar voor je abonnees.

Verborgen groepen

Groepen hoeven echter niet zichtbaar te zijn op je inschrijfformulier en dat is ook niet altijd wenselijk. Je kunt bijvoorbeeld groepen maken die voor je abonnee niet zichtbaar zijn als je informatie wilt vastleggen die je wilt gebruiken om gericht te mailen.

Maar er is een beperking aan het aantal groepen dat je kunt gebruiken. Je kunt niet meer dan 60 groepen hebben. Dat is best veel, maar dit betekent wel dat een grens is aan de hoeveelheid informatie die je in groepen kunt vastleggen.

Overweeg daarom om tags te gebruiken als het gaat om informatie die je doelgroep niet hoeft te zien. Denk er wel om dat je abonnee om inzage kan vragen in de informatie die je over hem of haar bewaart.


Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik help je graag met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>


Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 22 april 2015

Gepubliceerd op: 18-11-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert