Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp en social media » Mailchimp organische social posts
Mailchimp organische social posts

Mailchimp organische social posts

Mailchimp organische social posts

Mailchimp social posts zijn organische social posts op Facebook, Instagram en Twitter. Je maakt deze social posts in Mailchimp en je plaatst ze ook via Mailchimp. En hierdoor krijg je de statistieken van je social posts ook in Mailchimp, met uitzondering van statistieken van Twitter.

Waarom organische social posts via Mailchimp?

Statistieken

Een voordeel van social posts via Mailchimp is dat je alles bij elkaar op één plaats hebt. Je vindt in Mailchimp je statistieken van je nieuwsbrieven, van je social posts en van je advertenties op de social media op één plaats terug.

Content kalender

In de content kalender vind je alles wat je via Mailchimp publiceert bij elkaar terug zonder dat je een content kalender zelf in hoeft te vullen. Dat spaart tijd en geeft overzicht.

Content studio

En je hebt het voordeel van de content studio zodat afbeeldingen allemaal bij elkaar hebt en opnieuw kunt gebruiken.

Wat zijn de voordelen?

  • inplannen Instagram posts
  • afbeeldingen die je gebruikt voor Mailchimp landingspagina’s en nieuwsbrieven zijn direct beschikbaar voor social posts
  • alle statistieken op één plaats
  • een content kalender die zichzelf invult

En als je ook op Facebook of op Instagram adverteert via Mailchimp, dan kun je de statistieken van je organische posts samen zien met de statistieken van je advertenties. Dat kan interessant zijn.

Hoe maak je Mailchim organische social posts?

Benodigde tijd: 10 minuten.

Hoe je Mailchimp social posts maakt.

  1. Ga naar “Create Campaign”

    Kies in de popup voor social post.Mailchimp social post maken

  2. Kies waar je de social post wilt delen

    Dit doe je door het schuifje om te zetten.

    waar social post delen

  3. Save & Continue

    Klik daarna op Save & Continue, dat is een knop die rechts boven staat.

  4. Afbeelding uploaden

    Nu kun je een afbeelding ophalen van je pc of uit de content studio.

    Upload an image

  5. Begeleidend schrijven toevoegen

    Nu kun je een tekstje toevoegen waarin je iets vertelt. En als je nog niet al je kanalen verbonden hebt met Mailchimp, dan zie je dat hier en dan kun je dat alsnog doen.

    begeleidend schrijven

  6. Save & Continue

    Klik nu weer op Save & Continue (rechts boven)

  7. Publiceren of plannen

    Als je de oude versie van Mailchimp gebruikt, of Mailchimp Free of Essentials, dan kun je je social post nu publiceren. En als je Mailchimp Standard of Premium gebruikt dan kun je kiezen of je direct wilt publiceren of dat je ‘m wilt plannen. Plannen kan ook voor Instagram.

    review marloes plannen

  8. Content kalender

    Daarna is je social post gepubliceerd of gepland en staat hij automatisch in de content kalender.

    social post in kalender

Plannen van Mailchimp organische social posts

Standard en Premium

Je kunt organische social posts plannen als je Mailchimp Standard of Premium gebruikt. Als je deze versies niet hebt, dan kun je wel socials posts maken en publiceren, maar je kunt ze alleen direct publiceren. Je kunt dus niet vooruit werken.

Free, Essentials en legacy

Je kunt de social posts niet plannen, maar je kunt ze wel aan een nieuwsbrief hangen. En als je je nieuwsbrief kunt plannen, dan plan je automatisch ook de social post die daar aan hangt want die wordt gepubliceerd op de tijd waarop je de nieuwsbrief verstuurt.

Statistieken van social posts

Ga naar Reports (bovenste menu) en je krijgt het bereik, het totale aantal impressies en het engagement te zien. Plus het aantal reacties, comments of shares.

Plus een statistiek van het aantal impressies versus het engagement per kanaal. Hierdoor kun je zien welke social posts het goed doen en ook of je wel op het juiste kanaal bezig bent. Dat is toch is dit wel interessant.

Als je via Mailchimp op Twitter gepubliceerd hebt, dan zie je bij je rapporten staan dat die post niets doet. Maar als je het rapport opent krijg je een doorverwijzing naar Twitter en dan kun je ontdekken dat die post wel degelijk iets doet.

Let op: het duurt even voor die statistieken verschijnen. Eens per 4 uur worden ze geüpdatet en dit gaat door tot 48 uur na publicatie.


Heb je de handleiding voor Mailchimp al gevonden? Ik ben een erkende Mailchimp specialist en ik help je met Mailchimp in gewoon Nederlands.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 17-5-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert