Home » Zelf een merge tag maken
zelf een merge tag maken

Zelf een merge tag maken

Zelf een merge tag maken

Een merge tag is een variabel veld. De inhoud van dat veld verschilt per lezer. Zelf een variabel veld maken in Mailchimp, dat kan leuk zijn. Door zelf merge tags te maken kun je je nieuwsbrief heel erg persoonlijk maken.

Zoals je de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief kunt zetten om je nieuwsbrief persoonlijk te maken, zo kun je bijvoorbeeld ook een merge tag voor de bedrijfsnaam in je nieuwsbrief zetten. Of de naam van een hond of een kat. Of iets anders dat past bij je bedrijf en je doelgroep.

En als je dat doet, dan kun je leuke persoonlijke teksten in je nieuwsbrieven zetten die heel natuurlijk lezen. Iets als: “Het is weer tijd voor de jaarlijkse prik van Poezel”. Als je de eigenaar van Poezel bent dan leest dat als een heel gewone zin, maar “Poezel” staat in een variabel veld. En de eigenaar van een kat met een andere naam ziet er de naam van z’n eigen kat staan.

Hoe je begint als je zelf een merge tag wilt maken

Ik ga je hier uitleggen hoe je de bedrijfsnaam van je klant kunt invoegen in je nieuwsbrief. Of de naam van een kat. En als je dat weet, dan kun je ook andere variabele velden maken.

Merge tags kun je op verschillende plaatsen in Mailchimp maken, maar ik beschrijf hier 1 plaats want anders zie je door de bomen het bos niet meer.

  • Ga om te beginnen naar je audiences in de zijbalk helemaal links
  • Kies nu in de 2e zijbalk voor Signup forms.
  • En kies dan voor de Form builder

Maar als je ergens anders een heel andere navigatie leest, dan is dat gewoon ook goed. Het is een andere route naar hetzelfde resultaat.

Variabel veld toevoegen

Klik in de zijbalk op Add a field.

add a field
“Add a field” aanklikken

Om een merge tag voor de bedrijfsnaam te maken kies je daarna voor Text. Dat is het bovenste blokje.

De zijbalk verandert dan en je kunt een nieuw veld benoemen.

merge tag bedrijfsnaam
“Field label” mag je veranderen, “field tag” niet

Kijk nu heel goed naar de velden.

Field label

Bovenaan heb ik het Field label veranderd. Er stond “Untitled” en dat heb ik veranderd in Bedrijfsnaam.

Field tag

Daaronder zie je staan: Field tag. Verander daar liever niets aan. Dit is vanaf nu de merge tag voor de bedrijfsnaam. Als er bedrijfsnamen op je lijst staan en je zet deze merge tag in je nieuwsbrief, dan verschijnt de bedrijfsnaam als tekst.

Required field

Daaronder zie je vakje dat ik niet aangevinkt heb: Required field ofwel verplicht veld. Als je dat vakje aanvinkt dan kunnen mensen die geen bedrijf hebben niet inschrijven. Dat kun je dus beter niet doen, want dat kost inschrijvingen en levert dus niet echt iets op.

Field visibility

Daaronder zie je staan: Field visibility met twee mogelijkheden: Visible of Hidden. Visible staat aangevinkt, dus het veld is zichtbaar op het het inschrijfformulier. Als je Hidden aanvinkt, dan is het veld niet zichtbaar op je inschrijfformulier.

Help text

Dan zie je de help text staan, hier kun je iets invullen dat zichtbaar wordt als mensen met hun rechter muisknop in het veld op je formulier klikken. Dat doen mensen overigens niet, dus als je daar een help text invult gaat hij waarschijnlijk de mist in.

Een alternatief

En dan zie je staan Default merge tag value. Hier vul je het alternatief in dat moet verschijnen in situaties waarin je de merge tag gebruikt terwijl hij niet ingevuld is.

Als er nu direct allerlei vragen in je opkomen over hoe dit dan gaat met de plugin die je gebruikt, dan kan ik kort zijn. Als je dit variabele veld ook mee wilt nemen op het inschrijfformulier van je plugin, dan moet je dit configureren op je website.

Hoe je dit doet kan ik zo niet zeggen want ik weet niet welke plugin je gebruikt. Als je er hulp bij nodig hebt boek dan een Mailchimp cursus op maat bij me. Dit doen we online met vergadersoftware, of je komt naar mijn kantoor in Heiloo.

Zelfgemaakte variabele in je nieuwsbrief

Als deze merge tag wilt gebruiken in je nieuwsbrief dan kun je ‘m gewoon ophalen.

Merge tag in nieuwsbrief zetten
Zelfgemaakte merge tag in je nieuwsbrief zetten

Open het menu van de Merge tags en klik de naam van je merge tag aan. Daarmee zet je de merge tag in je nieuwsbrief. Je lezers zien dan hun bedrijfsnaam in je nieuwsbrief staan, of het alternatief dat je hebt ingevuld.

Mailchimp kan heel lastig zijn om mee te werken. Vooral als je iets bijzonders wilt. Maar in de handleiding Mailchimp kun je ingangen vinden naar oplossingen.

Zelf een variabel veld maken is natuurlijk echt leuk, want met je eigen merge tags kun je je nieuwsbrief precies maken zoals jij dat wilt.

Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik help in het Nederlands met Mailchimp.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Gepubliceerd op: 21-11-2017
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.