Home » Mailchimp handleiding » Nieuwe vormgeving van segmenten
nieuwe vormgeving segmenten mailchimp

Nieuwe vormgeving van segmenten

Mailchimp: nieuwe vormgeving van segmenten

Als je een segment in Mailchimp wilt maken begin je gewoon zoals altijd:

  1. Kies het audience waarin je het segment wilt maken.
  2. Ga in de zijbalk naar de segmenten.

Nieuwe vormgeving van segmenten

Nu ga je een nieuw segment maken. Om dit te doen klik je de knop aan die bovenaan de pagina staat: Create segment. We gaan nu een segment maken van adressen die je naar het archief wilt sturen.

Zodra je Create segment hebt aan geklikt kom je in de Segment Builder. Hier begin je met je segment een naam te geven. Deze naam zie jij alleen, dus je kunt een naam kiezen die je handig vindt.

Nu kun je gemakkelijk in verwarring raken door de knop Review segment die je aan de rechterkant ziet staan. Negeer die knop even en ga naar + Add another condition.

Benodigde tijd: 10 minuten.

Segment in Mailchimp maken

  1. Conditie selecteren

    Je ziet nu een lange lijst met mogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Maar daar zit een zoekveld boven. Dat maakt het makkelijker. Ga zoeken naar “email marketing status”. Begin gewoon met typen en je ziet het vanzelf boven komen drijven. Zodra je het ziet, klik je het aan.


    Zoeken naar email marketing status

  2. Uitgeschreven abonnees selecteren

    Nu kun je je uitgeschreven abonnees selecteren.
    is one of unsubscribed

  3. Review segment

    En dan klik je op de knop: Review segment.

  4. And of or

    Als je uitsluitend wilt weten welke abonnees zich uitgeschreven hebben ben je nu klaar, maar je kunt ook een conditie toevoegen: + add another condition. En dan kun je kiezen tussen AND of OR. AND betekent dat je adressen wilt selecteren die aan beide condities voldoen. OR betekent dat het voldoende is als ze aan 1 van de condities voldoen.
    and of or

  5. Nieuwe conditie toevoegen

    Nu kun je een nieuwe conditie toevoegen. Bijvoorbeeld iedereen die je laatste 5 campagnes niet geopend heeft.
    laatste 5 campagnes niet geopend

  6. Review segment

    Zo kun je doorgaan tot maximaal 5 condities. Daarna klik je op de knop: Review segment.

  7. Aantal abonnees dat aan deze voorwaarden voldoet

    Zodra je de knop “Review segment” aan klikt kom je op een nieuwe pagina waar je het aantal abonnees dat aan je voorwaarden voldoet kunt zien. En als je een beetje scrolt zie je daar ook een paar adressen uit het segment staan.

  8. Save segment

    Scrol weer naar boven, daar staat een knop: Save segment. Klik deze knop aan, dan heb je het segment gemaakt.

  9. Klik op de naam van je segment

    Je bent nu weer op de pagina waar je segmenten staan. Klik op de naam van het segment en je ziet alle adressen in het segment.

  10. Adressen archiveren

    Klik op het kleine pijltje dat je ziet staan boven de aanvinkvakjes en kies voor Select All.

  11. Blauwe balk

    Doordat je dit doet verandert de donkere balk in een blauwe balk met een menu er in. In dat menu staat o.a. Actions. Open het menu Actions en kies voor Archive.

Je kunt veilig experimenteren

Werken met de nieuwe vormgeving van segmenten in Mailchimp is natuurlijk best een beetje spannend. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je iets doet dat niet te herstellen is.

Als je bijvoorbeeld een fout segment maakt, kun je het gewoon weer weggooien en het opnieuw proberen. Dit heeft verder geen invloed op de adressen op je lijst. Als je een segment weggooit, dan blijven de adressen gewoon op je lijst staan. Dus probeer eens iets.


Ik ben een Mailchimp PRO partner. Als je het eng vindt om te werken met de nieuwe segment builder, maak dan een afspraak met me, dan doen we het een eertje samen.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 16-1-2023
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-1-2023

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven