Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp merge tags » Nieuwsbrief doorsturen met Mailchimp
Nieuwsbrief doorsturen

Nieuwsbrief doorsturen met Mailchimp

Nieuwsbrief doorsturen: forward

Misschien is er iemand die jouw nieuwsbrief leest en die dan direct denkt aan een goede vriend of collega die jouw artikel beslist ook moet lezen. Misschien wil je lezer je nieuwsbrief doorsturen.

Als het meezit kan het gebeuren dat iemand je nieuwsbrief wil doorsturen naar iemand anders. En als iemand dat wil doen moet je daar natuurlijk aan meewerken en het gemakkelijk maken want je krijgt hierdoor toegang tot het netwerk achter je netwerk.

Nieuwsbrief doorsturen: social share

Mailchimp maakt het je heel gemakkelijk om een button voor doorsturen in je nieuwsbrief te zetten. Je vindt deze mogelijkheid in het blok Social Share. Sleep het blok naar je nieuwsbrief en zet het op de plaats waar je het hebben wilt. In het blok Social Share vind je o.a. een vakje Forward to a Friend.

Tekst en opmaak

Je kunt hier je eigen tekst neerzetten en onder de tabbladen Style en Settings kun je de vormgeving bepalen.

Je kunt bij dit blok ook een custom URL gebruiken en dan komt de vriend van je lezer direct op een pagina van je website.

Maar misschien wil je liever een aanklikbare tekst neerzetten. Dat kan ook. In dat geval open je het drop-down van de merge tags. Dat vind je in je werkbalk.

Dan scrol je even tot je ziet staan: Forward to a Friend. Als je dat aanklikt staat het in je tekstveld.

forward
Open de merge tags
  • Knip het uit je tekstveld
  • Selecteer de tekst waar je de forward-link onder wilt plaatsen.
  • En maak van de merge tag een link op dezelfde manier als waarop je een gewone uitgaande link maakt.

Het gaat hier om deze merge tag:

*|FORWARD|*

Statistieken en social share

Statistieken

Als mensen je nieuwsbrief gewoon doorsturen, dan zie je in je statistieken dat je nieuwsbrief heel vaak geopend is. Onrealistisch vaak.

Maar als mensen je nieuwsbrief met de forward-knop doorsturen, dan zie je dit terug in je statistieken in het overzicht.

Social share

Een nieuwsbrief doorsturen is een vorm van social share. Dat kan met een blok. In Mailchimp kon dat vroeger, voor het drag en drop systeem, alleen met merge tags. En die merge tags kun je nog steeds gebruiken. Ze zijn beschikbaar voor Facebook en Twitter. Let op: dit hoeft niet, ze zijn gewoon leuk.

Strategisch denken

Er is natuurlijk nog veel meer dat je kunt doen om populair te worden. Hier kun je een artikel vinden over hoe je een kleine website populair kunt maken.

En hier kun je lezen hoe je de groei van je mailinglijst kunt stimuleren.

Weet je al dat je niet alles zelf hoeft uit te zoeken? Je kunt heel eenvoudig een uur coaching boeken. Dat is een cursus op maat dus we gaan het alleen hebben over het onderwerp dat jij kiest. En we doen we online met vergadersoftware, zodat je ook geen reistijd hebt.

Wist je dat ik een erkende Mailchimp expert ben? En ik help ook kleine bedrijven graag!

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 21-12-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 23-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert