Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp nieuwsbrieven » Fout in je nieuwsbrief
fout in je nieuwsbrief

Fout in je nieuwsbrief

Geschatte leestijd: 4 minuten

Fout in je nieuwsbrief

Als een nieuwsbrief verzonden is, kun je ‘m niet meer terug halen. Die ligt in de mailbox en daar is niets meer aan te doen.

Maar als de nieuwsbrief nog bezig is te verzenden kan er nog wel iets, op voorwaarde dat je lijst groot genoeg is dat die verzending wat tijd in beslag neemt en op voorwaarde dat je Mailchimp Premium gebruikt.

Als je Mailchimp Premium niet hebt kun je er niets meer aan doen, maar je kunt eventueel wel de schade beperken.

Fout in een verzonden nieuwsbrief

Nieuwsbrief terughalen

Als een nieuwsbrief verzonden is, kun je ‘m niet meer terug halen. Dat wilt zeggen: als je de gewone versie van Mailchimp gebruikt. Hierbij maakt het niet uit of je de gratis versie of een betaalde versie van Mailchimp gebruikt. In beide gevallen kan het niet.

AB-split

Ook als het een A/B-split is en er nog slechts een deel van de nieuwsbrieven verzonden is, kun je het tweede deel niet terughalen. Er is dus eigenlijk niets meer aan te doen.

Premium en Pro

Maar het kan wel met Mailchimp Premium en Mailchimp Pro, op voorwaarde dat de verzending nog bezig is. Als de verzending nog bezig is kun je de verzending stoppen van de nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn. Dan moet je natuurlijk wel heel erg snel zijn.

Fout in je nieuwsbrief: schade beperken

Archiefpagina

Een fout in je nieuwsbrief staat niet alleen in de nieuwsbrieven je verstuurd hebt. Mailchimp heeft ook een archiefpagina waar je oude nieuwsbrieven staan. Soms is die archiefpagina toegankelijk voor je abonnees. Hier kun je lezen of je archiefpagina toegankelijk is.

En als je archiefpagina toegankelijk is, dan blijft die fout voor eeuwig zichtbaar voor je lezers. Dat is niet gunstig natuurlijk.

Of misschien plaats je je oude nieuwsbrieven op je website. Ook dan blijft je vergissing eeuwig zichtbaar voor je lezers.

Fout corrigeren

Archiefpagina met een fout corrigeren

Op je archiefpagina en eventueel op je website kun je de fout wel corrigeren. Dat pak je als volgt aan:

  • Wacht een paar dagen zodat je zeker weet dat de mensen die je nieuwsbrief in de mailbox gekregen hebben niet meer naar de online-versie willen gaan.
  • Kopieer het exemplaar waar de vergissing in staat, haal de vergissing eruit en stuur dit verbeterde exemplaar naar jezelf.
  • Gooi de nieuwsbrief waar de fout in staat weg.
  • Het gecorrigeerde exemplaar dat je naar jezelf verzonden hebt staat nu in het archief.

De nieuwsbrief waar de fout in staat kun je niet terughalen, maar als je deze stappen doorlopen hebt ziet niemand er meer iets van en dan zal je fout gerust snel in het vergeetboek raken.

Als je meer correctiemogelijkheden wilt, dan kun je ook upgraden naar Mailchimp Premium. Maar dat is wel een dure oplossing voor een incidentele fout. En zelfs dan kun je alleen de verzending stoppen van nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn.

Hulp met Mailchimp

Als je een klein beetje hulp wilt met Mailchimp, dan is uurtje hulp inhuren via de Mailchimp helpdesk een fijne oplossing.

Sandra Keus

Your go-to person!

Zodra ik ergens niet uitkom op het gebied van Mailchimp, dan is er maar één iemand die me gelijk te binnen schiet: Judith de Vries. Ze reageert snel op email, is heel duidelijk in haar communicatie en weet overal een antwoord op. Als je met een Mailchimp probleem zit, dan is Judith your go-to person! Sandra …

Your go-to person! Lees meer »

Fout in een geautomatiseerde nieuwsbrief: Automation

Een andere situatie. Je hebt de fout niet in een gewone nieuwsbrief gemaakt, maar in een Automation workflow. Dan kun je de workflow stil zetten en de fout corrigeren. Maar …

Als de nieuwsbrief al via Automation verzonden is, dan zie je als je klikt op “View this in your browser” de oude versie staan. Geen paniek, want zodra hij opnieuw gaat versturen wordt ook de archiefpagina aangepast. Maar dat gebeurt pas als Automation weer een e-mail gaat versturen.

Je kunt natuurlijk ook hulp krijgen bij het gebruiken van de software van Mailchimp. Als je hulp wilt, begin dan te lezen op de pagina over Mailchimp hulp. Daar vind je een overzicht van de verschillende manieren die ik je bieden kan om je te helpen. Ook incidentele hulp voor “doe-het-zelvers”. En er staat op deze website ook een handleiding voor Mailchimp.


Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 7-11-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert