nieuwsbrief testen bij Mailchimp

Nieuwsbrief testen bij Mailchimp

Als je je nieuwsbrief gaat testen kun je meer doen dan alleen een test e-mail sturen. Lees hier wat je allemaal kunt doen om goed te testen. En besef ook dat je een Mailchimp nieuwsbrief niet goed kunt testen door ‘m te versturen vanaf een testlijst. Maar wat hier niet bijhoort is het maken van een testlijst. Want dan ben je juist heel slecht aan het testen.

Nieuwsbrief testen bij Mailchimp

Je nieuwsbrief testen is erg belangrijk, want als er iets niet goed is dan wil je dat toch wel graag weten voordat je ‘m verstuurt. In dit artikel hoe je je Mailchimp nieuwsbrief kunt testen, waar je op moet letten en wat er aan de hand is als je Mailchimp test niet aankomt.

Gebruik geen testlijst als je gaat testen bij Mailchimp

Als je gaat testen heb je de neiging om een testlijst te gaan maken. Vroeger was dat in Mailchimp heel gemakkelijk. Nu kan dat niet meer in Mailchimp Free, maar in de andere versies nog wel. Het probleem hiermee is alleen dat het geen goede methode is.

De resultaten die je bij een test te zien krijgt hangen o.a. af van de inrichting van je audience. Daarom kun je alleen testen vanuit het audience dat je ook gebruikt om je nieuwsbrief echt te versturen. Want anders krijg je een misleidend testresultaat.

Maar je hoeft ook helemaal niet te testen vanaf een testlijst. Als je graag een echte nieuwsbrief naar jezelf verstuurt, lees dan het artikel over Mailchimp naar 1 persoon versturen.

Lees je nieuwsbrief hardop voor

Lees je nieuwsbrief hardop. Dan ontdek je dat:

  • je zinnen krom zijn en niet goed lopen
  • de structuur van je zinnen veel te ingewikkeld is
  • je zinnen veel te lang zijn

Als je dat ontdekt voor verzending dan is dat mooi meegenomen, want dat kun je dan allemaal verbeteren.

Printen, dan zie je fouten sneller

Als je klikt op “Preview and Test” (helemaal bovenaan) en daarna op “View this email in your browser” dan kom je op de archiefpagina. Als je daar klikt met je rechtermuisknop dan kun je de nieuwsbrief printen. Doe dat want dan zie je fouten veel sneller.

Daarna ga je de links checken om te kijken of ze wel allemaal werken. In het artikel over de link checker kun je lezen hoe de link checker werkt.

Nieuwsbrief testen bij Mailchimp: merge tags testen

Als alle links werken open je opnieuw Preview and Test.

Aan de rechterkant van de pagina zie je een schuifje staan bij Enable live merge tag info. Zet dat schuifje op groen.

Mailchimp nieuwsbrief testen schuifje omzetten

Je kunt nu de merge tags in werking zien. Bijvoorbeeld de voornaam en het e-mailadres.

live merge tags testen

Mobiele versie testen

Als je naar de preview van je nieuwsbrief kijkt, kijk dan vooral ook naar de mobiele versie.

testen preview mode
mobiele versie bekijken

Als de mobiele versie niet goed is dan heb je meestal elementen in je nieuwsbrief die veroorzaken dat je nieuwsbrief niet meer responsive is.

Er staan dan bijvoorbeeld veel te grote afbeeldingen in je nieuwsbrief of je hebt afbeeldingen in een tekstveld geplaatst. Je merkt dit doordat je in de mobiele versie van links naar rechts moet scrollen om de nieuwsbrief te lezen.

Verstuur tests naar meer soorten adressen

Het is belangrijk je nieuwsbrief goed te testen. Verstuur niet alleen een test naar je eigen e-mailadres. Verstuur tests naar verschillende e-mailadressen: Gmail, Yahoo, hotmail etc. Want in iedere mailbox ziet je nieuwsbrief er anders uit.

rss testen

Aflevering van je nieuwsbrief

Als je testmail niet aankomt zegt dat niet zoveel. Maar test je nieuwsbrief dan beslist ook bij een tool als Mailtester, om te zien of hij wordt tegengehouden door de spamfilters. Op dit platform kun je ongeveer zien hoe de spamfilters over je nieuwsbrief denken.

Als je je het vermoeden hebt dat je nieuwsbrief niet aankomt dan kunnen we ook een onderzoek doen. Daarna kan ik je daarna precies vertellen of je nieuwsbrief aankomt of niet, en in welke folder hij aankomt. En dan kan ik je precies vertellen wat je zou moeten veranderen om betere resultaten te krijgen.

Dit artikel maakt deel uit van een serie over de blokken van de drag & drop editor. De andere artikelen vind je hier onder.

Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik kan je helpen met Mailchimp.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Mailchimp drag en drop editor

Dit artikel maakt deel uit van een serie over de Mailchimp drag & drop editor. Meer artikelen in deze serie vind je hieronder.

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden: als je nieuwsbrief helemaal klaar is en door en door getest, dan controleer je nogmaals alles op de pagina Confirm en als ook dan alles goed is, dan kun je ‘m verzenden. Het is goed als je een routine ontwikkelt voor je op de verzendknop klikt. Want niets is vervelender dan direct …

Mailchimp nieuwsbrief verzenden Lees verder »

eigen html

Eigen HTML in je nieuwsbrief

Eigen HTML in je nieuwsbrief kan in Mailchimp Standard, Premium en de legacy versie. Maar als je een van deze versies hebt kun je wel echt iets leuks maken. Je kunt een hele nieuwsbrief (laten) coderen. Maar je kunt ook een responsive design van Mailchimp gebruiken en daar een code blok in zetten. En dan …

Eigen HTML in je nieuwsbrief Lees verder »

0 reacties
blokken voor afbeeldingen

Afbeeldingen in Mailchimp

Met afbeeldingen in Mailchimp zie ik het vaak mis gaan. En dat komt dan bijna altijd doordat de nieuwsbrief verkeerd gemaakt is. Lees dit even, dan hoef jij deze fout niet te maken. Want als je deze fout maakt, is het onvermijdelijk dat je nieuwsbrief er amateuristisch uitziet. Ongeacht wat je verder allemaal goed doet. …

Afbeeldingen in Mailchimp Lees verder »

Mailchimp mobiel

Mailchimp mobiel

De mobiele versie van je Mailchimp nieuwsbrief kun je een eigen opmaak meegeven. Dat hoeft niet want alles is goed ingesteld. Maar als je het anders wilt dan kan dat. Je kunt Mailchimp mobiel precies zo opmaken als je maar wilt. Denk daar ook even over na, want je mag verwachten dat een flink percentage …

Mailchimp mobiel Lees verder »

Mailchimp drag & drop editor

Mailchimp nieuwsbrief drag & drop

Gratis cursus Mailchimp nieuwsbrief drag & drop maken, geen e-mailadres nodig. Met de Mailchimp drag & drop editor bouw je een nieuwsbrief op uit blokken. Dit doe je terwijl je ‘m maakt en dit werkt makkelijk, op voorwaarde dat je er een klein beetje over weet. Want anders doe je dingen die logisch lijken maar …

Mailchimp nieuwsbrief drag & drop Lees verder »

Mailchimp social cards

Mailchimp social cards maken

Mailchimp social cards maken is interessant als je nieuwsbrief vaak gedeeld wordt op de social media. Besef ook dat je lezers je nieuwsbrief kunnen delen op de social media en ook dan is het belangrijk dat je de nieuwsbrief een afbeelding meegeeft zodat hij gezien wordt. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel …

Mailchimp social cards maken Lees verder »

button in Mailchimp

Button in Mailchimp

Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te …

Button in Mailchimp Lees verder »

tekstblok bewerken

Tekstblok bewerken

Hier lees je hoe je een tekstblok in de drag & drop editor van Mailchimp bewerkt en welke mogelijkheden je hierbij hebt. Bij het bewerken van een tekstblok zijn er ook een aantal serieuze aandachtspunten, zoals het gebruiken van het plakvenster. Als je dat niet doet dan vervuilt de HTML en dat kan er de …

Tekstblok bewerken Lees verder »

Mailchimp templates opslaan

Nieuwsbrief opslaan als template

Een nieuwsbrief kun je opslaan als template en dat heeft meer voordelen dan een nieuwsbrief kopiëren om de layout opnieuw te kunnen gebruiken. Vooral omdat het opslaan als template ervoor zorgt dat de nieuwsbrief als het ware “opgeschoond” wordt. Je social card wordt er bijvoorbeeld afgehaald, waardoor je een mooie nieuwe social card kunt toevoegen. …

Nieuwsbrief opslaan als template Lees verder »

divider in Mailchimp

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar …

Divider in Mailchimp Lees verder »

video in een mailchimp nieuwsbrief

Video in Mailchimp nieuwsbrief

Hoe je een video in je Mailchimp nieuwsbrief plaatst en wat je kunt doen om die video op een strategische manier in je nieuwsbrief te plaatsen. Want als je je video gewoon hup in Mailchimp plaatst, dan stuur je mensen naar Vimeo of YouTube om ‘m te bekijken. En dan zien ze voor of na …

Video in Mailchimp nieuwsbrief Lees verder »

0 reacties

Gepubliceerd op: 26-1-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.