Percentage afgeleverde nieuwsbrieven via Mailchimp
Als je wilt weten hoe verschillende platforms presteren als het om deliverability gaat, dan moet je dezelfde e-mail via verschillende platforms versturen. En nóg beter: verstuur dezelfde e-mail een paar keer, want dan kun je ook nog zien of een platform de ene keer wel en de andere keer niet goed presteert. E-mailToolTester doet dat af en toe met heel veel platforms. In dit artikel licht Mailchimp eruit om Mailchimp gedurende langere tijd te volgen.
De cijfers die je hier leest zijn verzameld door 5x een nieuwsbrief te versturen, telkens met een week er tussen. Die nieuwsbrieven zijn verstuurd naar een lijst met speciale adressen waarvan bekend is door welke spamfilters ze beschermd worden.
Percentage afgeleverde nieuwsbrieven via Mailchimp
Hoe heeft Mailchimp de laatste tijd gepresteerd?
- Inbox: dit betekent dat de e-mails in de primaire mailbox terechtkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gmail primair.
- Tabs: dit zijn tabbladen, zoals een reclamefolder of een updates folder.
- Spam: dat zal duidelijk zijn, dat is de spamfolder
- N.a.: niet gearriveerd. Deze nieuwsbrieven zijn wel verzonden maar nergens in de mailbox van de ontvanger gekomen.
Datum | Primair | Tabs | Spam | N.a. |
---|---|---|---|---|
januari 2023 | 81,1% | 11,5% | 3,2% | 4,1% |
april 2022 | 71,2% | 14,7% | 13,8% | 0,3% |
oktober 2021 | 69,7% | 15,4% | 11,9% | 2,9% |
maart 2021 | 72,0% | 14,9% | 12,9% | 0,1% |
september 2020 | 75,3% | 16,0% | 8,4% | 0,3% |
februari 2020 | 78,9% | 2,7% | 16,8% | 1,7% |
juli 2019 | 84,2% | 6,7% | 8,0% | 1,1% |
januari 2019 | 63,6% | 18,1% | 17,8% | 0,6% |
Wat je hier ziet staan is relatief. Er staat bijvoorbeeld dat 4,1% van de e-mails van Mailchimp in januari 2023 niet aangekomen is. En dat vind ik best alarmerend. Maar evengoed staat Mailchimp in januari 2023 op positie 2 van best presterende platforms. Dus alle platforms hebben hiermee te maken in deze periode.
Dat betekent dat er iets veranderd is bij de ontvangende adressen: ze zijn strenger geworden. Hierdoor moeten alle platforms zich aanpassen. En jij moet zelf ook iets doen. Daar kom ik verderop op terug.
Komt Mailchimp in spam?
E-mail platforms zijn voortdurend actief bezig deze cijfers te verbeteren. Dat doen ze door technische verbeteringen door te voeren en spammers te weren. Want besef dat het lang niet altijd onterecht is als een e-mail in spam komt: sommige e-mails zijn ook gewoon spam. En spammers hebben een negatieve invloed op de prestaties van het hele platform. Dus ook op de aflevering van nieuwsbrieven van mensen die met toestemming mailen.
Een andere factor is dat de ontvangende adressen steeds strenger worden.
Je ziet dat het percentage nieuwsbrieven dat helemaal niet aankomt niet hoog is en dat het percentage dat in spam komt ook wel meevalt.
E-mail authenticatie
Ikzelf heb heel lang de e-mails die ik via Mailchimp stuur bewust niet geauthenticeerd. Bewust, want veel van mijn klanten hebben dat ook niet gedaan. Door het niet te doen kan ik dus beter zien of het even goed lukt om een e-mail in de mailbox te krijgen.
En dat is jarenlang gelukt. Maar in januari 2023 kwamen alle e-mails die ik naar Gmail stuurde in spam. Ik heb niets aan die e-mails veranderd, dus dat betekent dat het spamfilter van Gmail een beetje veranderd is.
Ik raad je daarom dringend aan om je e-mails te authenticeren, want dat verbetert de aflevering enorm!
En als jouw nieuwsbrief gedurende langere tijd een lage open rate heeft, dan zou het kunnen dat hij in spam komt. Als je dat wilt, kan ik dat voor je onderzoeken.
En als je niet zo handig bent met e-mailmarketing en er eigenlijk ook helemaal geen tijd voor hebt, dan kun je je e-mailmarketing natuurlijk ook uitbesteden.

Als je nieuwsbrief in spam komt, dan denk ik aan een slecht onderhouden lijst of een technische fout in je nieuwsbrief. Iets dat je zelf hebt gedaan toen je de nieuwsbrief maakte.
Hier kun je een checklist opvragen om snel te controleren of je zoiets gedaan hebt.