Home » Mailchimp handleiding » Profielen wijzigen bij Mailchimp
Mailchimp profielen wijzigen

Profielen wijzigen bij Mailchimp

Geschatte leestijd: 5 minuten

Profielen wijzigen bij Mailchimp

Als ik mensen help met Mailchimp dan kom ik heel soms tegen dat een nieuwsbrief er raar uitziet omdat de profielen niet goed staan ingesteld. De oplossing is dan eenvoudig: profielen wijzigen.

De instellingen van je profielen moeten goed staan. Want als de profielen niet goed zijn ingesteld, dan verstuur je uitsluitend een platte tekst nieuwsbrief. Die nieuwsbrief herken je doordat hij er raar uitziet en geen afbeeldingen en opmaakt heeft. Het is een soort nieuwsbrief dat je echt niet wilt versturen ;)

De instellingen van je profielen bepalen o.a. of de afbeeldingen in je nieuwsbrief getoond worden. In een vorig artikel heb ik beschreven hoe het kan komen dat afbeeldingen niet getoond worden terwijl alles goed ingesteld staat en er geen reden te vinden is.

In dit artikel ga ik in op nog een goede reden waarom afbeeldingen niet getoond worden: de instellingen in de profielen van je abonnees staan niet goed.

HTML en plattetekst nieuwsbrief

De nieuwsbrief die je maakt is een HTML-nieuwsbrief. Dat betekent dat er aanklikbare links en afbeeldingen in je nieuwsbrief staan. Maar daarnaast verstuur je ook een plain-text nieuwsbrief, want die zorgt ervoor dat je nieuwsbrief minder snel in spam komt.

Maar mensen kunnen ook kiezen voor een platte tekst nieuwsbrief zonder HTML nieuwsbrief. En het kan gebeuren dat je bij het invoeren van de adressen per ongeluk aangeeft dat deze adressen een platte tekst nieuwsbrief moeten krijgen.

Of je abonnee HTML of platte tekst ontvangt hangt af van de instellingen in het profiel van je abonnee.

Voor welk voorkeursformat je abonnees ingeschreven staan kun je zien als je naar het profiel van de abonnee gaat. Hier staat het voorkeursformat aangegeven. En als dat plain-text is, dan zijn er geen afbeeldingen zichtbaar.

Inschrijfformulier

Als mensen zich inschrijven via je inschrijfformulier staan hun profielen meestal goed. Op het inschrijfformulier vraag je naar de voorkeur: HTML of text.

Er staat al een vinkje bij HTML, dus je nieuwe abonnee moet iets doen om een plain-text nieuwsbrief te krijgen. De meeste mensen zien dit niet eens, waardoor je nieuwe abonnee zich inschrijft voor de HTML-nieuwsbrief: met afbeeldingen en aanklikbare links.

Als je mensen laat inschrijven via een formulier op je website, dan staan de profielen ook automatisch goed ingesteld op HTML.

Adressen handmatig invoeren

Maar ls je de profielen handmatig invoert kan het gebeuren – zeker als je niet precies weet wat het betekent – dat je text aanvinkt. Dat klinkt ook logisch. HTML klinkt als een ingewikkelde code, text klinkt als een gewone nieuwsbrief.

  • Dat is eigenlijk ook zo, HTML is een ingewikkelde code, maar die code zien je abonnees niet, zij zien een nieuwsbrief met afbeeldingen en aanklikbare links.
  • Text is ook eigenlijk een gewone nieuwsbrief met tekst: zonder afbeeldingen.

Als je hierdoor per ongeluk bij al je abonnees text hebt aangevinkt, dan krijgen al je abonnees een platte tekst nieuwsbrief: zonder afbeeldingen en met rare lange URL’s.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

review van een vrouw

Ontzettend goed geholpen

Judith heeft me ontzettend goed geholpen. Ik zat met een vraag over MC en tot mijn grote verrassing reageerde ze direct, heel kundig, sympathiek en to the point. Een prettig gesprek waarin ik veel tips heb gekregen. Alexandra Calmero In de Mailchimp helpdesk kun je snel hulp krijgen. Soms kan dat nog dezelfde dag. Je …

Ontzettend goed geholpen Lees meer »

Profielen wijzigen bij Mailchimp

Profielen kun je handmatig – per profiel – wijzigen, maar zeker als je een grote lijst hebt is dat erg veel werk.

Als je een fout hebt gemaakt zoals het invoeren van text als voorkeursformaat bij al je profielen, dan is er ook een snellere weg. Je kunt de hele lijst met profielen die je net hebt ingevoerd downloaden en opnieuw – gecorrigeerd – uploaden. Je zult zien dat het probleem dan verholpen is.

Doe dit niet zomaar

Je moet de profielen natuurlijk niet zomaar wijzigen als je ziet staan dat mensen hebben aangevinkt dat ze een plain text nieuwsbrief willen, want sommige mensen kiezen hier welbewust voor.

Marketeers doen dat bijvoorbeeld wel eens, omdat ze niet willen dat jij kunt zien of hun nieuwsbrief geopend is. En mensen die een voorleesprogramma gebruiken willen ook liever een plain text nieuwsbrief.

Verander die instelling daarom alleen als je zeker weet dat je de adressen zelf fout hebt ingevuld.

Daarnaast: het is een goed idee om een link naar het profiel van je abonnee in je nieuwsbrief te plaatsen, zodat mensen zelf hun profiel kunnen bijwerken. Bijvoorbeeld als iemand een nieuw e-mailadres wil gebruiken.

De link naar het profiel van je abonnee staat vanzelf in je nieuwsbrief dus daar hoef je in principe niets aan te doen.

Maar dan moet je wel de voettekst van je nieuwsbrief intact laten. De link om profielen te wijzigen is een merge tag. Als jij toevallig wel dingen hebt veranderd in de voettekst waardoor die link er niet meer in staat, dan kun je dit het gemakkelijkste herstellen door een nieuw blok footer naar je nieuwsbrief te slepen.

Als je problemen met Mailchimp hebt dan ligt de oorzaak meestal in iets dat je niet goed gedaan hebt en dat je dus ook gewoon zelf kunt veranderen.

En Mailchimp audiences zitten complex in elkaar. Hier kun je een artikel vinden over al die soorten adressen.

Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik help je in het Nederlands met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Profielen wijzigen bij Mailchimp: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 2-9-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *