Home » Responsive designs
responsive designs

Responsive designs

Responsive designs: indeling van je nieuwsbrief

De indeling van de responsive designs van Mailchimp kan verschillen. Het is zaak om voor het maken van je nieuwsbrief ongeveer te weten wat je wilt.

Blokken over de volle breedte

Er zijn blokken over de volle breedte van je nieuwsbrief. Deze blokken worden een beetje smaller als je nieuwsbrief gelezen wordt op een mobiel device.

Blokken over de halve breedte

Er zijn ook blokken over de halve breedte. Als je lezer desktop leest staan er dan 2 blokken naast elkaar. Maar als je lezer mobiel leest, dan schuiven deze blokken onder elkaar.

Blokken over 1/3 van de breedte

En dan zijn er ook nog blokken die een derde van de breedte van je nieuwsbrief in beslag nemen. Desktop ziet je lezer 3 blokken naast elkaar. Maar een lezer die mobiel leest ziet er 3 onder elkaar.

Zijbalken

Bij een responsive design moest je erg goed nadenken als je een template met een zijbalk koos. Want je moest er dan rekening mee houden dat de zijbalk voor de mobiele lezer niet naast de bodytekst getoond zou worden.

De meeste mensen realiseerden zich dat niet waardoor er rare nieuwsbrieven kwamen. Nu is dat niet meer aan de orde want de zijbalken zijn afgeschaft. En dit is niet erg, want nieuwsbrieven worden voor meer dan 50% mobiel gelezen.

En mensen die mobiel lezen zien de zijbalk helemaal niet als zijbalk. Ze zien gewoon een extra stukje tekst of een extra afbeelding onder hun nieuwsbrief. En dat stukje tekst of die extra afbeelding kun je evengoed plaatsen.

Mailchimp responsive designs: je mogelijkheden

In maart 2015 heeft Mailchimp een aantal nieuwe templates voor het responsive design toegevoegd. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om je afbeeldingen te rangschikken. En je hebt meer mogelijkheden om te spelen met tekst en afbeeldingen.

Heel veel mensen hebben om deze nieuwe mogelijkheden om je nieuwsbrief vorm te geven gevraagd. Ik vind de nieuwe mogelijkheden ook echte verbeteringen.

Mailchimp responsive designs

Let op: bij Mailchimp Free krijg je 5 templates. Of je met jouw versie van Mailchimp het template van je keuze kunt gebruiken kun je zien door er met je muis overheen te gaan. Als je dan te zien krijgt dat je moet upgraden, dan moet je eerst upgraden voordat je dat template kunt gebruiken.

Ook bij het kiezen uit deze nieuwe templates basic design moet je er – net als bij de templates die er al waren – rekening mee houden dat de afbeeldingen niet naast elkaar getoond worden als je nieuwsbrief mobiel bekeken wordt.

Denk eraan dat het basic template een responsive design is. Afbeeldingen en teksten schuiven onder elkaar als de nieuwsbrief mobiel gelezen wordt.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

tijmen van steeg

Product specifieke mail

Judith heeft me al een aantal keren geholpen om Mailchimp op een juiste manier in te richten. De laatste maal was het echt een ingewikkelde toestand, maar nu krijgt toch iedereen een product specifieke mail afgeleverd. En dat bewijst zich bij mij in een hoop positieve reacties van klanten :-) Tijmen van Steeg, Ongedierte bestrijden …

Product specifieke mail Lees verder »

Aandachtspunten afbeeldingen

Daarnaast moet je er bij nieuwsbrieven altijd rekening mee houden dat de verhouding tussen de hoeveelheid tekst en het aantal afbeeldingen niet “scheef” mag zijn.

Spamfilters weten niet precies wat er op een afbeelding staat, daarom vertrouwen ze afbeeldingen niet helemaal. Daarom is de kans dat spamfilters reageren groter als je een nieuwsbrief maakt die hoofdzakelijk uit afbeeldingen bestaat. Als de verhouding tussen tekst en afbeeldingen niet klopt kun je problemen krijgen.

Omslagpunt

Dit een aandachtspunt waar je echt rekening mee moet houden. Hoe die verhouding precies is en waar het omslagpunt precies ligt kan ik je niet zeggen, maar als je een template gebruikt met 6 afbeeldingen + een afbeelding als header en je zet daar 3 regels tekst tussen, dan kun je problemen verwachten. Ga uit van een verhouding van minimaal 65% tekst en maximaal 35% afbeeldingen.

Ik wil dit expliciet benoemen, want deze templates met erg mooie mogelijkheden voor extra afbeeldingen nodigen ertoe uit om veel meer afbeeldingen dan tekst te plaatsen. Het is goed als je weet wat hier de risico’s van zijn.

Blijf lezen: Over de belangrijkste aandachtspunten bij het design, of ga direct naar de handleiding Mailchimp.

Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik bied Mailchimp support.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Credits: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 2-4-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.