Mailchimp responsive designs
Mailchimp heeft 2 soorten templates: drag & drop en een inline editor. In dit artikel heb ik het over de drag & drop designs. Drag & drop bouw je op uit blokken.
Responsive designs: indeling van je nieuwsbrief
De indeling van de responsive designs van Mailchimp kan verschillen. Het is zaak om voor het maken van je nieuwsbrief ongeveer te weten wat je wilt.
Blokken over de volle breedte
Er zijn blokken over de volle breedte van je nieuwsbrief. Deze blokken worden een beetje smaller als je nieuwsbrief gelezen wordt op een mobiel device.
Blokken over de halve breedte
Er zijn ook blokken over de halve breedte. Als je lezer desktop leest staan er dan 2 blokken naast elkaar. Maar als je lezer mobiel leest, dan schuiven deze blokken onder elkaar.
Blokken over 1/3 van de breedte
En dan zijn er ook nog blokken die een derde van de breedte van je nieuwsbrief in beslag nemen. Desktop ziet je lezer 3 blokken naast elkaar. Maar een lezer die mobiel leest ziet er 3 onder elkaar.
Zijbalken
Bij een responsive design moest je erg goed nadenken als je een template met een zijbalk koos. Want je moest er dan rekening mee houden dat de zijbalk voor de mobiele lezer niet naast de bodytekst getoond zou worden.
De meeste mensen realiseerden zich dat niet waardoor er rare nieuwsbrieven kwamen. Nu is dat niet meer aan de orde want de zijbalken zijn afgeschaft. En dit is niet erg, want nieuwsbrieven worden voor meer dan 50% mobiel gelezen.
En mensen die mobiel lezen zien de zijbalk helemaal niet als zijbalk. Ze zien gewoon een extra stukje tekst of een extra afbeelding onder hun nieuwsbrief. En dat stukje tekst of die extra afbeelding kun je evengoed plaatsen.
Mailchimp responsive designs: je mogelijkheden
In maart 2015 heeft Mailchimp een aantal nieuwe templates voor het responsive design toegevoegd. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om je afbeeldingen te rangschikken. En je hebt meer mogelijkheden om te spelen met tekst en afbeeldingen.
Heel veel mensen hebben om deze nieuwe mogelijkheden om je nieuwsbrief vorm te geven gevraagd. Ik vind de nieuwe mogelijkheden ook echte verbeteringen.

Let op: bij Mailchimp Free krijg je 5 templates. Of je met jouw versie van Mailchimp het template van je keuze kunt gebruiken kun je zien door er met je muis overheen te gaan. Als je dan te zien krijgt dat je moet upgraden, dan moet je eerst upgraden voordat je dat template kunt gebruiken.
Ook bij het kiezen uit deze nieuwe templates basic design moet je er – net als bij de templates die er al waren – rekening mee houden dat de afbeeldingen niet naast elkaar getoond worden als je nieuwsbrief mobiel bekeken wordt.
Denk eraan dat het basic template een responsive design is. Afbeeldingen en teksten schuiven onder elkaar als de nieuwsbrief mobiel gelezen wordt. Maar dan is het wel zaak ervoor te zorgen dat je afbeeldingen in een blok voor afbeeldingen zet en niet in een tekstblok. Want anders is je nieuwsbrief niet meer responsive.
Aandachtspunten afbeeldingen
Daarnaast moet je er bij nieuwsbrieven altijd rekening mee houden dat de verhouding tussen de hoeveelheid tekst en het aantal afbeeldingen niet “scheef” mag zijn.
Spamfilters weten niet precies wat er op een afbeelding staat, daarom vertrouwen ze afbeeldingen niet helemaal. Daarom is de kans dat spamfilters reageren groter als je een nieuwsbrief maakt die hoofdzakelijk uit afbeeldingen bestaat. Als de verhouding tussen tekst en afbeeldingen niet klopt kun je problemen krijgen.
Omslagpunt
Dit een aandachtspunt waar je echt rekening mee moet houden. Hoe die verhouding precies is en waar het omslagpunt precies ligt kan ik je niet zeggen, maar als je een template gebruikt met 6 afbeeldingen + een afbeelding als header en je zet daar 3 regels tekst tussen, dan kun je problemen verwachten. Ga uit van een verhouding van minimaal 65% tekst en maximaal 35% afbeeldingen.
Ik wil dit expliciet benoemen, want deze templates met erg mooie mogelijkheden voor extra afbeeldingen nodigen ertoe uit om veel meer afbeeldingen dan tekst te plaatsen. Het is goed als je weet wat hier de risico’s van zijn.
Blijf lezen: Over de belangrijkste aandachtspunten bij je nieuwsbrief, of overweeg je e-mailmarketing uit te besteden.
Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik bied Mailchimp support.
Gratis Mailchimp tips
We beginnen met een checklist voor je nieuwsbrief en daarna krijg je op maandagmorgen telkens opnieuw ondersteuning over alles dat met Mailchimp te maken heeft.
Credits: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.