Geschatte leestijd: 6 minuten
Tags in Mailchimp, wat zijn het?
Tags in Mailchimp: sinds augustus 2018 beschikbaar. Voor augustus 2018 waren die tags er eigenlijk ook, maar toen heetten ze statische segmenten.
Statische segmenten waren moeilijk te vinden en lastig in het gebruik. Tags zijn veel makkelijker te vinden en ook veel gemakkelijker in het gebruik. Een verbetering dus.
Tags in Mailchimp: statische segmenten en VIPs
Dynamische segmenten
Vroeger had dus dynamische en statische segmenten. Dynamische segmenten zijn segmenten die zichzelf bijwerken en deze dynamische segmenten zijn er nog steeds. Dat zijn gewoon segmenten.
Statische segmenten
Statische segmenten hadden als kenmerk dat ze zichzelf niet bijwerkten. Als je ze gemaakt had bleven ze zoals ze waren. Deze statische segmenten zijn omgebouwd in tags.
VIPs
Er is één “bijna tag” die je misschien al kent. Dat is het label voor je VIPs want dat is al sinds de prehistorie beschikbaar. Het is een label en lijkt op een tag, maar dat is het niet. Het verschil is dat je met tags veel meer kunt doen dan met het label VIP. VIP is dus een uniek label. Het is geen groep, het is geen echt segment en het is ook geen echte tag.
Verschillen tussen groepen, segmenten en tags
Tags in Mailchimp zijn labels, een manier om je adressen te organiseren. Ze zijn niet zichtbaar voor je abonnees, alleen jij ziet ze.
We hebben nu dus 3 manieren om adressen te organiseren: groepen, segmenten en tags.
Groepen
Bij groepen bepaal je zelf aan welke groep je een adres toevoegt. Maar je kunt het ook mogelijk maken dat je abonnees zichzelf abonneren op een groep.
Segmenten
Bij segmenten bepaal je het niet zelf. Of een adres wel of geen deel uitmaakt van een segment hangt ervan af of het adres aan de specifieke condities van dat segment voldoet. Een segment is bijvoorbeeld: iedereen die 5 sterren bij z’n naam heeft staan.
Segmenten kunnen dus ook voortdurend veranderen, afhankelijk van de situatie. Opent iemand wekenlang je nieuwsbrief, dan hoort hij bij het segment met 5 sterren. Gaat hij daarna op vakantie en opent niets, dan verdwijnt hij uit het 5-sterrensegment.
Tags
Als je tags gebruikt bepaal je zelf of je een tag toevoegt aan een adres. Je abonnee kan dit niet zien en je abonnee kan niet zelf een tag aan z’n adres toevoegen of een tag verwijderen.
Hoe voeg je tags toe
- Tags voeg je handmatig toe aan het profiel van je abonnee.
- Of je voegt een tag toe bij het importeren van een adressenlijst.
- En je kunt ze toevoegen aan iedereen die inschrijft via een Mailchimp landingspagina.
- Je kunt ook naar je adressen gaan, een aantal vakjes aanvinken (die zie je voor je adressen staan) en dan het menu Add or Remove Tags openen en een tag kiezen (Audience – menu bij Manage Audience – View Audiences – klik op de naam van je lijst).
Als je tags aan een adres hebt toegevoegd dan kun je die tags zien bij het individuele profiel van je abonnee én je kunt ze zien door op de naam van je lijst te klikken en (als dat nodig is) een stukje naar rechts te scrollen.
En dat is een geweldige verbetering t.o.v. statische segmenten, want die kon je niet zien in je lijst of bij het profiel van je abonnee.
Tags managen
Als je op de naam van je lijst klikt, dan zie je boven je adressen een menubalk met daarin o.a. Manage contacts. En als je het menu Manage contacts opent, dan zie je daar een aantal mogelijkheden.
Daar is de nieuwe mogelijkheid Tags in opgenomen. Als je dit item aanklikt dan zie je daar al je tags staan. En als je eerder statische segmenten gebruikt hebt dan zie je die daar nu ook staan.
Verzenden naar tags
Tags kun je net als segmenten en groepen gebruiken om heel gericht te mailen. Zorg eerst dat je je adressen met behulp van tags organiseert.
Beginnen bij je nieuwsbrief
Dan ga je beginnen aan een nieuwsbrief zoals je dat altijd doet, maar je gaat niet naar de hele lijst versturen.
- Open het menu All subscribers in Audience
- Scrol naar beneden (tot voorbij de Segmenten), dan zie je de tags.
- Klik de tag aan waar je naar verzenden wilt.
Bij je lijst beginnen
Of je begint bij je lijst.
- Klik op de naam van je lijst.
- Open het menu Filter By Tags en kies de tags waar je naar wilt verzenden. Je kunt naar maximaal 5 tags tegelijk versturen.
- Open nu in de bruine balk het menu: Send campaign en kies wat je wilt doen: een nieuwsbrief versturen of een advertentie maken.
Op de tagpagina beginnen
Je kunt ook beginnen bij de tagpagina.
- Klik op de naam van je lijst
- Open het menu bij Manage contacts
- Kies voor Tags
- Kies een tag
- Open het menu bij View (aan de rechterkant van de pagina)
- En kies voor Send
Aandachtspunten bij tags in Mailchimp
Voordat je nu enthousiast aan de slag gaat met tags moet je eerst even nadenken. Dit nadenken over tags lukt erg goed als je aan jezelf probeert te verantwoorden waarom je ervoor kiest tags te gebruiken en niet kiest voor groepen of segmenten.
Realiseer je dat tags statisch zijn, je abonnee kan niets aan een tag veranderen.
Hierdoor is een tag niet geschikt om bijvoorbeeld de interesses van je abonnee vast te leggen, want interesses kunnen veranderen. Maar als je bij een event bent geweest en daar abonnees hebt geworven, dan is een tag juist weer wel heel geschikt om de bron vast te leggen, want die verandert niet meer.
Denk hier goed over na als je tags zinvol wilt inzetten, want als je veranderlijke zaken vast gaat leggen met een tag dan zijn je gegevens al heel snel niet meer actueel.
Houd er rekening mee dat je abonnee inzage kan vragen in alles wat je over hem of haar bewaart. En als je abonnee dat doet, dan ziet je abonnee die tags wel. Sla dus geen “geheimen” op met behulp van tags, want daarvoor zijn ze niet geschikt.
Hier kun je verder lezen in de artikelen over werken met Mailchimp audiences, dat kan veel helderheid geven. En je kunt je e-mailmarketing natuurlijk ook aan me uitbesteden.
Ik ben een erkende Mailchimp expert. Ik kan je helpen met Mailchimp en ik kan je ook Mailchimp trainingen bieden.
Gratis Mailchimp tips
We beginnen met een checklist voor je nieuwsbrief en daarna krijg je op maandagmorgen telkens opnieuw ondersteuning over alles dat met Mailchimp te maken heeft.