Home » Mailchimp handleiding » Verplichte velden in Mailchimp
verplichte velden

Verplichte velden in Mailchimp

Verplichte velden in Mailchimp

Verplichte velden op je inschrijfformulier kunnen er de oorzaak van zijn dat je veel minder inschrijvingen krijgt dan je zou kunnen krijgen. En soms zijn ze er ook de oorzaak van dat het inschrijfformulier op je website niet lijkt te werken. In werkelijkheid is dat gelukkig niet zo.

In dit artikel heb ik het over verplichte velden en over het gebruik van een inschrijfplugin in combinatie met verplichte velden. Het is zaak om op te passen met verplichte velden. Ze hebben haken en ogen die je je niet direct realiseert.

Verplichte velden en de nadelen van vragen stellen

Verplichte velden zijn dwingend. Ik begrijp best dat je graag een achternaam van je abonnee wilt hebben. Maar realiseer je wel dat als als iemand geen achternaam wil geven, hij of zij dit ook echt niet gaat doen.

En dat kun jij niet zien, want iemand die een verplicht veld niet in wil vullen gaat gewoon weg.

Als jij – met uitzondering van je vraag naar het e-mailadres – verplichte velden op je inschrijfformulier hebt staan, dan kun je heel gemakkelijk denken dat dit onschadelijk is, want het aantal inschrijvers dat afhaakt, daar weet je niets over.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

Mango Travel

Kennis van zaken en no nonsens

In drie sessies heeft Judith ons geweldig geholpen met het onder de knie krijgen van het altijd lastige Mailchimp. Vooral praktisch en met een enorme ervaring aan kennis heeft ze tegelijk een aantal probleempjes met ons opgelost. Complimenten voor de training! En bedankt. Mango Travel

Let op: onverplichte velden

Het is ook niet aan te raden om onverplichte velden te maken met vragen over zaken die je niet werkelijk hoeft te weten. Ook onverplichte velden zorgen ervoor dat een deel van je inschrijvers voortijdig afhaakt.

Ook dat zie je niet, tenzij je een landingspagina gebruik die ook bezoeken registreert. Je ziet alleen de inschrijvingen binnenkomen van mensen die je vragen accepteren. Misschien vullen deze mensen niet alle velden in, maar als ze inschrijven accepteren ze wel dat je deze vragen stelt.

Je ziet niet dat er ook een heleboel mensen zijn die niet accepteren dat je vragen stelt over zaken die je eigenlijk helemaal niets aangaan. Deze mensen gaan weg en ze zijn voor jou verloren want ze komen niet terug.

Wat gebeurt er als je een plugin gebruikt

Verplichte velden en een Mailchimp plugin gaan prima samen. Maar evengoed krijg ik er vaak vragen over omdat de plugin niet lijkt te werken. In dit artikel wil ik ingaan op een veelgestelde vraag over een probleem met een plugin: hij doet ‘t niet.

Je moet natuurlijk wel een goede plugin gebruiken. Ikzelf gebruik graag

Hiermee bedoel ik niet dat andere plugins niet zouden deugen of zoiets want dat weet ik helemaal niet. Dit zijn gewoon de plugins die ik graag gebruik en ik ben er tevreden over.

Maar ook als je een goede plugin gebruikt kun je ontdekken dat hij het niet doet terwijl hij wel goed geconfigureerd lijkt te zijn. En dan kun je zo wanhopig worden dat je via Google gaat zoeken en op dit artikel komt.

Mailchimp plugin werkt niet

Als ik op zoek ga naar de oorzaken waarom een plugin het niet doet, dan vind ik heel vaak dezelfde oorzaak:

  • op MailChimp zijn velden verplicht gemaakt
  • deze velden zijn niet als verplicht opgenomen in de velden van de plugin

Verplichte velden op Mailchimp zijn velden die mensen verplicht in moeten vullen. Als je die verplichte velden niet als verplicht opneemt in de velden van de plugin dan is de inschrijving niet mogelijk. Daarom doet de plugin het dan niet.

Oplossing

De oplossing is afhankelijk van wat je wilt:

  • neem de verplichte velden op in de velden van de plugin en toon die verplichte velden dus op je website
  • of verwijder de verplichting van de velden van Mailchimp

En tegenwoordig heb je nog een derde mogelijkheid. Als je een Mailchimp landingspagina gebruikt dan kun je op die landingspagina velden verplicht maken die in het systeem onverplicht zijn.

Volgende fase

Als er zaken zijn die je werkelijk erg graag wilt weten over je abonnee, vraag die zaken dan liever niet bij de inschrijving.

Als je bezoeker eenmaal abonnee is kun je hem of haar mailen en iets leuks aanbieden in ruil voor de achternaam of wat je ook maar weten wilt. Maar doe dit niet op het inschrijfformulier want dat kost je inschrijvingen.

Je kunt ook heel veel praktische tips vinden in de handleiding Mailchimp die je op deze website kunt vinden.

Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik geef Mailchimp support.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 18-11-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert