Home » Mailchimp handleiding » Wat zijn Mailchimp Customer Journeys
wat zijn Mailchimp customer journeys

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys van Mailchimp zijn Automations met vertakkingen en ze zijn beschikbaar in Mailchimp Essentials, Standard en Premium. In Free kun je er alleen even naar kijken, een preview. En in Mailchimp Essentials heb je een vereenvoudigde versie.

Classic Automations en Customer Journeys

Je vindt ze nu allebei in Mailchimp maar niet iedereen heeft ze en niet iedereen heeft ze compleet.

  • Mailchim Free: je kunt een voorbeeld van de Customer Journey zien, maar je hebt alleen een Automation van 1 e-mail.
  • Mailchimp Essentials en de Legacy versie: je hebt een klein stukje van de Customer Journey: 4 journey points en je kunt geen vertakkingen maken.
  • Mailchimp Standard en Premium: jij hebt de complete Customer Journey met alle mogelijkheden.

Als je begint met een Automation te maken kan het lijken alsof de Classic Automation weg is. Maar kijk goed, want als je voor de transitie een Classic Automation hebt gemaakt kun je bovenaan de pagina een linkje vinden waardoor je naar de Classic Automations kunt.

Let op: als je voor de transitie niet met een Automation hebt gewerkt of als je een nieuw account hebt, dan is dat linkje er niet. De Customer Journey is dan je enige optie.

Verschillen in Automations

Maar wat is nou het verschil met een gewone Classic Automation?

Classic Automations

Classic Automations zijn lineair.

  • Je stuurt de eerste e-mail.
  • De tweede e-mail wordt getriggerd door het versturen van de eerste e-mail (je kunt evt. wel een andere trigger instellen).
  • En het versturen van de tweede e-mail triggert de derde e-mail. En zo verder.

Customer Journeys

Customer Journeys kunnen een beetje meer want die hebben vertakkingen waardoor je kunt inspelen op het gedrag van je lezer.

  • Je stuurt e-mail 1.
  • Als e-mail 1 geopend wordt stuur je e-mail A.
  • En als e-mail 1 niet geopend wordt stuur je e-mail B.

Je kunt ook in verschillende situaties automatisch een tag toevoegen waardoor je kennis over je audiences veel groter wordt.

Startpunten en Journey punten

Startpunten

En daarbij kun je ook nog verschillende startpunten hebben:

  • Inschrijven,
  • het toevoegen van een tag,
  • een wijziging in een Audience field,
  • instromen in een groep,
  • uitstromen uit een groep.

Journey punten

Je kunt ook reageren op wat er onderweg gebeurt en daar verschillende beslissingen over nemen:

If/else

(Niet in Mailchimp Essentials en de legacy versie)

If/else is zo’n vertakking:

  • Als je lezers iets doen, dan A;
  • doen ze het niet, dan B.

Deze mogelijkheid zit in Mailchimp Standard en Premium.

Je kunt dus een vreselijk ingewikkeld ding bouwen dat precies past bij de fase in het aankoopproces waar je prospect nu zit.

Voordat er Customer Journeys waren kon dit ook, maar dat was veel ingewikkelder. Daar had je een grote tafel en een pakket post-it blaadjes bij nodig om helder te krijgen wat precies op wat moest reageren.

Met Customer Journeys is het makkelijker, want je krijgt een mooie visuele weergave.

En de Classic Automations hebben sommige dingen ook niet. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Automation niet verder laten gaan tot iemand iets gedaan heeft.

Voordelen van Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys hebben voordelen t.o.v. Classic Automations. Want doordat je kunt reageren op wat je lezers doen en en niet doen, kun je e-mails sturen die daarbij passen. Die e-mails kunnen hierdoor veel relevanter zijn dan wanneer je alle e-mails in een workflow naar iedereen stuurt.

Maar nog veel belangrijk naar mijn idee: in de Customer Journey kun je instellen dat hij meerdere malen naar hetzelfde adres moet versturen als een adres opnieuw aan de voorwaarden voldoet. En dat is met de Classic Automation uitgesloten.

Customer Journeys zijn daarom erg leuke Automations met heel veel mogelijkheden maar ze zijn wel ingewikkeld om te bouwen.


Ik ben een erkende Mailchimp expert. Hulp met Mailchimp vind je hier.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 4-12-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 2-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven