Home » Wat zijn Mailchimp Customer Journeys
wat zijn Mailchimp customer journeys

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys van Mailchimp zijn Automations met vertakkingen en ze zijn beschikbaar in Mailchimp Essentials, Standard en Premium. In Free kun je er alleen even naar kijken, een preview. En in Mailchimp Essentials heb je een vereenvoudigde versie.

Classic Automations en Customer Journeys

  • Gewone Automations heten nu Classic Automations.
  • En daarnaast heb je nu ook Customer Journeys.

Je vindt ze nu allebei in Mailchimp. Als je begint met een Automation te maken kan het lijken alsof de Classic Automation weg is. Maar kijk goed, bovenaan vind je een linkje waardoor je naar de Classic Automations kunt.

Let op: als je een gloednieuw account hebt en net met Mailchimp bent gaan werken, dan is dat linkje er niet. De Customer Journey is dan je enige optie.

Verschillen in Automations

Maar wat is nou het verschil met een gewone Classic Automation?

Classic Automations

Classic Automations zijn lineair.

  • Je stuurt de eerste e-mail.
  • De tweede e-mail wordt getriggerd door het versturen van de eerste e-mail.
  • En het versturen van de tweede e-mail triggert de derde e-mail. En zo verder.

Customer Journeys

Customer Journeys kunnen een beetje meer want die hebben vertakkingen.

  • Je stuurt e-mail 1.
  • Als e-mail 1 geopend wordt stuur je e-mail A.
  • En als e-mail 1 niet geopend wordt stuur je e-mail B.

Je kunt ook in verschillende situaties automatisch een tag toevoegen waardoor je kennis over je audiences veel groter wordt.

Startpunten en Journey punten

Startpunten

En daarbij kun je ook nog verschillende startpunten hebben:

  • Inschrijven,
  • het toevoegen van een tag,
  • een wijziging in een Audience field,
  • instromen in een groep,
  • uitstromen uit een groep.

Journey punten

Je kunt ook reageren op wat er onderweg gebeurt en daar verschillende beslissingen over nemen:

If/else

If/else is zo’n vertakking:

  • Als je lezers iets doen, dan A;
  • doen ze het niet, dan B.

Deze mogelijkheid zit in Mailchimp Standard en Premium.

Je kunt dus een vreselijk ingewikkeld ding bouwen dat precies past bij de fase in het aankoopproces waar je prospect nu zit.

Voordat er Customer Journeys waren kon dit ook, maar dat was veel ingewikkelder. Daar had je een grote tafel en een pakket post-it blaadjes bij nodig om helder te krijgen wat precies op wat moest reageren.

Met Customer Journeys is het makkelijker, want je krijgt een mooie visuele weergave.

En de Classic Automations hebben sommige dingen ook niet. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Automation niet verder laten gaan tot iemand iets gedaan heeft.

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Voordelen van Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys hebben voordelen t.o.v. Classic Automations. Want doordat je kunt reageren op wat je lezers doen en en niet doen, kun je e-mails sturen die daarbij passen. Die e-mails kunnen hierdoor veel relevanter zijn dan wanneer je alle e-mails in een workflow naar iedereen stuurt.

Zo kun je het met een Classic Automation ook doen. Maar doordat je dan geen visuele weergave hebt is dat lastiger om te construeren.

Customer Journeys zijn daarom erg leuke Automations met heel veel mogelijkheden maar ze zijn wel ingewikkeld om te bouwen.

Ik ben een erkende Mailchimp expert. Hulp met Mailchimp vind je hier.

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

Gepubliceerd op: 4-12-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert