Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp audiences » Zinvol segmenteren
zinvol segmenteren

Zinvol segmenteren

Geschatte leestijd: 5 minuten

Zinvol segmenteren

Je hebt bij Mailchimp groepen en tags tot je beschikking om je audience te organiseren. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe kun je deze mogelijkheden inzetten zinvol te segmenteren? Daar ga ik het hier over hebben.

Zinvol segmenteren: op zoek naar subgroepen

Zinvol segmenteren betekent dat je op zoek gaat naar subgroepen binnen je audience. Maar hoe die subgroepen eruitzien hangt af van je onderwerp ofwel van je bedrijf. Denk hierbij aan het onderscheid tussen iemand die in het verleden bij je gekocht heeft en iemand die zich net heeft ingeschreven.

Maar je kunt ook denken aan persoonlijkheidstypen, waarden en overtuigingen. Wat zinvol segmenteren precies is verschilt per bedrijf en per audience.

Gericht mailen kost tijd natuurlijk. Maar denk niet te snel dat dit een reden is om het dan maar niet te doen. Want je doel met e-mailmarketing is niet “tijd besparen”. E-mailmarketing hoort natuurlijk je bedrijfsdoelen te ondersteunen. En gericht mailen helpt daarbij.

Als het te ingewikkeld wordt of te veel werk wordt, kun je overwegen om de tags op je website samen te laten lopen met de tags in Mailchimp en RSS nieuwsbrieven te gaan versturen. En dan kost gericht mailen je minder tijd dan je nu kwijt bent aan het maken van je nieuwsbrieven.

Aansprekend mailen

Het probleem is dat als je je audience niet segmenteert en niet op zoek gaat naar subgroepen met gemeenschappelijke kenmerken, dat je dan uitsluitend algemeen kunt mailen. Maar algemene e-mails zijn veel minder aansprekend. Als je zinvol gaat segmenteren bereik kun je wel aansprekend mailen. Je kunt dan:

  • je boodschap aanpassen aan je doelgroep
  • antwoorden geven op specifieke vragen die bij dat segment van je doelgroep leven
  • een relatie opbouwen met je lezers
  • de buyers journey versnellen

Segmentatie is personalisatie die verder gaat dan een voornaam in de aanhef.

Wil je beter werken met Mailchimp?

Beter werken met Mailchimp is een analysie van je account zoals je het nu gebruikt. Dan weet je daarna precies wat je goed doet en wat de verbeterpunten zijn. En zeker als je nu meerdere audiences hebt ga je er niet alleen meer uit halen, maar ook op kosten besparen.

Sandra Keus

Your go-to person!

Zodra ik ergens niet uitkom op het gebied van Mailchimp, dan is er maar één iemand die me gelijk te binnen schiet: Judith de Vries. Ze reageert snel op email, is heel duidelijk in haar communicatie en weet overal een antwoord op. Als je met een Mailchimp probleem zit, dan is Judith your go-to person! Sandra …

Your go-to person! Lees meer »

Inspiratie voor zinvolle segmentatie

Maar hoe je dat doet is helemaal afhankelijk van je bedrijf. Ik segmenteer op basis van interesses. Maar misschien is het voor jouw bedrijf logisch om te segmenteren op basis van geografische locatie. Of misschien zou jij moeten segmenteren op basis van leeftijdsgroepen, of nog iets heel anders. Voor zinvol segmenteren is geen vast recept.

Ik zal je een paar ideeën aan de hand doen om zinvol te segmenteren.

Gedrag

  • Zijn het klanten of niet?
  • Wat hebben ze gekocht?
  • Wanneer hebben ze dat gekocht?

Buyers journey

In welke fase van de buyers journey is je lezer?

Je zou funnels kunnen maken voor elk van deze fasen en mensen van de ene funnel naar de andere funnel kunnen laten gaan.

Betrokkenheid

Je zou mensen die erg betrokken zijn bij e-mails vaker kunnen mailen dan mensen die nauwelijks betrokken zijn. Of je zou erg betrokken mensen andere content kunnen sturen dan mensen die weinig betrokkenheid laten zien.

De betrokkenheid van je abonnee kun je bij Mailchimp zien aan het aantal sterren bij z’n naam. En je kunt een segment maken om mensen met een specifiek aantal sterren apart te mailen of juist uit te sluiten.

Handige aanpak

Als je zinvol wilt gaan segmenteren, dan is het niet alleen zaak om subgroepen op te sporen. Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen in een subgroep past en dat die je mensen ook wel eens moet mailen.

Loop daarom niet te hard van stapel. Ga niet direct heel verfijnde segmenten maken. Deel je adressen liever wat grover in, want daar heb je dan meer aan. En gaandeweg kun je gaan verfijnen. Dit is nooit klaar want het kan altijd beter, dus begin gewoon!

Als je dit wel wilt maar eigenlijk niet zo heel goed wat je nou moet, overweeg dan om een halve dag naar mijn kantoor te komen. Dan kunnen we in alle rust een geschikte e-mailstrategie voor jou bespreken en gelijk je account op een zinvolle manier inrichten. Daarna kun je er weer jaren mee voort.

En als je verder wilt lezen over Mailchimp, dan kan de handleiding over hoe Mailchimp werkt een goede ingang zijn.

Is je lijst te klein voor segmentatie?

Misschien denk je dat je lijst hier te klein voor is en dat het daarom nauwelijks de moeite waard is om te segmenteren. Dat is een vergissing. Vanuit jouw perspectief kan dat wel waar zijn, maar vanuit klantperspectief is het echt belangrijk dat je gericht mailt en uitsluitend relevante informatie naar je lezer stuurt.

Met gericht mailen kun je niet vroeg genoeg beginnen! Dat is dus nu! En lees ondertussen verder over hoe je de groei van je mailinglijst kunt stimuleren.


Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp.

marketing art

Wachtlijst

Wil je mijn Mailchimp ninja-tips ontvangen?

Zet jezelf gerust op de wachtlijst. Ik verstuur mijn tips op maandagochtend rond koffietijd en we beginnen met een checklist.


Tanja Cavaljé

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis

Vlak na mijn start als VA in 2013 ontdekte ik Judith. Een expert op het gebied van Mailchimp. En die kennis deelt Judith gul. Niet alleen in haar betaalde trainingen. Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis. Haar blogs helpen me ook professioneel op weg. En die krijg ik zomaar in mijn mailbox. Tanja …

Ook in haar nieuwsbrief deelt Judith waardevolle kennis Lees meer »

Inschrijven >>

Gepubliceerd op: 6-9-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 12-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert