facebook custom audiences in mailerlite

Facebook custom audiences in MailerLite

Geschatte leestijd: 7 minuten

Facebook custom Audiences met MailerLite

In MailerLite Advanced kun je een verbinding tussen MailerLite en Facebook activeren en een adressenlijst met abonnees aan Facebook aanreiken. Facebook gaat dan op basis van wat jij aanreikt lookalikes voor je zoeken. Er is nog geen tutorial en MailerLite Advanced is er ook nog niet. Maar dat gaat allemaal komen.

Dit is natuurlijk leuk als je op Facebook wilt adverteren, maar de AVG vraagt van je om voor ieder gebruik van je adressen specifiek toestemming te vragen. Daarom moet je nu toestemming hiervoor gaan verwerven als je dit in de toekomst wilt gaan gebruiken.

Facebook Custom audiences: toestemming verwerven

Als de adressen hebt gekregen om e-mails te sturen, dan mag je ze ook echt alleen gebruiken om e-mails te sturen. Je mag ze dan niet gebruiken voor Facebook.

Dus als je de adressen wil gaan gebruiken om via Facebook lookalikes te gaan vinden, dan moet je eerst zorgen dat je de toestemming hiervoor krijgt. En dat doe je door op je inschrijfformulier te vragen om toestemming.

Als je naar de Settings van je inschrijfformulier gaat dan kun je daar een GDPR veld activeren.

Facebook custom audiences toestemming vragen

Hierdoor krijg je extra velden op je formulier. Je ziet hier een screenshot van hoe dit eruit ziet. De teksten staan hier in het Engels, maar je kunt ze aanpassen door het potloodje aan te klikken. Zorg dan wel dat de strekking van de tekst behouden blijft.

Dit is een voorbeeld, je kunt dit formulier niet invullen

Toestemming van bestaande abonnees

Door je inschrijfformulieren aan te passen kun je toestemming krijgen van nieuwe abonnees. Maar je kunt deze toestemming ook verwerven van bestaande abonnees op precies dezelfde manier als hierboven staat beschreven. Dan bied je gewoon een leuk nieuw e-book aan en je stuurt lezers naar een inschrijfformulier waar je ze opnieuw laat inschrijven en ze de mogelijkheid biedt om een vinkje te zetten voor toestemming voor advertenties.

Maar het kan ook nog anders. Je kunt een Automation maken die getriggerd wordt door een klik op een link. Dus je maakt een bedankpagina en je zet in je nieuwsbrief een link naar die bedankpagina met een ankertekst als: Ik geef toestemming voor aangepaste online advertenties.

En daar koppel je dan een Action aan: Update custom field en dan laat je Mailerlite het veld van de marketingtoestemming updaten. Ook hier moet je de exacte spelling aanhouden die je wilt gebruiken als je het segment maakt. Wijk daar niet vanaf want dan mis je sommige mensen of je moet meerdere segmenten maken. Nauwkeurig werken dus.

Facebook custom audiences linktrigger update field.

Ik zou hier ook nog even een leuke bevestigings e-mail achteraan sturen en stuur dan een leuk cadeautje mee. Bewaar de e-mail en de statistieken van de e-mail waar je deze link in plaatst, want als je een veld in het profiel op deze manier update dan is dat natuurlijk geen bewijs. Je e-mail waar in staat waar mensen op geklikt hebben en je statistieken die laten zien dat ze geklikt hebben is natuurlijk veel sterker als je iets bewijzen moet. Zorg dat je je bewijzen op orde hebt en dat je ze bewaart.

David de Boer

Meerdere Automations in MailerLite

Paytium is mijn WordPress plugin waarmee mensen betalingen op hun website kunnen ontvangen. De plugin kan steeds meer, en ik merkte dat mijn gebruikers dat niet altijd doorhadden. Daarom wilde ik ze graag gericht informeren over alle mogelijkheden, maar alleen als ze daar zelf interesse in hadden. Judith heeft voor mij een uitgebreid email marketing …

Meerdere Automations in MailerLite Lees verder »

Facebook custom audiences: toestemming terugvinden

Nu moet je deze toestemming nog terugvinden, want MailerLite maakt er geen groep van. De toestemmingen staan in het profiel van je abonnee.

toestemmingen

Hier kun je zien dat ik Houthakken heb gekocht en dat ik toestemming heb gegeven voor e-mails en advertenties.

Ja, je hebt gelijk, van die aankoop van Houthakken had ik ook een groep kunnen maken. Maar ik had een wildgroei aan groepen, sommige van deze groepen heb ik daarom omgezet naar een aantekening in het profiel. Dan kan ik er segmenten van maken op het moment dat ik ze nodig heb en dan blijft mijn account wat overzichtelijker. Ook een idee voor jou misschien?

Zo kun je in het profiel zien waar mensen toestemming voor hebben gegeven. Maar daar kun je natuurlijk niet meer werken. Om ermee te kunnen werken moet je er een segment van maken.

  • Ga naar Subscribers (bovenste menu).
  • En klik aan: Segments.
  • Create segment (oranje knop rechts boven).
  • Geef het segment een naam die jij allen ziet: bijvoorbeeld “Facebook”.

En nu moet je een filter instellen. Stel in:

Fields + Marketing Permissions + Equals + jouw tekst

fields equal

Die eerste 3 drop-downs geven standaard keuzes, dus je hoeft alleen maar het juiste te kiezen. Maar het laatste is een veld en daar moet je je eigen tekst invullen. Die tekst moet je precies zo invullen als hij op je formulier staat. En zoals hij op je formulier staat zie je ‘m ook terug in het veld bij het profiel van je abonnee.

Je kunt deze tekst dus gerust vertalen, maar je moet wel zorgen dat je ‘m exact overneemt als je het segment maakt.

Hoe dan verder met Facebook custom audiences

Hoe het daarna verder kun je lezen op deze pagina van MailerLite. Maar als je diensten verleent vind ik dat je je eerst moet afvragen of je dit wel moet gaan doen. Want alles wat kan hoef je niet direct te gaan doen. En als je met Facebook advertenties aan de gang gaat moet je eerst berekenen of dat wel uit kan in jouw situatie. Want dat hangt af van wat je gaat verkopen.

Hier kun je meer lezen over de verschillende versies van MailerLite.

Ik ben een erkende MailerLite expert en ik kan je hier ook mee helpen natuurlijk.

MailerLite tips voor VIPs

Gratis tips over MailerLite, zowel voor de Classic versie als voor de nieuwe versies

Gepubliceerd op: 2-3-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 22-6-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?