Home » MailerLite » MailerLite » MailerLite Audience » Inactieve abonnees heractiveren of uitschrijven
inactieve abonnees

Inactieve abonnees heractiveren of uitschrijven

Geschatte leestijd: 11 minuten

Inactieve abonnees heractiveren of uitschrijven

Inactieve abonnees moet je heractiveren of uitschrijven. Denk vooral niet dat dit niet belangrijk is of dat het gunstig is ze te blijven mailen omdat ze je naam dan in elk geval langs zien komen. Want er gebeurt iets heel anders. Adressen waar lang niet geopend is kunnen zich ontwikkeld hebben tot een spamval. En als je mailt naar spamvallen dan heb je een aardige kans dat je steeds meer inactieve adressen krijgt omdat je e-mails naar spam gaan.

Waar vind je de inactieve abonnees

Nieuwe MailerLite
  • Ga in de zijbalk links naar Subscribers,
  • En ga daarna in het menu bovenaan naar Clean up inactive.

Je ziet nu een groene knop: Unsubscribe inactive. En daar staat een klein pijltje bij met een submenu: + Save as segment.

En je ziet een filter waarin je zelf kunt instellen hoe tolerant je wilt zijn naar inactieve abonnees.

inactive abonnees
MailerLite Classic
  • Klik in het bovenste menu op Subscribers.
  • En klik daarna in het submenu op Clean up inactieve.

Nu zie je aan de linkerkant boven je adressen een oranje knop waarmee je inactieve abonnees kunt uitschrijven. En je ziet daar een pijltje bij staan voor het submenu om een segment van je inactieve abonnees te maken.

unsubscribe inactive

Aan de rechterkant zie je een filter waarmee je kunt instellen hoe lang iemand inactief mag zijn voor hij bij dit segment hoort.

inactieve abonnees mailerlite

De voorwaarden om te bepalen of een adres inactief is kun je dus zelf aanpassen. En dat moet soms ook doen, vooral als je weinig mailt. Overigens: minder vaak mailen dan eens in de 30 dagen is een risico voor je verzendreputatie. Daar kun je meer over lezen in het artikel over spamvallen ofwel spam traps.

Ik vind het beslist aan te raden een segment te maken van je inactieve abonnees, want dan kun je eerst proberen ze te heractiveren voordat je ze uitschrijft.

Waarom zou je inactieve abonnees uitschrijven?

Het tijdig uitschrijven van inactieve abonnees is zonder meer heel erg belangrijk want je weet niet waarom ze je e-mails niet openen. Maar je weet wel dat ze niet openen en dat daar een reden voor is. Hieronder een aantal mogelijke redenen waarom je abonnees je e-mails niet openen.

Nieuwe abonnee is niet geïnteresseerd

Als je je netjes aan de wetgeving rond e-mail marketing houdt en alleen met toestemming mailt, dan zal het niet snel gebeuren dat een nieuwe abonnee je e-mail niet opent omdat hij niet geïnteresseerd is. Zoiets kan eigenlijk alleen gebeuren als je weggever niet relevant is voor je latere e-mails.

Als jij nieuwe abonnees hebt die niet openen, ga dit dan na want dat is zonde van je tijd en je energie.

Oude abonnee is niet meer geïnteresseerd

Maar als je abonnee al heel lang op je mailinglijst staat, dan kan het heel gemakkelijk gebeuren dat iemand z’n interesse verliest. Mensen veranderen en hun interesses veranderen dus ook.

Als een abonnee stopt met je e-mails te openen dan komt die e-mail de eerste tijd nog gewoon binnen in de mailbox. Of in een reclamefolder. Maar als iemand langere tijd niet opent dan verandert dit. Na een poosje wordt die e-mail niet meer in de mailbox ontvangen maar gaat preventief naar de spamfilters. En zoals je boven hebt kunnen lezen is dat niet zo gunstig voor je.

Spamvallen

En dan bestaat er ook nog zoiets als een spamval. Dat is een adres dat ooit gebruikt is maar dat is opgezegd door je abonnee. En nu wordt dat adres gebruikt om spammers op te sporen. Echt, je wilt niet mailen naar een spamval.

Aflevering van je nieuwsbrief

Als je dit allemaal zo laat en gewoon blijft mailen naar adressen waar niet geopend wordt, dan creëer je daarmee een situatie waardoor op termijn al je e-mails in de spamfilters ontvangen worden. Met al je e-mails bedoel ik ook echt al je e-mails. Niet alleen je nieuwsbrieven, maar ook de persoonlijke e-mails die je vanaf je eigen domein verstuurt. En ik verzeker je dat je dit niet wilt, want dit is heel moeilijk terug te draaien.

Het is onvermijdelijk dat een deel van je abonnees op termijn inactief wordt. Dat is normaal. Het normale verloop op een mailinglijst is 20-25% per jaar. Daar hoef je dus niet wakker van te liggen.

Maar het is wel zaak dat je de adressen die je kwijtraakt weer aanvult, want anders houd je op termijn niets over. Je wilt je lijst laten groeien. Er moeten meer abonnees bij komen dan er weg gaan. Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen kun je lezen in het artikel over lijstgroei.

3 mogelijkheden

Als je besloten hebt dat je ze gaat uitschrijven heb je 3 mogelijkheden:

  1. Je doet het gewoon. No nonsense, je hebt ze vaak genoeg gemaild en ze hebben niets geopend, dus er is geen enkele reden om ze nog een keer te mailen. Want je verwacht dat ze dan ook niet openen. Als je dit wilt klik je gewoon op de knop Clean up inactieve en hup, ze zijn weg.
  2. Je geeft ze nog een kans en je stuurt ze nog een laatste e-mail.
  3. Het zou nog leuker zijn als je een Automation workflow zou kunnen maken waardoor mensen die inactief worden automatisch geheractiveerd worden. Maar dat gaat helaas niet zo simpel. Want instromen in een segment is geen trigger voor Automation. Dus je hebt geen trigger om dit op een simpele manier te doen.

Maar regeren is vooruitzien en als je vooruitziet dan kan het wel. Hier kom ik straks op terug.

Clean up inactive: eerst mailen

Als je ze niet direct wilt uitschirjven mail je die mensen eerst even. Zorg dan voor een sterke titel en maak duidelijk dat dit een laatste kans is. Bijvoorbeeld: “Voornaam, daar ga je”. Je moet nu echt opvallen met je titel, wan je mailt naar inactieve adressen.

Als je dat wilt doen ga je ook naar Clean up inactive. Daar staat die grote oranje knop boven met het opschrift: Unsubscribe inactieve.

Segment maken

Als je ze eerst wilt mailen, dan moet je een segment maken van je inactieve abonnees. Klik op het pijltje naast het opschrift en open het menu. Nu kun je kiezen voor: Save as segment. Maak er een segment van met een naam die jij uit duizenden zult herkennen zodat er nooit iets mis gaat.

Nieuwsbrief maken

Nu kun je gewoon een nieuwsbrief maken waarin je iets leuks aanbiedt. Als ze niet openen blijven ze in het inactieve segment, maar als ze nu actief worden dan verdwijnen ze vanzelf uit het segment.

Automation maken voor inactieve abonnees

Om een Automation te starten heb je een trigger nodig. Beschikbare triggers zijn:

  • Als iemand instroomt in een groep.
  • Of als iemand een formulier invult.
  • Of als iemand op een specifieke link klikt.
  • En als er een veld in het profiel van de abonnee wordt bijgewerkt.
  • Of op een jaarlijks terugkerende datum.
  • En op een specifieke datum.

Daar staat zo op het eerste gezicht niets bruikbaars tussen. En daarom lijkt het of het niet kan. Maar dat betekent alleen dat we even met een toverstafje moeten zwaaien.

Toverstaf

Bij inschrijving kun je een abonnee laten instromen in om het even welke groep en dat kunnen zoveel groepen zijn als je maar wilt. Daarom maak je met het oog op de verre toekomst een speciale groep waarin je alle abonnees laat instromen.

Die groep noem je bijvoorbeeld: “Met het oog op de verre toekomst”. Dan onthoud je vast wel waar die groep voor is. Je laat al je nieuwe abonnees instromen in de groepen waar je ze in hebben wilt, maar daarbij laat je ze instromen in deze speciale groep met oog op de toekomst. Hier komen al je nieuwe abonnees in.

Nu maak je een Automation en het instromen in deze speciale groep gebruik je als trigger.

Delay instellen

Je stelt een delay in van 7 maanden als je in Clean up inactive hebt staan dat mensen hier komen als ze 6 maanden inactief zijn.

Condition instellen

Nu stel je een conditie in. Groen: segment membership: Inactief. Dit zijn dus je werkelijk inactieve abonnees. En voor deze mensen maak je je workflow.

Dit is wel spannend natuurlijk, want alle abonnees gaan na 7 maanden deze workflow triggeren. Dat moet je even durven, want je hebt er een filter in gezet dat alleen de abonnees die aan de condities van het filter voldoen je e-mails moeten krijgen.

Groen

Hier hang je e-mails onder om deze mensen opnieuw te interesseren. Daarna zet je er weer een delay in van bijvoorbeeld een week.

En dan zet je er een actie in: Mark as unsubscribed.

Resultaat

Inactieve abonnees worden na 7 maanden automatisch uitgeschreven. Actieve abonnees verhuizen na 7 maanden van deze ene groep naar de andere groep.

Nu heb je een tweede groep waar iedereen in komt die het vertikt om inactief te worden. Kopieer de automation die je hebt gemaakt en verander de actie onder rood: kopieer ze nu naar de eerste groep en verwijder ze uit de tweede groep.

Denk eraan dat dit hele spul alleen zal werken als je in Automation aanvinkt dat deze workflows telkens opnieuw getriggerd moeten worden als iemand aan de voorwaarden voldoet.

De adressen die deze workflow overleven stuur je dus telkens heen en weer tussen deze groepen, zodat ze telkens opnieuw 1 van de heractivatie workflow triggeren. Maar zolang ze actief zijn merken ze daar zelf helemaal niets van.

Huidige inactieve abonnees ook meenemen

Nu heb je een groep en het instromen in deze groep triggert de Automation workflow. Dus je kunt je huidige inactieve abonnees ook meenemen.

  1. Ga naar je segmenten en klik op de naam van het inactieve segment.
  2. Scrol een stukje, dan zie je je adressen staan. Daar staan vakjes voor die je kunt aanvinken. En boven de vakjes staat een pijltje waar je ze allemaal mee kunt selecteren. Selecteer ze allemaal.
  3. Open het menu bij Actions, en dan kun je ze toevoegen aan de eerste groep die je met het oog op de toekomst hebt gemaakt.
  4. Doordat je ze laat instromen in deze groep, wordt de Automation workflow getriggerd.

Hulp met MailerLite

Als je MailerLite gebruikt heb je waarschijnlijk geen hulp nodig om inactieve abonnees uit te schrijven want dat kun je doen door gewoon de knop Clean up inactive aan te klikken. Maar misschien kun je wel hulp gebruiken om ervoor te zorgen dat je abonnees niet inactief worden.

En misschien vind je deze Automation ook wel een beetje spannend om zelf te gaan maken. Want je moet het natuurlijk wel goed doen, want anders schrijf je je actieve abonnees uit. Als je deze Automation graag wilt hebben maar het te spannend vindt om dit te doen, dan kun je ‘m natuurlijk ook laten maken. Als je hulpt wilt, ga dan naar de pagina MailerLite expert.

En op deze website staat ook een categorie over e-mailstrategie.

Ik ben een erkende Nederlandse MailerLite expert en ik kan je helpen met MailerLite.

MailerLite tips voor VIPs

Gratis tips over MailerLite, zowel voor de Classic versie als voor de nieuwe versies

Gepubliceerd op: 22-4-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 26-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *