MailerLite preference center
Het MailerLite preference center helpt je om aan je klanten te vragen over welke onderwerpen ze e-mails van je willen krijgen en hoe vaak ze e-mails van je willen krijgen. Dat kun je dan gewoon vragen op het inschrijfformulier.
In 2014 heb ik zelf ook op mijn inschrijfformulier gevraagd hoe vaak mijn lezers mijn e-mails wilden ontvangen en daar kwamen deze antwoorden uit:
- 55% eens per week
- 20% eens per 14 dagen
- 25% eens per maand
Nou is 2014 best een tijdje geleden, dus ik ben ik onderzoek opnieuw aan het doen. Je kunt er ook aan meedoen door zelf aan te geven hoe vaak jij mijn nieuwsbrieven wilt ontvangen. Als je mee wilt doen dan kan dat hier.
Dat onderzoek loopt nog, maar tot dusver blijkt de verdeling met dezelfde vragen 1/3, 1/3, 1/3 te zijn.
Vragen naar voorkeuren
Voordelen
Vragen naar voorkeuren heeft beslist voordelen. Je belangrijkste voordeel is dat je je e-mails op bestelling aflevert. Je mailt altijd relevant en hierdoor zul je minder afmeldingen krijgen.
Nadelen
Maar het heeft ook nadelen. In het verleden had ik deze vragen op mijn inschrijfformulier staan. En daar heb ik nu niet voor gekozen, ik heb ze nu in een survey gezet. En daar heb ik een heel simpele reden voor: als je vraagt naar voorkeuren, dan moet je je daar ook aan houden.
Ik vraag daarom niet meer hoe vaak je een nieuwsbrief van me wilt ontvangen, ik vraag nog wel naar de onderwerpen.
Jou wil ik meegeven dat als je op je formulier vraagt naar de frequentie, dat je dat dan ook waar moet maken. Ook als dat soms heel moeilijk kan zijn. En zeker als je ook nog over meerdere onderwerpen mailt, dan wordt het bijzonder ingewikkeld.
Zelf een preference center maken
Om een preference center te maken heb je MailerLite Advanced nodig, zegt MailerLite.
Dat is gedeeltelijk waar. Als je een MailerLite preference center wilt maken waarbij frequentie in een aparte groep staat en andere voorkeuren in een andere groep staan, dan heb je daar Advanced voor nodig.

Grow your audience and build a profitable online business.
Als je Advanced niet hebt, dan is er wel een oplossing, want je kunt dezelfde vragen natuurlijk ook stellen door groepen te maken en deze groepen op je formulier te zetten.
Volmaakt is het niet om het met groepen te doen en zeker niet als je de nieuwe unsubscribe builder gebruikt. Want in de nieuwe unsubscribe builder zien mensen alleen de groepen waar ze op geabonneerd zijn. Alleen die groepen kunnen ze wijzigen. En dat betekent dat als je naar een gewenste frequentie van je e-mails vraagt, mensen hun voorkeur niet meer kunnen veranderen.
Ook dit is oplosbaar maar met een risico dat je je abonnee kwijt bent. Ik heb een artikel over hoe je het voor elkaar kunt krijgen dat mensen zelf hun e-mailadres kunnen wijzigen. Op dezelfde manier kun je mensen uitnodigen om hun voorkeuren te wijzigen.
Als je MailerLite Classic gebruikt en je afmeldformulier niet gemigreerd hebt naar de nieuwe unsubscribe builder, dan staan de zaken er gunstiger voor. Want dan kun je ook groepen neerzetten waar mensen niet op geabonneerd zijn. Dus dan kun je mensen die hun voorkeuren willen wijzigen naar het afmeldformulier sturen en de groepen daar zichtbaar neerzetten. Mensen naar een afmeldformulier sturen blijft natuurlijk riskant.
Als je MailerLIte Advanced niet hebt, dan is het dus een beetje behelpen, maar met wat goede wil is het niet onmogelijk om naar de voorkeuren van je abonnees te vragen.
Ik ben een erkende MailerLite expert en ik kan je helpen met MailerLite.
MailerLite tips voor VIPs
Gratis tips over MailerLite, zowel voor de Classic versie als voor de nieuwe versies