Teveel groepen in MailerLite
Door allerlei oorzaken kun je ineens een wildgroei aan groepen hebben in MailerLite. En hoe actiever je bent met e-mailmarketing, hoe groter de kans is op een wildgroei van groepen. Daar heb ik een paar oplossingen voor waardoor de situatie werkbaar blijft en je overzicht houdt. Die oplossingen ga ik hier bespreken.
Teveel groepen: je kunt ze sorteren
Je had het misschien nog niet gezien, maar groepen kun je sorteren. Ze staan standaard gesorteerd op de datum waarop je deze groepen gemaakt hebt, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Geen probleem want je kunt ze ook in een andere volgorde sorteren.
Nieuwe MailerLite

MailerLite Classic

Dat helpt ook niet altijd genoeg. Ik beheer een account met meer dan 150 groepen en als ik een groep zoek, dan helpt het bij dit aantal groepen niet genoeg om te sorteren op naam. Maar dat kun je oplossen door je groepen ook een nummer te geven. Begin dan met 001, want volgens MailerLite komt groep 11 voor groep 9, dus noem ze 009 en 011, dan komen ze netjes op volgorde te staan.
Teveel groepen: verminder het aantal
Groepen sorteren is een leuk begin, maar het is natuurlijk nog fijner als je minder groepen nodig zou hebben. En gelukkig heb je ook helemaal geen 6 groepen nodig om 6 verschillende Automations te starten. Het kan ook simpeler.
Als je gaat doen wat ik nu beschrijf en je wilt daarmee je account opruimen, let dan goed op de volgorde waarin je alles doet.
Audience field aanmaken
Je begint met een Audience field aan te maken en dat noem je bijvoorbeeld: E-book x (geef x een naam die jij begrijpt).
Extra groep maken
Nu maak je een extra groep voor tijdelijk gebruik. Die groep heb je maar heel even nodig.
Automation
- Nu maak je een Automation voor tijdelijk gebruik die getriggerd wordt door het instromen in je nieuwe groep.
- Hier hang je een actie onder: Update custom field.
- Als custom field kies je het audience field dat je net hebt gemaakt.
- En als value vul je de naam van je e-book in.
- Zet ‘m aan.
Adressen verhuizen
Nu kopieer je alle adressen die in de groep van je e-book zitten naar je nieuwe groep.
Doordat je de adressen laat instromen in de nieuwe groep en je een Automation hebt gemaakt die de opdracht geef het custom field in te vullen van iedereen die instroomt in je nieuwe groep, krijgt iedereen nu de naam van je e-book in z’n profielgegevens te staan.
Dat kun je ook controleren. Klik gewoon op een adres in die nieuwe groep en kijk of je de naam van je e-book netjes in het profiel ziet staan. Als dat zo is, dan kun je de Automation weggooien want die heeft z’n werk gedaan. En je kunt de nieuwe groep weggooien. Allebei hebben ze hun functie gehad.
Dit hele proces mag je overslaan als je een nieuwe landingspagina maakt, want dan heb je nog geen adressen voor dit onderwerp.
Instroom van nieuwe abonnees
Nu moet je nog even zorgen dat je de groep van je e-book niet meer nodig hebt om de Automation te triggeren die je e-book af moet leveren. Daar gebruik je datzelde custom field voor.
Landingspagina
- Ga naar je MailerLite landingspagina en open ‘m.
- Open daarna het inschrijfformulier.
- Ga nu naar het tabblad Settings en vink aan: Hidden segmentation field.
- Vul in dat veld de naam de naam van je e-book in.
Kopieer vervolgens de naam van je e-book. Je kopieert ‘m omdat je ‘m nog een keer in moet vullen de spelling moet exact gelijk zijn, er mag geen spatie of punt verschillen.
Automation
Daarna ga je naar je Automation en je verandert de trigger. In plaats van het instromen in de groep van je e-book, maak je nu een trigger: Updated field.
Kies nu het custom field van je e-book, kies daarna voor “is equal” en plak de naam van je e-book in dit veld.
Nu heb je een landingspagina gemaakt die ervoor zorgt dat iedereen die op deze landingspagina inschrijft automatisch de naam van je e-book in z’n profiel krijgt en je hebt een Automation gemaakt die hierdoor getriggerd wordt en die je e-book dus aflevert. Je kunt de groep van je e-book nu weggooiend, want die heb je niet meer nodig.
Wie hebben je e-book gekregen?
Misschien wil je wel graag weten wie je e-book hebben gehad of misschien wil je een keer een e-mail sturen die uitsluitend moet naar de mensen die je e-book hebben opgevraagd. Daar maak je dan een segment voor.
Ga naar je segmenten en maak een segment van alle adressen die je e-book hebben opgevraagd.
Geef het segment een naam die jij begrijpt. En vul dan in:
Fields
naam van het veld
naam van het e-book
Je ziet direct hoeveel adressen aan deze voorwaarde voldoen en als je dit segment opslaat kun je er naar mailen. Als er nieuwe adressen bijkomen dan stromen ze vanzelf in in het segment. Je kunt dit segment gewoon laten staan, maar dan zou je een wildgroei van segmenten kunnen krijgen en dan heb je het probleem van de wildgroei alleen verplaatst.
Maar je kunt een dergelijk segment op elk gewenst moment maken. Bijvoorbeeld op het moment dat je die mensen echt wilt gaan mailen of als je een keertje met je statistieken bezig bent.
Teveel groepen hoeft niet
Werken met groepen gaat gemakkelijker dan werken met segmenten, daarom heb je er ook zoveel gemaakt. Maar dat hoeft dus niet.
Zolang het goed gaat en je nog overzicht hebt hoef je er niets aan te veranderen. Maar als je het overzicht kwijt raakt kan het een goed idee zijn het aantal groepen te verminderen en met custom fields en segmenten te gaan werken.
Ik ben een MailerLite expert en ik help je er graag mee.
MailerLite tips voor VIPs
Gratis tips over MailerLite, zowel voor de Classic versie als voor de nieuwe versies