Home » Blog » E-mailmarketing » MailMunch inschrijfformulier
mailmunch inschrijfformulier

MailMunch inschrijfformulier

Geschatte leestijd: 5 minuten

MailMunch inschrijfformulier

Een inschrijfformulier met plugin MailMunch maken. In dit artikel wil ik je uitleggen wat de voor- en de nadelen zijn van de plugin MailMunch die je kunt gebruiken om een inschrijfformulier op je website te zetten.

En in welke gevallen je de betaalde versie van de plugin nodig hebt en wanneer de gratis plugin genoeg is.

MailMuch kun je zowel gebruiken met Mailchimp als met MailerLite. En met nog een heleboel andere platforms.

MailMuch

Een inschrijfformulier doet net ietsje meer voor je dan een button. En een pop-up doet weer net ietsje meer dan een gewoon inschrijfformulier.

Maar vraag je wel af of je dat wilt, want een pop-up is ook storend voor je bezoekers. Je kunt ook een middenweg kiezen. De middenweg is een boxje dat tevoorschijn komt doordat je bezoekers scrollen door je pagina. Een dergelijk boxje kun je in een hoekje laten verschijnen.

Mogelijk ook storend voor je bezoekers, maar minder vervelend dan een pop-up die je bezoekers het verder lezen onmogelijk maakt.

Voor het plaatsen van een inschrijfformulier op je website zijn er heel veel plugins, maar zoals je waarschijnlijk wel zult weten: niet alle plugins zijn goed. O.a. met MailMunch heb ik goede ervaringen.

Wat krijg je bij MailMuch

Opmaak, groepen en tags

MailMunch biedt in de kosteloze versie ruime opmaakmogelijkheden: je kunt het formulier alle kleuren van de regenboog geven.

En MailMuch biedt de mogelijkheid om nieuwe abonnees te laten instromen in groepen of tags en dat is belangrijk als je Mailchimp gebruikt. Hierbij hoeft je nieuwe abonnee niets aan te vinken. Dit is een belangrijke functie, want bij iedere vraag die je stelt zal een aantal mensen het inschrijfproces niet voltooien. Het is daarom belangrijk zo weinig mogelijk te vragen bij de inschrijving.

Als je dat wilt kun je – terwijl je het formulier maakt – aangeven in welke groep(en) je abonnees moeten instromen. Of welke tags je abonnees moeten krijgen. Daar zien je abonnees zelf helemaal niets van en dit heel handig als je specifieke series wilt versturen naar nieuwe abonnees.

Dubbele opt-in

Met MailMunch kun je dubbele opt-in gebruiken, dat is niet bijzonder. Maar wat wel bijzonder is: je kunt ook dubbele opt-in gebruiken als mensen al op je mailinglijst staan.

Als je mailinglijst niet helemaal in orde is, kun je een leuk e-book aanbieden en de mensen die het opvragen weer helemaal opnieuw met dubbele opt-in laten inschrijven. En dan zijn die adressen daarna wel in orde.

Kosteloos of betaald

Kosteloos

Je kunt bij de kostloze versie zoveel formulieren maken als je maar wilt, maar je moet er wel rekening mee houden dat MailMunch op ieder formulier een aanklikbare link naar de website van MailMunch plaatst.

Afhankelijk van de doelgroep op wie je je richt kan dit belangrijk zijn. Mensen die niet zo heel erg digitaal vaardig zijn begrijpen soms niet wat er gebeurt als ze op een dergelijke link klikken en dat kan een onprettige gebruikerservaring geven.

Betaald

Wil je nog meer, zoals een achtergrondafbeelding in je formulier of statistieken, dan heb je de betaalde versie van MailMunch nodig. MailMunch branding ben je dan ook kwijt. De betaalde versie van MailMunch is er in verschillende prijsklassen.

Je krijgt dan ook echt iets moois. Je kunt dan bijvoorbeeld een achtergrondafbeelding plaatsen.

Nadeel van MailMunch

MailMunch legt lijsten aan van de adressen van mensen die zich op je website inschrijven. Deze lijsten staan op de servers van MailMunch. Hier moet je rekening mee houden, want dit betekent dat je een verwerkingsovereenkomst met MailMunch moet afsluiten. Dat kun je hier doen.

Maar dit nadeel is relatief, dit heb je met veel meer plugins. Je moet altijd goed opletten waar de adressen opgeslagen worden. Op de server waar je je website host? Dan hoef je niet apart een verwerkingsovereenkomst af te sluiten. Op de server van de plugin? Dan heb je wel een verwerkingsovereenkomst nodig.

Update: Op 16 juli 2020 heeft de Europese rechter het EU-US Privacy Shield ongeldig verklaard en MailMuch slaat e-mailadressen op in de US. Zolang MailMunch zelf geen maatregelen neemt om weer compliant te worden zou je deze tool niet kunnen gebruiken.

En op deze website staat ook een handleiding voor Mailchimp die je veel helderheid kan geven. Een handleiding voor MailerLite vind je hier.

Wist je dat ik zowel voor MailerLite als door Mailchimp erkend ben als e-mail specialist?

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 5-3-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 9-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert