Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Marketing automatiseren
marketing automatiseren

Marketing automatiseren

Geschatte leestijd: 4 minuten

Marketing automatiseren

Je kunt je tijd maar eenmaal besteden, daarom vind ik het een goed idee om je marketing te automatiseren. Niet alles kun je automatiseren, maar wel veel. Ik vind dat je zou moeten automatiseren wat je kunt automatiseren.


Marketing automatiseren

De vraag is dan: wat kun je automatiseren en waar moet je op letten als je keuzes gaat maken of je iets wel of niet gaat automatiseren?

Voor marketing zijn persoonlijke contacten belangrijk, daarom zou automatisering niet ten koste van persoonlijke contacten moeten gaan. Maar dan blijft er nog genoeg over om te automatiseren.


Welke marketing kun je automatiseren?

E-mailmarketing

Marketing die je heel eenvoudig kunt automatiseren is e-mailmarketing.

Hierbij denk ik nadrukkelijk niet alleen aan funnels. Funnels zijn een geautomatiseerde vorm van marketing en ik vind dat ook een goed idee. Maar als mensen uit die funnel komen, gooi je die adressen dan weg? Waarschijnlijk niet.

En dat is het punt: uit mensen uit die funnel komen blijf je ze gewoon mailen. En de meeste mensen maken die nieuwsbrief handmatig. Elke week of elke maand opnieuw. Maar dat kun je ook automatiseren.

Wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief automatiseren

Als je je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief wilt gaan automatiseren, dan heb je daar meerdere mogelijkheden voor:

  • Roulerende series
  • Of RSS nieuwsbrieven


Roulerende series

Roulerende series zijn series die je na verloop van tijd gaat herhalen. Niet te snel natuurlijk. Voor je een serie opnieuw gebruikt moet je eerst flink wat tijd laten verstrijken. Maar dan herhaal je die serie gewoon. Ik vind dat er 2 of 3 jaar verstreken moet zijn voor je een serie herhaalt.

Een voorwaarde om dit te kunnen doen is dat je tijdloze content schrijft. Als je tijdloze content schrijft dan blijft het relevant dus dan kun je het ook herhalen.


RSS nieuwsbrieven

RSS nieuwsbrieven versturen zijn een heel andere manier van marketing automatiseren want in deze nieuwsbrieven staan je nieuwste blogposts. Hiervoor zet je op je e-mail platform een template klaar en je platform kijkt of jij iets nieuws hebt gepubliceerd. En als je dat gedaan hebt, dan maakt je platform er een nieuwsbrief van die hij verstuurt volgens het ingestelde schema. Heb je niets gepubliceerd dan gebeurt er niets.

Lees ook:  Zichtbaar worden door een niche

Hierdoor hoef je nooit dezelfde content 2x te maken. Nooit eerst een artikel op je blog zetten om vervolgens dezelfde content in een nieuwsbrief te zetten. Dat is niet meer nodig want dat regelt je e-mail platform.

Ik heb een keer berekend dat als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt, je op deze manier 104 uur per jaar aan tijd kunt besparen. Dat zijn 13 werkdagen en dat is een vakantie.

Uiteraard ben je nog wel tijd kwijt als mensen reageren op je e-mail, maar die tijd is veel beter besteed dan tijd die je kwijt bent aan het maken van nieuwsbrieven.


Social media

Een andere mogelijkheid om je marketing te automatiseren en daar tijd mee te besparen is te vinden bij marketing via de social media.

Ikzelf gebruik hiervoor de WordPress plugin Revive old posts. Hiermee kun heel simpel je blogposts promoten op verschillende social media platforms zoals:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Google mijn bedrijf

Let wel: ik heb het nu niet alleen over een planfunctie. Inplannen vind ik wel erg handig, maar roulerende systemen waar je niets meer aan hoeft te doen vind ik nog veel handiger.

Ook hier geldt dat je natuurlijk niet alles kunt automatiseren. Als mensen zo vriendelijk zijn om te reageren op je publicaties, dan moet je een interactie aangaan en dat is niet te automatiseren. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Want ook hier geldt dat de tijd die je besteed aan interacties met mensen heel goed besteed is.

Promotie van je blogposts

Maar het promoten van je blogposts kun je voor deze platforms wel helemaal automatiseren. En de tijd die je daarmee vrij maakt kun je aan andere dingen besteden.

Wat die andere dingen precies zouden kunnen zijn kun je lezen door in te schrijven voor onderstaande serie.

Wist dat er een marketing systeem bestaat dat totaal is toegesneden op marketing voor dienstverleners? En wist je dat een virtueel assistent je uitstekend kan helpen met het automatiseren van systemen?

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

Gepubliceerd op: 28-11-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 12-10-2021