Marketing in coronatijd

Marketing in coronatijd

Marketing in coronatijd is geen gewone marketing. Je kunt niet blijven doen wat je altijd al deed. Want de wereld is veranderd.

We zitten allemaal thuis, maar dat is niet het enige. We gaan ook door heel zwaar weer. En daarbij kan ook nog gebeuren dat je gesprekspartner een dierbare op IC heeft liggen, of net een dierbare heeft verloren. En dan moet jij niet aankomen met de standaard marketing want dan sla je de plank gewoon mis.

Je sluit dan niet aan bij de beleving van de ander, dus je marketing gaat dan de mist in.


Marketing in coronatijd

Toch moet je wel doorgaan met marketing, want dit duurt niet eeuwig. En als je je contacten nu verwaarloost, dan ben je uit beeld als we weer volop aan de slag kunnen. Maar bekijk het in deze periode gewoon allemaal eens heel anders en doe ook eens iets heel anders.

Wat zijn je sterke punten?

Hoe doe je je marketing in normale tijden? Kijk eens wat je in normale omstandigheden doet en hoe je dit kunt aanpassen aan de huidige omstandigheden. Doe niet alsof er niets aan de hand is, want er is heel veel aan de hand.

Maar bij welke vormen van marketing voel jij je goed? En kun je daar nu iets mee? Waarin ben jij uniek? En hoe kun je dat nu gebruiken?

Wat hoor je van je klanten?

Als je goed naar je klanten en je prospects luistert, dan hoor je waar ze nu behoefte aan hebben. Hoe kun je je marketing in coronatijd zo aanpassen dat het nu aansluit bij de behoeften van je klanten?

Iets nieuws proberen

Je kunt ook overwegen om eens een klein stukje uit je comfortzone te gaan en iets nieuws te proberen. Iets wat je normaal niet doet, want dan heb je het te druk en het is al lastig genoeg om alle ballen in de lucht te houden als je doet wat je altijd doet.

Maar nu alles wat je altijd doet niet kan, zou dit wel eens de beste tijd kunnen zijn voor een experiment. Iets nieuws. Marketing in coronatijd kan een nieuw begin zijn.

Marketing in coronatijd: lef

Als je nou eens iets meer lef zou hebben, wat zou je dan doen? Wat zit er al tijden in je achterhoofd? Wat is het dat je niet doet omdat je er niet genoeg lef voor hebt, terwijl je eigenlijk best weet dat het een goed idee is?


Marketing in coronatijd

Praktische marketing in coronatijd: wat kun je nu doen?

Blog optimaliseren

Wat je in ieder geval kunt doen is het optimaliseren van je website en met name je blog. Want op websites is het opvallend dat dienstenpagina’s gewoonlijk wel goed bijgehouden worden, maar een blog moet ook bijgehouden worden. Je bent er niet als je een artikel hebt gepubliceerd. De wereld verandert en artikelen kunnen hierdoor ineens gedateerd zijn. Dit is de uitlezen tijd om hier iets aan te doen.

Contact houden met je klanten en prospects

Zorg ook vooral dat je contact houdt met klanten en prospects. En vergeet je vroegere klanten niet. Wie heb je al heel lang niet gesproken of gemaild? Of stuur eens een ansichtkaart. Dat kan met Mailchimp, maar je kunt er ook gewoon eentje schrijven. Lees hiervoor ook het artikel netwerken in crisistijd.

Je nieuwsbrief

Stuur je je nieuwsbrief nog rond? En pas je die ook aan aan de situatie?


Hoe gaat het met jou?

Realiseer je heel goed dat je een mens bent en dat de ander ook een mens is. Vraag dus gewoon hoe het met die ander gaat. Besef dat die ander misschien ziek is en bang.

Als iemand ziek en bang is, dan is dat niet de tijd om te gaan verkopen. Maar het is wel de tijd voor gewoon menselijk contact. En dat doet je marketing op langere termijn heel veel goed.

Marketing in coronatijd

Coronatijd duurt niet eeuwig dus verwaarloos je marketing niet. En eigenlijk niet precies weet wat voor je marketing moet doen, of als je gewoon “zomaar” ad hoc af en toe iets op de social media zet, dan zou dit ook een uitstekende tijd kunnen zijn om te starten met een gestructureerd marketingplan.


Marketing in coronatijd

Maar wat kun je doen als het langer duurt dan we allemaal hopen? Of als het nog lang moeilijk blijft om klanten te krijgen? Dit kan dramatisch uitpakken voor je bedrijf.

Dus dan moet je niet afwachten en hopen dat het goed zal komen. Het zal beslist een keer goed komen, maar geen enkel land kan z’n inwoners jarenlang ondersteunen. Je moet dus iets verzinnen om te zorgen dat de vaart weer in je bedrijf komt.

Daarom wil ik je vragen: waar zit op dit moment te pijn van je doelgroep? Welk urgent probleem heeft je doelgroep op dit moment? Een probleem dat urgent genoeg is om te willen betalen voor de oplossing?


Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Zonder categorie » Marketing in coronatijd

Marketing in coronatijd was last modified: by

Marketing in coronatijd: de afbeelding is van Orlando.

Marketing in coronatijd was last modified: by